העליון דחה את ערעור פורום קהלת לביטול דמי החבר בהסתדרות

פורום קהלת ערער על דחיית בקשה לתביעה ייצוגית נגד ההסתדרות בסך 4.7 מיליארד שקל • בפורום טענו כי ההסתדרות גבוה דמי חבר העולים על דמי החבר המרביים שרשאית אגודה עותמאנית לגבות מחבריה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

בית המשפט העליון דחה אתמול ערעור שהגישה עמותת פורום קהלת בנושא גובה דמי החבר ודמי הטיפול שגובה ההסתדרות. הערעור הוגש לאחר דחיית בקשתם של שניים מחברי הפורום להגיש תביעה ייצוגית נגד ההסתדרות על סך 4.7 מיליארד שקל.

מדובר בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הסתדרות העובדים הכללית החדשה. המבקשים טענו כי ההסתדרות, שהיא אגודה עותומנית שהוקמה על-פי חוק עותומני משנת 1909, גובה מהעובדים דמי חבר העולים על דמי החבר המרביים שרשאית אגודה עותמאנית לגבות מחבריה וכן כי היא גובה דמי טיפול מעובדים שאינם חבריה - בהעדר הסמכה לכך באותו החוק.

שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים גילה כנפי שטייניץ קבעה בפסק דין שניתן ב-23 לאפריל 2019 כי יש לדחות את הבקשה, בין היתר, משום שהיחסים בין ההסתדרות לחבריה אינם יחסים צרכניים אלא יחסים מיוחדים מכוח חקיקת העבודה. פורום קהלת ערער על פסק הדין לבית המשפט העליון, שהחליט שלא להתערב בהחלטת המחוזי. את ההסתדרות ייצגו היועץ המשפטי להסתדרות עו"ד יחיאל שמיר והמשנה ליועץ המשפטי עו"ד יפתח הלינג. את המערערים מפורום קהלת ייצגו עו"ד אריאל ארליך ועו"ד מאיר בוחניק.

היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, אמר בתגובה להחלטה כי פסק הדין "מכיר במערכת היחסים המיוחדת הקיימת בין ארגון עובדים לחבריו, שמהווה ביטוי לעיקרון החוקתי של חופש ההתאגדות לפיו עובדים משלבים יחדיו כוחות במטרה לשפר את תנאי העסקתם. כמו כן יש לשמוח על תיקון העיוות שנוצר בעקבות הלכת 'מואב' ועל האמון שניתן במערכת בתי הדין לעבודה".

מפורום קהלת נמסר בתגובה כי "הגוף הגדול והחזק במשק פטור מכל חובת שקיפות והתנהלות תקינה בגלל שהוא אגודה עותומנית, ולכן עליו לציית גם למגבלות שיש על אגודות עותומניות לעניין גובה המסים שהוא גובה. לצערנו בית המשפט העליון דחה את הערעור, וקיבל את העמדה שלא ניתן לראות ביחסים שבין ההסתדרות ומשלמי מסיה יחסים צרכניים. עם זאת, חברי ההרכב הבהירו כי אין להשלים עם מצב שבו ההסתדרות תהיה חסינה מפני תובענות ייצוגיות, וייתכן כי ניתן להגיש תובענה ייצוגית נגד ההסתדרות בתור גוף ציבורי - 'רשות'. בכך נפתח פתח רחב למאות אלפי משלמי מיסיה של ההסתדרות לתובענות ייצוגיות נגדה".