טבע | בלעדי

קבוצת הנדל"ן לוינשטין מנסה לסגת מרכישת מפעל הטבליות של טבע בירושלים

העסקה שנחתמה לפני יותר משנה אמורה הייתה להיסגר עד סוף חודש יוני • ככל הידוע טענה לוינשטין לזיהום בקרקע הנרכשת, טענה שנדחתה בידי טבע, הנתמכת לדבריה באישור של המשרד להגנת הסביבה

מפעל טבע בהר חוצבים. הצילום: רויטרס Ammar awad
מפעל טבע בהר חוצבים. הצילום: רויטרס Ammar awad

האם גל ביטולי העסקאות במשק שנלווה למשבר הקורונה עומד להתרחב גם למימוש נדל"ני של חברת טבע? ל"גלובס" נודע כי קבוצת הנדל"ן לוינשטין מנסה בתקופה האחרונה לשנות את תנאי העסקה לרכישת מפעל הטבליות של טבע בהר חוצבים בירושלים, או אף לסגת ממנה.

זאת, בין היתר, בטענה של זיהום בקרקע הנרכשת שימנע פיתוח פרויקט נדל"ני במקום. היקף העסקה שנחתמה לפני יותר משנה הוא 171 מיליון שקל, והיא אמורה הייתה להיסגר עד סוף חודש יוני 2020. לאחרונה נדחה מועד הסגירה לרבעון השלישי, והמגעים בין הצדדים נמשכים.

מקורבים לטבע  טענו היום כי כשהחברה פינתה את האתר בירושלים עלה סימן שאלה האם יש זיהום, מכיוון שהמקום שימש לייצור תרופות לאורך שנים. אולם, לאחר בדיקה של המשרד להגנת הסביבה, ניתן לטבע אישור על כך שהנושא נבדק ואין כל זיהום. מקבוצת לוינשטין נמסר כי "הנכס טרם נמסר לקבוצה, אי לכך יש לפנות לחברת טבע".

בסוף 2017, בעקבות מצב כלכלי קשה אליו נקלעה חברת התרופות, הציג המנכ"ל קאר שולץ, שנכנס לתפקיד זמן קצר לפני כן, תוכנית התייעלות מסיבית שכללה גם סגירה ומכירה של מפעלים. אחד המתקנים שנסגרו במסגרתה הוא מפעל הטבליות בהר חוצבים, וטבע חתמה במרץ 2019 על מכירת השטח לחברת הנדל"ן המניב לוינשטין נכסים.

שילמו לטבע מקדמה של 10% מסך התמורה 

הנכס, בשטח קרקע של כ-31 אלף מ"ר הכולל 34 אלף מ"ר בנוי וכ-70 אלף מ"ר זכויות בנייה לניצול, נמכר ללוינשטין ולחברה האם שלה משולם לוינשטין הנדסה ב-171 מיליון שקל, כשהחלוקה ביניהן הייתה 60% ללוינשטין נכסים ו-40% ללוינשטין הנדסה. החברה הרוכשת ציינה כי בכוונתה להשכיר את הנכס לשימושים שונים כמקובל באזור, ולמצות את זכויות הבנייה הנוספות במתחם.

לפי דוחות החברה האם לוינשטין הנדסה לשנת 2019, השתיים העבירו לטבע מקדמה בסך 10% מהתמורה (כלומר כ-17 מיליון שקל) וכן שילמו מס רכישה בסך כולל של כ-25.2 מיליון שקל. החברה ציינה בדוחות שהשלמת העסקה צפויה במהלך הרבעון השלישי של 2020. 

מכירת המפעל ללוינשטין לא עברה חלק: כמה ימים לאחר שדווח על המכירה טען איש העסקים מאיר אזרוואל כי הציע הצעה גבוהה יותר שלא נבחנה. טבע טענה שהצעתו המשופרת של אזרוואל הגיעה לאחר המועד הסופי להגשת ההצעות. הנושא הגיע לבית המשפט שהמליץ למחוק את התביעה, ודחה את הבקשה להוצאת צו מניעה זמני נגד זכיית לוינשטין.

באותו יום בו דווח על מכירת השטח של מפעל הטבליות ללוינשטין, דווחה עסקה נוספת במסגרתה נמכר השטח של מפעל המשאפים הסמוך של טבע ב-107 מיליון שקל לחברת ויתניה. עסקה זו הושלמה במאי האחרון.

קבוצת משולם לוינשטין הנדסה וקבלנות, שבשליטת שאול לוטן (57%), נסחרת בשווי של 456 מיליון שקל (לאחר ירידה של 44% במניה מתחילת השנה), ופועלת בתחומי המקרקעין, הייזום והבנייה. הפעילות כוללת ייזום וביצוע פרויקטי בנייה למטרות מגורים, משרדים, מסחר ותעשייה; תפעול והשכרה של נכסים מניבים שונים; ביצוע עבודות קבלניות עבור אחרים וניהול נכסי נדל"ן.

החברה מחזיקה בכ-70% ממניות לוינשטין נכסים, העוסקת בנדל"ן מניב למסחר ומשרדים ונסחרת בשווי שוק של 795 מיליון שקל (ירידה של 39% מתחילת השנה).