עסק ביום | פיצ'ר

"התוכנית העסקית תמיד צריכה להיות מוכנה למשבר כלשהו"

הדס שמואלי, בעלת מיזם הסיורים Nice2meet • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

הדס שמואלי, בעלת מיזם הסיורים Nice2meet / צילום: רחל סוריאנו
הדס שמואלי, בעלת מיזם הסיורים Nice2meet / צילום: רחל סוריאנו

בינואר 2020 הגשימה הדס שמואלי חלום, ואחרי שנים ארוכות של עבודה כשכירה בתפקידי ניהול בכירים, העזה והפכה לעצמאית. "הקמתי מיזם חברתי בשם Nice2meet, שמציע סיורים שבהם לא 'מדברים על' אלא 'פוגשים את' - מכירים אנשים מתרבויות שונות, ועוברים בין כמה מארחים שמביאים את סיפורה של התרבות לצד הסיפור האישי שלהם. בסיור ביפו, למשל, פוגשים את איהאב שהוא סופי. הוא מספר על הדרך שלו ועל האסלאם. כרגע יפו היא המסלול העיקרי, ונכון להיום באוגוסט מתוכנן מסלול לירושלים ולעוד ערים רב תרבותיות".

כחודשיים אחרי פתיחת העסק, החלו הסימנים הראשונים לקורונה. "בינואר פרסמתי את הסיורים בפייסבוק. הספקתי לערוך 6-7 סיורים, הרגשתי שאני בכיוון הנכון, ואז הגיעה העצירה המוחלטת ונאלצתי לבטל סיורים. החשש החל עוד לפני השבתת בתי הספר. אנשים פחדו כשהרגישו שזה בכיוון של הגבלות". שמואלי החליטה להישאר עם הראש מעל המים, והמשיכה להפעיל את עמוד הפייסבוק העסקי, פרסמה בו סיפורים ואף ערכה מפגשי זום חינמיים עם בני תרבויות שונות.

"רציתי לתת את הטעימה כדי להישאר בשטח, ולשמר את התנופה. ביוני שבתי לפעילות, אבל ראיתי שאנשים עדיין חוששים. לפני כל סיור יש הרגשה שעד שהוא לא יוצא, אי אפשר לדעת מה יקרה. מצד שני, כיוון שהרבה פעילויות תרבותיות נעצרו לחלוטין, תחום הסיורים יכול לתת מענה מעולה".

המדינה עוזרת?
"לא היה לי מה לבקש, כי פתחתי את העסק השנה. במסיבת העיתונאים האחרונה של ביבי הוא אמר שגם אנחנו נקבל סוג של פיצוי מהמדינה, אבל זה לא סכום שיחייה לי את העסק. מבחינתי, אקח את המושכות לידיים - יגיע סיוע מהמדינה, זה יהיה מבורך; לא יגיע, אעשה מה שאני יכולה כדי להצליח.

"ידעתי שהשנה הראשונה תהיה מאתגרת, גם אם לא הערכתי עד כמה. למזלי, כיוון שעד לא מזמן הייתי שכירה, היו לי פיצויים ודמי אבטלה. עסקית אני מבינה שאני צריכה להיות יותר יצירתית ולפתח מוצרים נוספים, ותמיד להיות מוכנה בתוכנית העסקית למשבר כלשהו".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il