שכיר ועצמאי נפגעו מהקורונה באותה מידה. נחשו מי קיבל יותר סיוע

הארכת תקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה לשכירים הדגישה את הפערים לרעת העצמאים • למשל, הפער בסיוע לשכיר ולעצמאי שהרוויחו לפני הקורונה כ-11 אלף שקל בחודש יכול להסתכם בכ-50%

הפגנת המחאה בכיכר רבין על חוסר הטיפול של הממשלה במשבר הכלכלי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת המחאה בכיכר רבין על חוסר הטיפול של הממשלה במשבר הכלכלי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

א' הוא שכיר. לפני משבר הקורונה הוא השתכר כ-11 אלף שקל בחודש. ב', השכן שלו, הוא עצמאי והרוויח פחות או יותר אותו דבר. שניהם שילמו מדי חודש מס הכנסה בשיעור 14% משכרם ודמי ביטוח לאומי כפי שנדרש מהם לפי חוק. עם פרוץ משבר הקורונה, א' נשלח לחל"ת ו-ב' נאלץ לסגור את העסק לתקופה. א' החל לקבל את דמי האבטלה מהמדינה, בשיעור של 6,567 שקל לחודש. תקופת החל"ת הוארכה לו מעת לעת, ובין מרץ ליוני הוא קיבל כמעט 30 אלף שקל מהמדינה.

באותו זמן מצא את עצמו ב' ללא דמי אבטלה, ללא רשת ביטחון, עם הוצאות שממשיכות גם כשהעסק סגור, ועם תוכניות מענקים שונות מהמדינה, שבמידה והוא יעמוד בכל התנאים שלהן הוא יקבל כ-23.4 אלף שקל. אם הוא נלחם על העסק שלו ופעילותו הכלכלית ירדה ב-20% "בלבד" במרץ-אפריל, הסכום ייחתך והוא לא יהיה זכאי ל-16,500 אלף מתוך הכספים הללו. ואם הפעילות לא תרד ב-40% במאי-יוני, הוא יאבד גם את שאר הכסף. למה? ככה בנויות תוכניות המענקים לעצמאים.

א' ו-ב' הם לא דמויות היפותטיות. הסיפור הזה, בתמצית, הוא סיפורם של העצמאים במשק. זוהי תמונת המצב עליה מתלוננים ארגוני העצמאים והעסקים בארץ מראשית משבר הקורונה. מעת לעת נראה שמצבם משתפר, קולם נשמע, ותנאי המענקים משתפרים מעט. עם זאת, בסיס האפליה נותר בעינו. לכן הם יצאו לרחובות במוצ"ש, רגע לאחר שפורסמה תוכנית סיוע חדשה שתלווה אותם עד 2021, ומציפים את הרשתות החברתיות בפוסטים קורעי לב או מלאי זעם.

שכירים מקבלים יותר תמיכה מהמדינה
 שכירים מקבלים יותר תמיכה מהמדינה

הפעימות לא עזרו לבעלי עסקים

במסגרת הפיצויים לעצמאים במשבר הקורונה הוחלט על מתן שתי פעימות סיוע לעצמאים ותוספת לעסקים קטנים (המכונה גם פעימה שלישית של סיוע). הפעימה הראשונה אפשרה פיצוי לעצמאים שנפגעו כתוצאה ממשבר הקורונה ועד לסכום של 6,000 שקל; הפעימה השנייה אפשרה פיצוי עד לסכום של 10,500 שקל.

תוספת לעצמאים קטנים סיפקה מענק בסכומים משתנים כתלות במחזור העסק. כך, עצמאי אשר נאלץ לסגור את העסק שלו ולא נהנה מהכנסות כלל לאורך משבר הקורונה, והשתכר שכר ממוצע במשק בקרב עצמאים (כ-11 אלף שקל), היה זכאי למענק כולל מקסימלי בסך 15,911 שקל. עם זאת, סכום זה ניתן רק לעצמאים שנאלצו להפסיק את פעילותם כליל. עצמאים שהמשיכו בפעילות מסוימת זכו לסכומים נמוכים יותר.

לעומתם, באמצעות מנגנון תשלום החל"ת, שכיר בעל שכר ממוצע במשק של 10,950 שקל זכה לדמי אבטלה של 60% משכרו. ככל שהוא נמצב בקבוצת הגיל 35-45 עד 2 תלויים, יהיה זכאי סך הכל לדמי אבטלה בסך 22,984 שקל.

"המדינה סיפקה לשכירים אלו תשלומים וביטחון סוציאלי הגבוה בקרוב ל-45% ביחס לקבוצת העצמאים. מעבר לכך, שכירים בקבוצת גיל זו זכאים לדמי אבטלה לתקופה של שבעה חודשים ולכן גם במידה ולא ימצאו תעסוקה בחודשים הקרובים, עדיין יהיו זכאים לדמי אבטלה, בעוד שעצמאים שאינם מצליחים לייצר הכנסות אינם זכאים למענקים נוספים", אומר ד"ר רובי נתנזון, היועץ הכלכלי של ארגון להב.

לדבריו, "אחת הסיבות המרכזיות לפער היא העובדה שדמי אבטלה יכולים להיות משולמים לתקופה ממושכת הרבה יותר מאשר תקופת המענקים לעצמאים. המענקים אליהם היו זכאים העצמאים אפשרו התמודדות רק עבור התקופה בה המגבלות במשק היו משמעותיות - חודשים מרץ-מאי 2020. בפועל, עצמאים רבים, מתקשים לחזור לפעילות מלאה אם בכלל".

מאחר שקבוצה קטנה של עצמאים מרוויחה סכומים גבוהים בתור בעלים של עסקים, ערך ד"ר נתנזון בחינה נוספת גם עבור השכר החציוני במשק לעצמאים ולשכירים. גם מהבחינה הזאת עולה פער משמעותי בין עצמאים לשכירים. עצמאי עם שכר חציוני של 8,060 שקל בחודש, היה זכאי למענקים בסך 11,581 שקל. לעומת זאת, שכיר עם שכר חציוני של 8,000 שקל, זכאי לדמי אבטלה בשיעור 18,480 לתקופה של מרץ-יוני. הפער הוא של 6,900 שקל לטובת השכירים.

הארכת זכאות לדמי אבטלה 

בשבוע שעבר התקבלה החלטה ממשלתית להאריך את תקופה דמי הזכאות לדמי אבטלה עבור אוכלוסיית השכירים עד גיל 28, שכן משך הזכאות שלהם לדמי אבטלה הסתיים. בהתאם לתנאי הזכאות לדמי אבטלה, צעירים רבים אשר החלו לקבל דמי אבטלה בתחילת חודש אפריל לאור משבר הקורונה, היו צפויים לסיים את זכאותם בחודש יוני.

צעירים עד גיל 25 זכאים לדמי אבטלה לתקופה של עד 50 ימים, וצעירים בגילאים שבין 25-28 זכאים לדמי אבטלה לתקופה מקסימלית של 67 ימים. לפי הערכות הביטוח הלאומי, מספר המובטלים בקבוצת גיל זו שזכאותם לדמי אבטלה צפויה היתה להסתיים בחודש יוני היא 300 אלף. לפי הערכת מרכז מאקרו, תשלומי דמי האבטלה הממוצעים צפויים לעמוד על 4,200 שקל בחודש. עלות החלת צעד זה צפויה לעמוד על 1.26 מיליארד שקל.

באותה נשימה, התפרסמה בשבוע שעבר התוכנית הכלכלית החדשה לעצמאים - לפיה עצמאים יהיו זכאים למענק של 15 אלף שקל אחת לחודשיים ככל שהירידה שלהם בהכנסות היא 40% ויותר. גובה המענק יחושב כעד 70% מההכנסה החודשית.

נשמע מצוין, אבל גם התוכנית הזאת רק חידדה לעצמאים את האפליה. תקרת הפיצוי ירדה בן לילה ל-7,500 שקל בחודש, לעומת 10,500 לשכירים - וכמובן שמדובר בסכום מקסימלי ורבים מהעצמאים יקבלו הרבה פחות. בנוסף, הם צריכים להוכיח ירידה של 40% בהכנסות - רף שייתכן שיוציא עצמאים רבים שנפגעו ממסגרת הפיצוי.

מעודדים סגירת עסקים

"עצמאים בעלי שכר ממוצע ללא הכנסות צפויים למענק חודשי בסך 7,500 שקל. לעומת זאת, עצמאים בעלי שכר חציוני במשק, ללא הכנסות, צפויים למענק חודשי של 5,642 שקל. בהשוואה לאוכלוסיית העצמאים, שכירים בעלי שכר ממוצע במשק זכאים לדמי אבטלה חודשיים בסך 6,567 שקל ושכירים בעלי שכר חציוני במשק זכאים לדמי אבטלה חודשיים בסך 5,280 שקל. עם זאת, בפועל, מרבית העצמאים לא סובלים מירידה מלאה בהכנסות ולכן ייהנו מהכנסות חלקיות בלבד", אומר ד"ר נתנזון.

מהתוכנית עולים שני פערים מרכזיים שפוגעים באופן משמעותי באוכלוסיית העצמאים: ירידה במספר העצמאים הזכאים למענקים וגובה המענקים החלקי הצפוי.

מספר העצמאים הזכאים למענק צפוי לרדת באופן משמעותי לאור הקשחת תנאי הזכאות. על פי ההערכות, כ-80 אלף עצמאים, שהיו זכאים בעבר למענקים, לא צפויים להיות זכאים בשלב הנוכחי לכל מענק מהמדינה. במקביל, רבים מהעצמאים ממשיכים לעבוד גם אם חוו ירידה משמעותית בהכנסות, ולכן עלולים לקבל סכומי סיוע נמוכים מאוד.

לדברי רועי כהן, יו"ר להב, "זוהי התוצאה של ההזנחה של שנים בטיפול בעצמאים מול השכירים ואפליה שזועקת לשמיים. שכירים יש להם ביטחון סוציאלי וכלכלי ועצמאים שמופקרים לגורלם. זה מוביל לכך שנכנסים לגל שני בלי מנגנון מוסדר של דמי אבטלה לעצמאים. באיזו קלות הורידו לנו את רף הפיצוי מ-10,500 ל-7,500. למה? יש לנו דם אחר? למה שכיר מקבל 10,500? אנחנו משלמים פחות ארנונה? פחות חשמל? פחות מים"?

מעבר לכך, תוקף כהן את רף הפגיעה במחזור בהיקף 40%. "העצמאי מנסה להפעיל את העסק כדי לא ליפול כל כולו על המדינה ונענש על זה. הרעיון שעצמאי צריך להיות מסכן כדי לקבל סיוע מהמדינה זה אנטי-כלכלה. המדינה אומרת, שרק למי שמתמוטט אני עוזר, ומשאיר מאחור את כל מי שמנסה לשרוד ולהפעיל את העסק ולהניע את הכלכלה".

יועץ מס ירון גינדי , נשיא לשכת יועצי המס, מוסיף כי "מעבר למשמעות של פגיעה במרקם החברתי והכלכלי שהאפליה הבלתי מוסרית הזאת מייצרת, היא מביאה למצב שבו הדור הצעיר שלנו נמנע מללכת ליזמות ועצמאות, במיוחד לאור העובדה שנצרבה בתודעתו תמונת המצב העגומה, ואפילו הייתי מעז לומר המשפילה - של מגזר העצמאים במשבר הקורונה".