הגרף היומי: הגל השני מכה גם בספרד, חשש ממוות של אלפים

כמו בישראל, הספרדים חשבו שהתפרצות הקורונה מאחוריהם • "היכן שההגבלות הוסרו – שם אנו רואים את מוקדי ההדבקה", אמר שר הבריאות סלבדור איה, "ואנחנו מבחינים שזה נובע בעיקר מהתקהלויות של משפחות והתקהלות במתחמים הקשורים לחיי הלילה"

אנשים מטיילים במדריד. אחרי חודשיים של הסגר, הממשלה הספרית החלה לאפשר הקלות / צילום: Manu Fernandez, AP
אנשים מטיילים במדריד. אחרי חודשיים של הסגר, הממשלה הספרית החלה לאפשר הקלות / צילום: Manu Fernandez, AP

כמו בישראל, הספרדים חשבו שהתפרצות הקורונה מאחוריהם. אחרי יותר מ-28 אלף קורבנות שהובילו לסגר הדוק, הם הסירו את ההגבלות בהדרגה - האחרונים לעשות זאת באירופה - והתעודדו ממספר המקרים היומי הנמוך. הממשלה אפילו קיימה לאחרונה טקס זיכרון לקורבנות המגפה, שלפחות באופן סמלי רמז כי היא נמצאת מאחוריהם.

אבל בשבוע האחרון הדברים החלו להשתנות במהירות. מסיבות בחללים סגורים ומועדוני לילה, שפעילותם הותרה, הפכו למוקד חדש של התפרצויות במדינה, חובת המסכות חזרה, "עוצר בהתנדבות" הוטל על תושבי ערים והרשויות נאבקות כיום ב-200 מוקדי התפרצות ברחבי המדינה ועם כ-1,500 מקרים חדשים ביום. מספר המקרים זינק פי ארבעה בשבוע האחרון, בהשוואה לתקופה שאחרי היציאה מהסגר.

הגל השני בספרד.
 הגל השני בספרד.

"היכן שההגבלות הוסרו - שם אנו רואים את מוקדי ההדבקה", אמר שר הבריאות סלבדור איה, "ואנחנו מבחינים שזה נובע בעיקר מהתקהלויות של משפחות והתקהלות במתחמים הקשורים לחיי הלילה".

במועדון לילה בקורדובה שבדרום ספרד, למשל, חגגו לפני שבועיים כ-400 בני אדם את סיום שנת הלימודים. כעת התברר כי קרוב לאחד מכל ארבעה מהנוכחים נדבק בקורונה באירוע, ומאות בני אדם נשלחו לבידוד. מאז דיווחו הרשויות על סדרת הדבקות במועדונים - בוולנסיה, במורסיה ובחבל הבאסקים. המקרים הללו ממחישים את מה שידוע מהעולם: מקומות סגורים, שבהם מנוגנת מוזיקה חזקה והנוכחים צועקים ונמצאים במרחק קטן אחד מהשני לאורך זמן, הם מתכון לאירועי הדבקת-על.

כמו בישראל, כעת גם הרשויות בספרד מנסות להשיב את הגלגל לאחור. בחבל קטלוניה, שבו מספר מוקדי ההתפרצות הגבוה ביותר, סגרו הרשויות את המועדונים והברים בצו מיוחד, והפצירו בתושבים להישאר בבית ולצאת רק לצרכים חיוניים בשבועיים הקרובים. נאסרו התקהלויות של יותר מעשרה בני אדם וביקורים בבתי אבות. חדרי הכושר נסגרו, ומספר הסועדים במסעדות הוגבל.

חבלים רבים בפדרציה הספרדית השיבו את החובה ללבוש מסכה ברוב המקומות, כולל באוויר הפתוח (למעט בחופי הים ובבריכות). לפי התמונות מחופי ברצלונה, התושבים לא נענו לקריאה להישאר בבתים והמשטרה נאלצה לסגור את הכניסה לחופים רבים בגלל צפיפות.

הספרדים, שפתחו את גבולותיהם לתושבי האיחוד, וקיוו כי תעשיית התיירות במדינה תפעל הקיץ אפילו במתכונת מוגבלת - מוצאים את עצמם כעת במצב אחר לגמרי. ראש ממשלת צרפת ז'אן קסטקס אמר כי הרשויות "מנטרות" את המצב באופן קבוע בגלל הגבול הפתוח בין שתי המדינות.