אלפים במחאה נגד נתניהו מחוץ לבלפור: עימותים בין שוטרים ומפגינים

כמה עשרות מפגינים ניסו לפרוץ את המחסומים שהקימה המשטרה סמוך למעון ראש הממשלה • האלפים שהגיעו למקום אוחזים בלפידים וקוראים לראש הממשלה להתפטר מתפקידו בעקבות השחיתות השלטונית: "המדינה לא של נתניהו"

מפגין על גדר מול מעון רה"מ נתניהו / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מפגין על גדר מול מעון רה"מ נתניהו / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

עימותים התפתחו בין מפגינים לבין כוחות המשטרה הערב (ג'), במהלך מחאה מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ברחוב בלפור שבירושלים. זאת, לאחר שכמה עשרות מהמפגינים ניסו לפרוץ את המחסומים במקום. בהפגנה השתתפו אלפי בני אדם, במחאה נגד שחיתות שלטונית. במקביל, כ-40 מפגינים בעד נתניהו התכנסו בקרבת המעון, כשהם מופרדים בחסימות מהמוחים נגדו.

המחאה נגד נתניהו מתקיימת תחת הכותרת "יום הביביסטיליה", בהקשר של אירוע נפילת הבסטיליה שמסמל את המהפכה הצרפתית, ומצויין היום. המפגינים קוראים להתפטרותו של נתניהו, להקמת ועדת חקירה שתבדוק את חלקו של ראש הממשלה בפרשת הצוללות, ולהגנה על ערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק.

חלק מהמפגינים אחזו בלפידים וקראו "ביבי נתניהו לכלא מעשיהו", "המדינה שלנו ולא של נתניהו", "ביבי הביתה", "תתפטר", "שוחד, מרמה והפרת אמונים", ו"הון, שלטון, עולם תחתון". כמו כן, המוחים נשאו שלטים עם הכיתוב "השחיתות של נתניהו עולה לנו בבריאות", "תפסיק לדרדר - תתפטר", "ממשלת חורבן", "נאשם בפלילים - צא מבלפור", "אסור להרפות מפרשת הצוללות", וכן "הנאשם מבלפור רומס את שלטון החוק".

בעקבות המחאה, נחסמו לתנועה רחוב בן מימון וצומת כיכר פריז. המשטרה ממליצה לציבור לבחור בדרכים חלופיות.

אתמול, עיריית ירושלים ושוטרי יס"מ פינו את מאהל המחאה שהוקם בבלפור. לטענת המפגינים, שישה מהם נפצעו באורח קל בידי שוטרים במהלך עימות שפרץ במקום, לאחר שהכוחות הרסו את הציוד שנשאר במקום.

זו הפעם השנייה בה המפגינים מפונים מהמתחם, לאחר ששלשום פקחי עיריית ירושלים פינו ציוד שלהם בטענה כי המחאה "הפכה למאחז והפריעה לסדר הציבורי". מעיריית ירושלים נמסר כי המפגינים הקימו את המאחז מחדש, ולכן הציוד שהוצב ללא היתר פונה מהמקום.

9 שנים למחאה החברתית: "רק ביחד נביא לשינוי"

במקביל, כמה מאות בני אדם התאספו בפארק צ'ארלס קלור בתל אביב, להפגנה שארגנה דפני ליף, אחת ממובילות המחאה החברתית בקיץ 2011. זאת, לציון תשע שנים למחאה הגדולה. מטרת ההפגנה היא קידום עשייה משותפים של ישראלים שנקלעו למצב כלכלי קשה.

ליף הזהירה כי זוהי רק תחילתו של משבר ענק. "זה ברור שאין הנהגה לצפות ממנה לפתרונות", אמרה מארגנת המחאה. "האמון התרסק, הייאוש גואה, אבל האנשים מתעוררים. זה הזמן להזכיר שרק ביחד נייצר כוח להביא פתרונות ושינוי. לפני תשע שנים דרשנו צדק חברתי, והיום - כשברור שאין ממי לדרוש - זה הזמן לייצר צדק חברתי".