השקעה בעידן פוסט-קורונה: תשתיות מחשוב, אינטרנט ותשלומים

אטרקטיביות ההשקעה בסקטור הטכנולוגיה קיבלה במשבר הקורונה זריקת סטרואידים בשל המשמעויות שלו לניהול החיים האישיים והעסקיים • אמזון היא דוגמה לחברה שהצליחה לזהות את המגמות בזמן ולהימצא בצומת המרכזי של השינויים הטכנולוגיים

אלקסה. אמזון הפכה למפלצת בזכות חיבור בין עולמות טכנולוגיים רחוקים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אלקסה. אמזון הפכה למפלצת בזכות חיבור בין עולמות טכנולוגיים רחוקים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הרבה מילים נשפכו על סקטור הטכנולוגיה ואיך הוא נהנה ממשבר הקורונה ומההשלכות שלה על העתיד (הטכנולוגי) שלנו. והרי עם תוצאות קשה להתווכח: מאז השפל ב-23 במרץ, מדדי הטכנולוגיה טסו לשמיים וכבר הגיעו לגבהים חדשים בהובלתן של ענקיות הענף אשר הופכות להיות מרכזיות יותר ויותר במדדי המניות הגדולים בארה"ב. כך, משקלן של חמש הגדולות במדד S&P 500 כבר עומד על כרבע מהמדד ועל יותר מ-40% במדד הנאסד"ק.

האטרקטיביות של סקטור הטכנולוגיה קיבלה במשבר הקורונה זריקת סטרואידים בשל המשמעויות שלו לניהול החיים האישיים והעסקיים שלנו. הטכנולוגיה, שנהנתה מביצועים עודפים משמעותיים גם בשנים שקדמו לקורונה, הניבה ביצועי יתר משמעותיים ב-2020. כאשר שוקי האג"ח מניבים תוחלת תשואה כל כך נמוכה, ציבור המשקיעים מחפש צמיחה כמעט בכל מחיר, מה שהוביל את כולם לטכנולוגיה, מגמה שתרמה לעליות החדות בענף ולרמות תמחור גבוהות במיוחד. במאמר זה אנו רוצים להציע ראייה מעט אחרת לגבי הסקטור - הטכנולוגיה כתשתית קריטית, או תשתיות 2.0, ולא רק כחברות צמיחה.

בעולם פוסט-קורונה יש שלוש תשתיות טכנולוגיות קריטיות שצפויות להיות עוד יותר קריטיות ולהוביל את כל התפיסה של צמיחה בת-קיימא - תשתיות אינטרנט, תשתיות תשלומים ותשתיות מחשוב. כיום יש כמה תהליכים גדולים סביב תשתיות אלה, שבעבר נחשבו לשוליות וכיום הפכו לחיוניות ברמה הכלכלית.

תשתיות מחשוב: בעולם טכנולוגי אין זכות קיום ללא כוח מחשוב. כיום חלק ניכר מכוח המחשוב נמצא בענן או בשרתים מרכזיים, מודל עסקי שמצריך פחות משאבים כספיים מארגונים ואנשים פרטיים, כי הוא מבוסס על מנויים בעלות חודשית לא גבוהה, לעומת השקעה חד פעמית גדולה של קניית כוח מחשוב עצמאי.

ישנן מגמות נוספות שתומכות בתשתיות המחשוב שהתחילו עוד לפני משבר הקורונה, ובפרט "האינטרנט של הדברים" (IoT) ו"אינטליגנציה מלאכותית" (AI), שתי מגמות שצפויות לדרוש הרבה מאוד כוח עיבוד, שלעתים לא כלכלי לאדם או ארגון לרכוש. השימוש בשירותי ענן פותר בעיה זו.

תשתיות תשלומים: מעבר לתשלום בכל דרך שאינה מזומן היא תהליך שקורה כבר הרבה שנים; הפיכת הטלפון הנייד ל"כלי עבודה" והתבססות המסחר המקוון היוו זרז לתהליך הזה. מעבר לכך יש תמיכה ממשלתית למעבר הזה (טיפול בהעלמות מס והלבנת הון). כיום שיעור השימוש במזומן עדיין די גבוה ברחבי העולם, ועל פי הערכות שונות, ברמה הגלובלית, עדיין 30% מהעיסקאות נעשות במזומן. המשמעות היא שחברות בתחום הזה צפויות להמשיך ליהנות מצמיחה מהירה ביחס לשוק, ומשבר הקורונה צפוי להאיץ את מגמת התשלומים הדיגיטליים - תשתית קריטית בעולם פוסט-קורונה.

תשתיות אינטרנט: בדומה לתשתית חשמל ומים, אין אפשרות לדמיין את חיינו ללא תשתית אינטרנט. הכול עובר דרכה (כולל שני התחומים שהוזכרו קודם), במידה מסוימת אפילו חשמל. מדובר בתחום עתיר השקעה אך עדיין מדובר בתשתית חיונית שתמיד תיהנה מביקוש קשיח. היתרון בחברות אשר בבעלותן תשתיות אינטרנט הוא לאו דווקא בשיעור הצמיחה, אלא בוודאות תזרים המזומנים, קרי הקצאת הון אשר מיטיבה גם עם בעלי המניות וגם עם בעלי האג"ח, וודאות שכזו מתקבלת בברכה יתרה בזמנים מאתגרים כמו שלנו.

המשותף לשלושת התחומים האלה הוא מיעוט שחקנים יחסי, מה שגוזר רווחיות גבוהה יותר ויכולת תמחור טובה יותר. חשוב לציין כי תחומי תשתיות המחשוב והתשלומים נשלטים על-ידי חברות ענק שנהנות מצמיחה גבוהה בשורת ההכנסות והרווח - כלומר, מדובר כאן בשילוב של חברות גדולות וותיקות, עם מאפיינים של חברות צמיחה. לכן, במידה רבה סקטור הטכנולוגיה נתפס כיום כסקטור שינצח בכל מצב - יש בו ענקיות טכנולוגיה שממשיכות ליהנות מצמיחה מהירה, שילוב מאפיינים שבדרך כלל לא נראה באותה חברה.

לסיכום, כדי להגדיל חשיפה לתשתיות ההווה והעתיד, חשיפה רחבה לסקטור הטכנולוגיה אינה מספיקה - נדרשת חשיבה אחרת, חשיבה תמטית (Thematic analisys). כלומר, חשיבה שמבוססת לא על סקטורים, אלא על מגמות בכלכלה שצפויות להיטיב עם חברות שלאו דווקא חולקות את אותו סקטור, אבל צפויות ליהנות מהמגמה באופן דומה.

להערכתנו, חברות התשתיות 2.0 יהיו אלו שיציעו למשקיע יציבות לאורך זמן, המשולבת עם יכולת צמיחה מהירה בשנים הבאות.

הטנגו של אלכסה ו-AWS

אחת החברות שהצליחה לזהות את המגמות הללו בזמן ובמקום הנכון היא כמובן חברת אמזון, שנמצאת בצומת המרכזי של כל השינויים הטכנולוגיים. למרבית מאתנו אמזון היא חברת Ecommerce. הממשק של אמזון הוא למעשה פלטפורמה המשמשת קניון במרחב הווירטואלי (Marketplace), חוצה גבולות ויבשות ומאפשרת מפגש בין קונים ומוכרים מרצון בעידן הדיגיטלי, כזה שמחליף את השווקים ומרכזי הקניות המסורתיים.

זה החלק שנמצא בקדמת הבמה כבר יותר מ- 25 שנים. אבל אמזון לא עצרה שם, ולמרות חוסר האמון של המשקיעים במודל העסקי של החברה בתקופת התפוצצות בועת הדוט.קום, החברה נכנסה לפעילות חדשה בתחום כוח המחשוב כבר לפני יותר מ-15 שנים, פעילות שהיום מהווה את מנוע הצמיחה של החברה והפכה אותה לאחת מחמש החברות הטכנולוגיות ששולטות היום בעולם באמצעות המרחב הדיגיטלי.

ההצלחה של אמזון היא לא פחות מהצלחה היסטרית. ריקוד הטנגו בין אלכסה ו-AWS הובילו את אמזון לשווי דימיוני של 1.6 טריליון דולר (טוב, לא רק האסטרטגיה והיכולות הטכנולוגיות של אמזון, גם נזילות ותאוות סיכון של המשקיעים). החיבור בין שני עולמות כל כך רחוקים יצרה מפלצת קמעונית וטכנולוגית המאיימת על לא מעט שחקנים בארה"ב ובעולם, ומייצרת זה שנים מנוע צמיחה לחברה שמגדיל מדי שנה את היקף המכירות שלה בשיעור דו-ספרתי גבוה. המפלצת הזו מתהדרת בהיקף מכירות של יותר מרבע טריליון דולר ומצליחה בנוסף גם לשמור על מגמת צמיחה מתמשכת בשולי הרווחיות הגולמית, גורמים שהופכים אותה למושא קנאה מצד הרבה מאוד חברות בעולם.

הכוח של אמזון נובע, בין השאר, מיכולות הבינה המלאכותית שפיתחה החברה, המאפשרות לה איסוף של דאטה על אופן השימוש במערכות שלה והיכולת לשפר אותן, חיזוי הביקוש ועוד. אמזון אחראית היום על כ-40% ממכירות האונליין בארה"ב, שהם כ-5% מסך הצריכה האמריקאית, והיא ממשיכה לצמוח בארה"ב ובמקביל מרחיבה את פעילותה וכובשת יעדים חדשים בעולם.

הצמיחה של אמזון בארה"ב אינה טריוויאלית. אחרי 25 שנים של פעילות באונליין ולאחר שבחמש השנים האחרונות אנו עדים לעלייה חדה מאוד בהיקף הרכישות באונליין, אפשר היה לצפות שהשוק של אמזון יהיה צפוף יותר. אבל, המודל העסקי של החברה ופוטנציאל השוק מאפשרים לה מרחב פעולה מאוד גדול שמייצר עבורה בסיס נוח להמשך התרחבות, כאשר הקורונה חיזקה זאת אף יותר.

קצב הצמיחה במכירות בשנים האחרונות אפשר לאמזון השקעה כבדה יותר במחקר ופיתוח. הדבר מאפשר לחברה כניסה לתחומים נוספים והעמקת הקשר עם הלקוחות ומצד שני גם עם עסקים. אלו תומכים שוב בצמיחה ומייצרים בסיס נתונים רחב יותר עבורה, ובסיס מזומן גדול יותר, שאותו היא משקיעה חזרה במחקר ופיתוח. זה אחד המאפיינים הבולטים שמבדלים את אמזון ממתחרותיה.

פעילות הענן של אמזון מתבצע באמצעות חטיבת (AWS (Amazon Web Service שהחלה להציע פתרונות IT לעסקים כבר בשנת 2006. שירותי הענן של אמזון הם פלטפורמת תשתית המחליפה את התשתיות הפיזיות והשרתים, שאותם מחליפים כיום יותר ויותר עסקים. החברה מספקת שירותי ענן למאות אלפי עסקים ב-190 מדינות שונות ברחבי העולם, עם דאטה סנטר הממוקמים בארה"ב, ביפן, בסינגפור, באירופה, בברזיל ובאוסטרליה. היקף הפעילות של AWS עמדה על כ-13% מהיקף מכירות החברה ובכל זאת החטיבה אחראית על למעלה מ- 60% מהרווח התפעולי של כלל הקבוצה.

מכאן, שהפעילות המתרחבת של אמזון בתחום הקמעוני, שהיווה בשנת 2018 כ-90% מפעילות החברה ויותר מ-200 מיליארד דולר מכירות, מניב לה רווח תפעולי מאוד שברירי. להרחבת הפעילות יש כמובן השלכות מרחיקות לכת על הקבוצה, בעיקר בתחום ה-AI, ככל שיותר ויותר צרכנים מארחים את אלכסה בסלון שלהם, ואמזון יכולה לאסוף יותר ויותר נתונים על הצרכנים שלה. 

הכותבים הם מנהל מחלקת מאקרו בפסגות ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך