עסק ביום | פיצ'ר

"אישרו לנו הלוואה בתנאים שממש לא הקלו עלינו"

ענת אור מגל בעלים משותף בקפה "המרפסת" בפרדס חנה • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ענת אור מגל, בעלים משותפים בקפה "המרפסת" בפרדס חנה / צילום: מירו ממן
ענת אור מגל, בעלים משותפים בקפה "המרפסת" בפרדס חנה / צילום: מירו ממן

ענת אור מגל, בעלים משותף עם בן זוגה וזוג נוסף בבית הקפה המרפסת בפרדס חנה, כבר החליטה ב-2017 לנטוש את ניהול העסק, ארבע שנים אחרי הקמתו. אבל במרץ האחרון אחד השותפים הודיע שהוא עוזב, והיא נשארה. 

"ביום הראשון לסגירת העסקים, הבנו שאנחנו לא ערוכים למשלוחים ולתפעול בתנאים החדשים", היא מספרת. "הוצאנו את כל הסחורה החוצה, שווי של אלפי שקלים, פרסמתי פוסט בפייסבוק שכל מי שרוצה מוזמן לבוא ולקחת בחינם. בתוך שעה רוקנו לנו את הארגזים, וסגרנו את הדלת.

"צמצמנו 80% מכוח האדם. העסק הוא משפחתי, לא רק כי אנחנו שני זוגות שמנהלים אותו, אלא גם כי העובדים בו היו כמו משפחה גדולה. הפיטורים עצמם זה עסק יקר, והנזק היה גדול".

למרות הצער, בגל הראשון הצליחה הקורונה לעבור מעל לראשה של אור מגל. "אני גם אמנית, אז נכנסתי לסטודיו, ציירתי בלי סוף, וחיכיתי שהזמן יעבור. במאי, כשהתחילו סימנים לפתיחה, שקלנו לסגור וזהו". לבסוף החליטה מגל שהיא תיקח את המקום על עצמה, אבל הפעם תמציא אותו מחדש. ממקום שהגיש ארוחות בשריות, היא הפכה אותו לבית קפה שמבוסס על מזון טרי, צמחוני-טבעוני. "שינינו את האופי, אפשרנו לעשות טייק אוויי, בהתאם למגבלות, כך שבהנחה שיהיה עוד סגר, נהיה ערוכים גם למשלוחים.

"החלטתי שלא להסתכל על מה שהיה, אלא על מה שיהיה. היום אני עצמי פעילה בו, ומביאה למקום החדש מעצמי - תליתי שירים על הקירות ופתחתי ליין הרצאות. כשהגיעו המגבלות האחרונות, של 20 אנשים, אמרתי שאתמודד. כל מה שאני עושה בחיים, זה יצירתיות וגמישות, אז בטח שאסתדר גם עם זה".

הפעימות עזרו לכם מבחינה כלכלית?
"כלום. המון פרוצדורה וניירת. אישרו לנו הלוואה בתנאים שממש לא הקלו עלינו. המדינה מבינה שעסקי מזון הם משהו לא בטוח, ומפחדת על הכסף שלה".

אז איך הסתדרתם?
"אנחנו בעיקר בהכחשה. נצא מזה בזכות הלקחות הקבועים שלנו". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il