שוק דינמי: פסגות וסיגמא נכנסים לתחום ההוסטינג בקרנות הנאמנות

פסגות קרנות נאמנות שבניהול אייל גורן יוצרת פעילות הוסטינג עם אלטרנטיב של אריק בוידר • בדומה לפעילות של קסם עם אזימוט, גם פסגות יספק לאלטרנטיב לא רק מעטפת תפעולית אלא גם שותפות וסיוע בשיווק

אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות \ צילום: איל יצהר
אייל גורן, מנכ"ל פסגות קרנות נאמנות \ צילום: איל יצהר

2020 ממשיכה להתברר כשנת השינויים בשוק ההוסטינג בקרנות הנאמנות: בתי ההשקעות פסגות וסיגמא נכנסים לתחום מתן שירותי ההוסטינג לקרנות נאמנות, שאת השקעותיהן מנהלים גופים חיצוניים וקטנים. זאת, לאחר שמוקדם יותר השנה הודיע בית ההשקעות מיטב דש, כי יצא מתחום ההוסטינג לקרנות הנאמנות, בעוד שקסם של אקסלנס נכנסה לתחום זה בעקבות רכישת חברת ניהול הקרנות אלומות.

פסגות קרנות נאמנות, שבניהול אייל גורן, מצטרפת לתחום מתן שירותי הוסטינג, לקרנות "בסט אלטרנטיב". אלטרנטיב בית השקעות, שבהובלת אריק בוידר שמשמש כמנכ"ל וכמנהל השקעות ראשי בו, הוקם ב-פברואר 2018 והוא עוזב את שירותי ההוסטינג של איילון בית השקעות. בניגוד לחיבור של אלטרנטיב עם איילון, שהיה תפעולי במהותו, החיבור עם פסגות קרנות נאמנות יהיה נרחב בהרבה, ויכלול שותפות ושיתוף פעולה שיווקי. זאת, מעבר להיבטי התפעול שיינתנו על ידי פסגות, כשהקרנות המשותפות ייקראו פסגות-אלטרנטיב.

ככל הידוע בפסגות מתכוונים לעשות את ההוסטינג לא באופן רוחבי אלא לבחור הוסטינגים קיימים, עם תשואת עבר, כשהוא מפחית להם את מודל העלויות אבל גם משתתף באפסייד. במקביל, גם בית ההשקעות סיגמא נכנס בימים אלה לשוק ההוסטינג למנהלי קרנות חיצוניים לו.

ניהול קרנות בהוסטינג הוא ניהול השקעות בקרנות שמתופעלות ומנוהלות מבחינה רגולטורית באמצעות חברת ניהול קרנות נאמנות בעלת רישיון מרשות ני"ע, בתמורה לחלק מדמי הניהול. מי שמנהל את הקרן שבהוסטינג הוא מנהל ההשקעות החיצוני והקטן, ומי שאחראי על הקרן הוא חברת הניהול.

ההתקשרות לניהול בהוסטינג מאפשרת למנהל תיקים תחליף להקמת חברה לניהול קרנות, תוך חיסכון ניכר בעלויות שונות - בין היתר מנגנון תפעולי, דירקטוריון והוצאות ביקורת. יש כמה עשרות בודדות של גופים שכאלה, כשבעבר החלו את דרכם בתחום קרנות הנאמנות שניים מהשחקנים המובילים בו כיום, במיוחד בתחום הקרנות המסורתיות, ושצמחו לעצמאות לאחר כמה שנות הוסטינג: ילין לפידות ומור בית השקעות.

כאמור בשנה הנוכחית שוק ההוסטינג משתנה. מצד אחד מיטב דש, שהיה שחקן פעיל בתחום, יצא ממנו למעשה, כשמנגד קסם של אקסלנס, ועתה גם פסגות ואלטרנטיב, השיקו חיבורי הוסטינג מזן חדש.

כך, קסם נכנסה לפני חודשים ספורים לתחום ההוסטינג וגם יצרה תחום חדש של שיתופי פעולה עמוקים יותר מהוסטינג רגיל, שכוללים שיתוף פעולה שיווקי ועמוק כמו שנעשה עם קרנות אזימוט. במסגרת זו קסם, שבניהול אבנר חדד ובשליטת אקסלנס, חברה לאזימוט ליצירת מותג קסם-אזימוט במסגרת הסכם שיתוף פעולה שיווקי רחב, הרבה מעבר להיבטי תפעול בלבד. לצד זאת קסם מספקת שירותי הוסטינג קלאסיים לגופים שאותם קיבלה כשרכשה בסוף הרבעון הראשון את קרנות אלומות.

הגוף הכי גדול בשוק ההוסטינג, ושמספק שירותי הוסטינג מסורתיים לכלל שחקנים, הוא איילון בית השקעות. לאיילון קרנות נאמנות יש כ-75 קרנות נאמנות בהוסטינג מתוך סדר גודל של כ-130 קרנות בהוסטינג בכל השוק, בסך הכול. בעבר הוביל את השוק מיטב דש, עד שיצא ממנו למעשה ברבעון הראשון השנה. עם זאת, מיטב דש עדיין נמצא בשולי תחום ההוסטינג, עם שיתופי פעולה בודדים עם מנהלי השקעות ספציפיים, הגם שהוא יצא מפעילות ההוסטינג "המסורתית".

גם הראל פיננסים מספק שירותי הוסטינג הודות לשיתוף פעולה נקודתי עם קרנות אלפא טק, שבבעלות הראל פיננסים, ושלמעשה משמשות כמעין בוטיק פנימי ולא כמנהל השקעות חיצוני. בית ההשקעות אפסילון גם נמצא בתחום מתן שירותי ההוסטינג, בשל שיתוף פעולה נקודתי עם טקטון של שחר רג'ואן. לצדם יש עוד שחקן קטן שפעיל בתחום: מודלים, שנותן שירותי הוסטינג לאושן. בחודשים האחרונים נקשרו שני הגופים למגעים למיזוג עם בית ההשקעות יצירה.