"שילוב יכולת אגירה בפרויקטים מהווה מכפיל כוח ויגדיל את הביקוש לאנרגיה מתחדשת"

מנהל מחלקת המחקר במיטב דש, ערן יונגר, מעניק המלצת "משקל יתר" למניית אנלייט אנרגיה עם מחיר יעד של 607 אג' למניה ו"משקל שוק" על אנרג'יקס עם מחיר יעד של 13.32 שקל למניה

פרויקט הרוח של אנלייט בקרואטיה / אנלייט אנרגיה מתחדשת
פרויקט הרוח של אנלייט בקרואטיה / אנלייט אנרגיה מתחדשת

בבית ההשקעות מיטב דש החלו לסקר את חברות האנרגיה המתחדשת - אנלייט ואנרג'יקס. במיטב דש מציינים כי שתי החברות פועלות באופן דומה מבחינת ייזום, הקמה ותפעול חוות אנרגיה בטכנולוגיית רוח וסולאר. "ישנם הבדלים בין החברות מבחינת שיעור הבעלות על החוות ואזורי פעילות אך מתכונת הפעילות די דומה. שווי החברות כולל בתוכו פיתוח פרויקטים עתידיים באופק הנראה לעין בלבד, אך כל עוד מחיר ההון יוותר נמוך החברות ימשיכו לפעול להשגת פרויקטים נוספים, מה שיעלה את ערכן".

מנהל מחלקת המחקר במיטב דש, ערן יונגר, מעניק המלצת "משקל יתר" למניית אנלייט אנרגיה  עם מחיר יעד של 607 אג' למניה (גבוה ב-9% ממחירה בבורסה) ו"משקל שוק" על אנרג'יקס  עם מחיר יעד של 13.32 שקל למניה, נמוך בכ-4% ממחירה בבורסה.

יונגר מציין כי "בשנים האחרונות עלו קרנן של האנרגיות המתחדשות, זאת מסיבות רבות בהן מודעות גוברת לשמירה על איכות הסיבה, רגולציה תומכת, סביבת ריבית נמוכה, מחירי נפט גבוהים (טרום עידן הקורונה), ירידה ניכרת במחירי הפאנלים הסולאריים, עלייה בנצילות התאים הסולאריים ויעילות גבוהה יותר של טורבינות הרוח. נוסף על כך, אך מהצד השני, חברות החשמל באמצעות אסדרות שונות הבטיחו תעריפים קבועים לשנים ארוכות מה שתומך במודל ההשקעות בתחום".

ברמה הגלובלית, וגם ברמה המקומית, משקל הפחם והדלקים הפוסיליים עדיין מהווה החלק הארי בסל הדלקים לייצור החשמל (70% פחם, גז ונפט), אך העולם עושה צעדיו להגביר את השימוש באנרגיות מתחדשות על חשבון הדלקים הפוסיליים. הדבר היחיד שמגביל בינתיים את הדרישה והשימוש באנרגיות מתחדשות הוא תחום האגירה. 

"הטכנולוגיה הרווחת בתחום זה הנה שימוש במצברים בטכנולוגיית ליתיום-יון והשימוש בהם בעדיין מוגבל בחוות רוח או סולאר גדולות המחוברות לחברות החשמל דוגמת החברות שלפנינו. השימוש במצברים שכיח יותר במערכות ביתיות ובמערכות מסחריות קטנות (גגות מסחריים). בינואר השנה פרסמה רשות החשמל מכרז ראשון מסוגו לחווה סולארית הכוללת קיבולת אגירה. תוצאות המכרז פורסמו בשבוע שעבר וחברת אנלייט זכתה בחלק ממנו. אנו סבורים כי שילוב יכולת אגירה בפרויקטים מהווה מכפיל כוח ויגדיל את הביקוש לאנרגיה מתחדשת ואת תשואת הפרויקטים", מציין יונגר. 

עוד מציין יונגר כי שתי החברות פועלות באופן דומה מבחינת ייזום, הקמה ותפעול חוות אנרגיה בטכנולוגיית רוח וסולאר . ישנם הבדלים בין החברות מבחינת שיעור הבעלות על החוות ואזורי פעילות אך מתכונת הפעילות די דומה. שווי החברות כולל בתוכו פיתוח פרויקטים עתידיים באופק הנראה לעין בלבד, אך כל עוד מחיר ההון יוותר נמוך החברות ימשיכו לפעול להשגת פרויקטים נוספים, מה שיעלה את ערכן.

לדעתו, הכניסה המאסיבית של האנרגיות המתחדשות בשנים האחרונות יצרה אמנם תחרות אך נתח השוק של האנרגיות המתחדשות עודנו קטן ולא נראה כי תהיה "בעיית נדל"ן" בקרוב.

למרות זאת, "תהליכים ארוכי טווח כן משפיעים על החברות בסקטור - ככל שהשימוש בטכנולוגיה גובר, כך ישנה ירידה בתעריפים המובטחים בכל מכרז, ירידה עתידית בשימוש בתעודות ירוקות וירידה בתמיכה הרגולטורית (בארה"ב). אך במקביל, ירידה בעלות ההקמה, בעיקר בשל הירידה בעלויות הפאנלים. מעל לכל אלו, אנו מעריכים כי ככל וסביבת הריבית תישאר קרובה לאפס ועלות ההון תיוותר נמוכה (היום החברות מגייסות בריבית של כ-2%), החברות ימשיכו לפעול להשיג פרויקטים נוספים וקצב הגידול יישמר".