נמל חיפה | בלעדי

הקמת נמל המפרץ החדש מתקדמת: עגורני ענק מסין נחתו אתמול

העגורנים, בגובה 120 מטר, מתוכננים לפריקה וטעינה של ספינות המכולה הגדולות ביותר בעולם • מומחים: גודלם מעיד על כוונה להפוך בעתיד את הנמל החדש לנמל שטוען עבור מדינות באזור

נמל המפרץ בחיפה / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל המפרץ בחיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

אתמול (שישי) הגיעו לנמל המפרץ החדש הנבנה בחיפה מנופי העגורן הראשונים, שישמשו את הנמל החדש, שיועבר לניהול חברת SIPG הסינית. אלו הם מנופים מהגדולים בעולם וראשונים מסוגם בארץ עם גובה של כ-120 מטר וזרוע הנפה באורך כ-70 מטר. המנופים מצוידים בשליטה אוטונומית שמאפשרת לתפעל אותם באמצעות בקרה מרחוק.

מומחים בתחום הספנות אמרו ל"גלובס" כי המנופים בקטגוריה הזו מתוכננים לפריקה וטעינה מהירה של ספינות המכולה הגדולות ביותר, שקיימות כיום בעולם. ספינות בגודל הזה מגיעות כיום לישראל לעיתים נדירות מאוד בשל חוסר כדאיות כלכלית. לפיכך, מעריכים המומחים, הצבתם של מנופי הענק בנמל החדש מרמזת על כוונה להפוך אותו לנמל אסטרטגי באזור. כלומר נמל, שישרת בעתיד טעינה ופריקה נרחבת של סחורות לא רק עבור ישראל אלא גם ואולי בעיקר מדינות נוספות באזור, כגון ירדן ונסיכויות המפרץ, כאשר הסחורה תגיע אליהן ותצא מהן באמצעות חיבור מסילתי.

המנופים החדשים של חברת ZMPC הסינית הגיעו ישירות מנמל שנחאי על ספינת ענק, שמתוכננת ייעודית למשימה ומלווה בספינה תומכת, שכוללת את הציוד והצוות הנדרש להצבה הלוגיסטית. בתחילת החודש הגיעו לנמל גם מנופי השער, שמיועדים לשנע מכולות על במקביל מתבצעות בשטח הנמל הכנות אינטנסיביות להפעלת המנופים שכוללות בניית יחידות כוח ייעודיות ופרישת רשת תקשורת מהירה.

על פי החוזה שחתמה המדינה עם SIPG הסינית, שבשליטת ממשלת סין, הנמל יימסר למפעילה בחכירה ל-25 שנה החל מהרבעון השלישי בשנה שעברה. יצוין כי הנמל, שנתפס על ידי הסינים כשלוחה אסטרטגית של תוכנית "דרך המשי החדשה" מהווה נקודת מחלוקת מהותית פוליטית/ביטחונית בין ישראל לבין ארה"ב, שפועלת להקטין את המעורבות הכלכלית של סין בישראל.