מליאת הכנסת אישרה את התוכנית הכלכלית לסיוע למשק

ברגע האחרון הוסיף שר האוצר כ"ץ הבטחה לשר אריה דרעי לאשר תקציב משמעותי לשם הקמת רשת לביטחון תזונתי לשכבות מוחלשות

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום: Abir Sultan, רויטרס

מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה ראשונה שני חוקים המהווים את תוכנית הסיוע הכלכלי למשק, כפי שהוצגה לפני מספר ימים על ידי שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה נתניהו.

הצעות החוק עברו ברוב של 67 ו-65 תומכים, ללא מתנגדים ושלושה נמנעים. ברגע האחרון הוסיף שר האוצר כ"ץ הבטחה לשר אריה דרעי לאשר תקציב משמעותי לשם הקמת רשת לביטחון תזונתי לשכבות מוחלשות. הדבר נעשה ללא תיאום עם מפלגת כחול לבן והכעיס את שר החוץ, גבי אשכנזי.

שר הבטחון בני גנץ לא הגיע להצבעה שכן הוא נמצא בבידוד בביתו.

במסגרת התוכנית הכלכלית תובטח זכאות לדמי אבטלה לעובדים שהוצאו לחל"ֿת או שפוטרו בתקופת משבר הקורונה, באמצעות הארכת הזכאות לדמי אבטלה לכל הזכאים עד חודש יוני 2021. בנוסף, המדינה תעניק מענה סוציאלי לבני 67 ויותר שנפלטו משוק העבודה באופן פתאומי, באמצעות המשך קבלת מענקי הסתגלות עד תום שנת 2020.

חלק נוסף של התוכנית כולל תוכניות סיוע לעצמאים עם מענקים של עד 15 אלף שקל למשך חודשיים. והחלק הרביעי יהיה מנגון החזר הוצאות קבועות לעסקים אשר נפגעו ב־ 40 אחוז או יותר מהמחזור החודשי שלהם, והגדלת המענק המרבי ל-500 אלף שקל לפעימה, וכן הוספת זכאות לעסקים בעלי מחזור של עד 100 מיליון שקל שיעמדו בתנאים שנקבעו.

בנוסף, בהצעת החוק כלולה גם הארכת השימוש לחיילים משוחררים בכספי הפיקדון האישי (כפי חוק שעבר לפני כמה שנים), מתן אפשרות למי שצברו כספים בקרנות השתלמות למשוך אותם גם לפני שחלפה התקופה הנדרשת מיום הפקדתם לראשונה, בלי שיחול עליהם מיסוי עודף, וזאת עד לגובה של 10,500 שקל.

החוק אף מתיר את הגדלת ההוצאה התקציבית הממשלתית בשנים 2020 ו־2021 כדי לממן את הצעדים.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר במהלך הדיון: "החוק הזה בא לתת רשת ביטחון כלכלית לכל מי שזקוק לו בעידן הקורונה. קודם כל לשכירים החוק מבטיח שכל מי שלא יתאפשר לו לעבוד בתקופה הזו, הוא יקבל רשת ביטחון במשך שנה באמצעות דמי אבטלה משופרים. במכלול הצעדים האלה אנחנו מושיטים יד לכל הציבור ומפגינים סולידריות וערבות הדדית שמתבקשים בתקופה הקשה הזו. הקצנו סכומים גבוהים ביותר על מנת לוודא שכל שכיר, עצמאי ועסק יקבלו את הסיוע כדי לעבור את התקופה הקשה שאנחנו נמצאים בפניה".

במקביל לדיון בכנסת, נערכו הערב ברחבי הארץ מספר רב של הפגנות. מול בית הראש הממשלה בבלפור הפגינו אנשי מחאת הדגלים השחורים ואנשי Crime Minister שקראו קריאות נגד שחיתותו של נתניהו, אשר משפטו הפלילי אמור להתחדש בשבוע הבא. המפגינים הגיעו למקום אחרי שביום שני בבוקר פונה מאהל המחאה במקום על ידי כוחות יס"מ. במקביל הפגינו מאות חרדים בעיר בית"ר עלית נגד הסגר שהוטל בשכונותיהם. בתל-אביב התקיימה הפגנה שארגנה דפני ליף לציון 9 שנים לפרוץ המחאה החברתית.

ח"כ איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת אמר במהלך הדיון במליאה: "אני רוצה לפנות לציבור הרחב ולבקש לאחד את המאבקים הכלכליים. מזה שלושה חודשים אנחנו עדים וגם שותפים לכל מיני ההפגנות, אם זה לעובדות סוציאליות או לאנשי התרבות או לעצמאים או לרשויות מקומיות או לתיירות וכמעט בכל תחום ותחום. הכוח שלנו הוא אם נצליח לאחר את המאבקים במאבק של לא פחות ממיליון אזרחים שמפגינים יחד מול הממשלה הזו, הפגנה כזו רק היא עשויה לשנות את המצב הנוכחי. רק כך אפשר לשנות את סדר העדיפויות".