פרויקטור לטיפול במגפה ותקציב מדינה? בליכוד ובכחול לבן עסוקים בכיפופי ידיים פוליטיים

למרות ההבטחות, הממשלה עדיין לא אישרה את תקציב המדינה ולא מונה אחראי לטיפול בקורונה

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

רשימת המשתתפים בדיון החירום שכינס ביום שלישי ראש הממשלה בנימין נתניהו הייתה ארוכה: רה"מ החליפי בני גנץ, השרים ישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין, יזהר שי, בכירי הכלכלה פרופ’ אבי שמחון, נגיד בנק ישראל אמיר ירון, ראש אגף תקציבים, שאול מרידור. וגם: פרופ’ אורי חפץ ופרופ’ נעמי פלדמן כלכלנים מהאוניברסיטה העברית, ד"ר לימור סמימיאן-דרש, המוכרת מהשתתפות בפאנלים טלוויזיוניים מהצד הימני אבל גם מומחית למדיניות ציבורית, פרופ’ רן בליצר מהסתדרות הרופאים. הרכב מוזר של כמה שרים, כמה פקידים בכירים, וכמה מומחים. הרכב ללא סמכויות החלטה כלשהן.

בדיווחי התקשורת נאמר אחר כך כי לא התקבלו החלטות על הגבלות חדשות. רגע. למה שיתקבלו שם החלטות? יש הרי קבינט קורונה, שלא התכנס כבר שבועיים - על אף הנתונים השליליים של המשק ומצב התחלואה.

הנה כמה נתונים: קו ה-20 אלף חולים מאומתים נחצה, שיעור הבדיקות החיוביות הגיע לשיא של 6.5% - אחת לכל 15 בדיקות. בחולים הקשים חלה עלייה של 600% בחודש. בנוסף עדיין אין תקציב מדינה ואם הוא לא יאושר עד 28 באוגוסט - הממשלה תתפרק. לא רק שלא אושר, אלא שעדיין הצדדים מתכתשים על סוג התקציב: שנתי או דו שנתי. והפרויקטור לניהול המגפה שעל מינויו הכריז שר הבריאות אדלשטיין? הכריז וטירפד, בגיבוי נתניהו.

גם המצב הכלכלי הולך ומחמיר: בימים האחרונים אנחנו רואים יותר עובדים שיוצאים משוק האבטלה מאשר אלה שחוזרים לחל"ת ומספר המובטלים הכולל לפי דיווחי שירות התעסוקה שינה כיוון כלפי מעלה. 21% מובטלים.
למרות הנתונים המבהילים בתחלואה ובתעסוקה, בדיון המקצועי שהתנהלף המומחים נדמו והפוליטיקאים התכתשו ביניהם.

אדלשטיין קבל על הכנסת המסרסת את ההגבלות, בהתייחסו לוועדת הקורונה שביטלה את האיסור על פתיחת בריכות השחייה וחדרי הכושר, וקרא להטיל סגר. גנץ הזהיר מהשלכות הסגר והעלה שוב את הדרישה כי הניהול המעשי של ההתמודדות עם המגפה יעבור למשרד הביטחון.

וההדלפות שהוצאו אחר כך עסקו בעיקר בכך. לפי גורם בכיר בליכוד, נתניהו זועם על בני גנץ וכחול לבן "אשר משיקולים פוליטיים מכשילים את הצעדים הדרושים לבלימת המחלה והצלת חיים. גנץ התנגד לכל צעד לבלימת התפשטות הקורונה שיכול למנוע את הצורך בסגר כללי בהמשך".

וגם לכחול לבן בכירים מתדרכים משלהם, שאמרו בתגובה כי "ביבי בפאניקה, שום דבר לא הולך לו עכשיו והוא מחפש אשמים. במקום להסיר אחריות מניהול משבר הקורונה, נתניהו צריך לתת לצה"ל לנצח ולמשרד הביטחון לפקד על המערכה בשטח".

ההתכתשות הפוליטית הזו זולגת למחוזות הצבעה על ועדת החקירה לשופטים ועימותים שאינם קשורים כלל למשברים המאיימים על יציבותנו, לאישור התקציב החיוני, לא למינוי הפרויקטור ולא להתמודדות עם שיעורי האבטלה הגבוהים.