כמה שילמה המדינה לחברות התעופה על טיסות להשבת ישראלים בחודש יוני?

ביוני הטיסו החברות הישראליות כ-8,700 נוסעים • הסכומים המשולמים לחברות התעופה הם נגזרת של החלטת הממשלה להקצות עד 6 מיליון שקל על החזרת אזרחים ותושבים ישראלים ארצה • רוב הנוסעים שילמו על הטיסות, אולם המדינה נושאת בעלות החלקית היחסית של הטיסות שבחלקן האופרציה מסובכת

המדינה משתתפת במימון הטיסות: נוסעים עלו בטשקרט על מטוס ישראייר שלקח אותם לבאקו / צילום: מוני שפיר
המדינה משתתפת במימון הטיסות: נוסעים עלו בטשקרט על מטוס ישראייר שלקח אותם לבאקו / צילום: מוני שפיר

ממשיכים לשלם על השבת הנוסעים לישראל: בחודש יוני שילם משרד התחבורה 535 אלף שקל לחברות התעופה הישראליות עבור טיסות חילוץ (או בשמן האמיתי, טיסות להשבת נוסעים לישראל).

הקצאת הסכום הזה היא נגזרת של החלטת הממשלה להקצות עד 6 מיליון שקל מתקציב המדינה על החזרת אזרחים ותושבים ישראלים ארצה. הנוסעים, יש לציין משלמים על הטיסות (למעט טיסות השבת הישראלים מפרו שביצעה אל על בחודש מרץ ועליהן הנוסעים לא שילמו). מדוע המדינה משלמת גם היא? מדובר בעלות החלקית היחסית של הטיסות שבחלקן האופרציה מסובכת ותפוסת הנוסעים אינה מכסה את העלויות. לפי החלטת המדינה, הממשלה מכסה נגזרת של כ-30% מעלות הטיסה עבור חברות התעופה.

היקף טיסות הנוסעים שמבצעות חברות התעופה הישראליות לטובת החזרת נוסעים הולך ופוחת. אל על, למשל, כבר לא מפעילה טיסות נוסעים כלל וכל 45 מטוסיה עומדים על הקרקע. יש לזכור כי לפי ההנחיות, הכניסה לישראל מותרת רק לבעלי דרכון ישראלי כאשר הנוחתים מחויבים לבידוד של 14 ימים עם כניסתם ארצה.

לפי דוח רשות שדות התעופה, תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות שנחתו והמריאו מנתב"ג עמדה על 41 אלף (נוסעים נכנסים ויוצאים). בחודש יוני הטיסו החברות הישראליות כ-8,700 נוסעים: אל על הטיסה כ-6,600 נוסעים וישראייר הטיסה כ-2,100 נוסעים. ארקיע לא טסה בחודש יוני והייתה בהדממה.

בחודש מאי תנועת הנוסעים בנתב"ג עמדה על 18 אלף נוסעים בלבד, מתוכן 2,833 נוסעים טסו בטיסות אל על וכ-2,400 טסו עם ישראייר. מדובר בטיסות שלא נמצאות בלוח הטיסות הסדיר, אלא טיסות ליעדים נקודתיים שמופעלות בהתאם לביקוש. כך למשל בחודשים הללו טסה ישראייר לקייב, בוקרשט, רומא, פרנקפורט, ברלין ומוסקבה.

התיאומים המסובכים כוללים טיסות ליעדים שאין אליהם טיסות מישראל או בטיסות המשלבות כמה יעדים. כך למשל בחודש מאי ישראייר נחתה בטשקנט, אוזבקיסטן עם אזרחים שביקשו לשוב לשם מישראל, משם המשיכה לבאקו בירת אזרבייג'ן, משם החזירה נוסעים ישראלים.