המשבר בפרסום מגיע לעיריות: אין מתמודדים במכרז שלטי החוצות בחולון

אף שחולון נחשבת לעיר מרכזית בגוש דן אף חברת שילוט לא ניגשה למכרז • מנכ"ל חוצות זהב: " העיריות יושבות על הגדר ולא מקבלות החלטות. זה עלול למוטט את הענף כולו והעיריות ימצאו את עצמן ללא זכיין וללא הכנסות כלל"

שילוט חוצות בירושלים / צילום: מגה מדיה
שילוט חוצות בירושלים / צילום: מגה מדיה

משבר הקורונה והמצב הקשה אליו נכנסו חברות שילוט החוצות מתחיל להשפיע גם על העיריות שעבורן מוכרות החברות שלטים: ל"גלובס" נודע כי במכרז על הזיכיון לשיווק הפרסום על גבי שלטי החוצות בחולון לא השתתפה אף חברת שילוט.

חולון נחשבת לעיר מרכזית בגוש דן, ומכרז על שלטי החוצות בעיר היה מעורר בימים כתיקונם עניין רב. אולם ההתעקשות של עיריית חולון לשמור על רף מינימום להתמודדות במכרז בגובה של 2.5 מיליון שקל (חצי מיליון שקל לשנה למשך חמש שנים) נתפס על ידי חברות השילוט כהתחייבות שאי אפשר לעמוד בה, בעיקר לאור אי הוודאות שבה שרוי הענף לאחר שבמשך כמעט רבעון - לפני הסגר ובמהלכו - לא היה פרסום בשילוט חוצות כלל. גם בהמשך, כשהחלה התאוששות, הביקוש לפרסום לא התקרב לביקוש בשנה רגילה.

בכנס מציעים שערכה עיריית חולון ביקשו חברות השילוט להפחית את רף המינימום להתמודדות, אך העירייה בחרה שלא לעשות זאת. בסופו של דבר בתיבת ההצעות נמצאו אמנם שתי מעטפות אך הם כללו מכתבים של חברות המתייחסות למצב ולא הצעות מסחריות.

נזכיר כי פרט לקולנוע, שילוט החוצות הוא הענף שספג את המכה הקשה ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה. הסגר והירידה של תנועת האנשים גרמו להורדה מידית של קמפיינים, וגם לאחר הסרת הסגר, לקח זמן רב עד שהקמפיינים החלו לחזור.

למעשה רק לפני חודש החלו החברות להחזיר עובדים מחל"ת, אולם האפשרות לסגר מחודש מלא או חלקי בהם החלו לדון השבוע, השפיעו באופן מידי - המפרסמים הפסיקו שוב להזמין קמפיינים, וכפועל יוצא מכך הוציאו בכל החברות את מרבית העובדים לחל"ת.

חברות השילוט נדרשות לשלם גם אגרות שילוט וגם דמי זיכיון לעיריות. כפי שחשפנו ב"גלובס" במשרד הפנים שאחראי על העיריות הבטיחו שכל עירייה שתגיש בקשה לא לגבות אגרות תקבל אישור לא לגבות תשלום. אך למעט עיריות חזקות כמו תל אביב (שזיכתה בפועל את העסקים שנפגעו ביניהם חברות השילוט) המהלך עדין לא קרה בפועל. אמנם רוב העיריות לא גבו בפועל אגרות ודמי זיכיון אולם בחברות חוששים שאם העיריות לא יוותרו על החלק היחסי ויחליטו לגבות, חלקן לא תשרודנה את המהלך.

400 מיליון שקל בשנה על זיכיון ואגרות

בשנים נטולות קורונה מזרימות חברות השילוט כ-400 מיליון שקל לעיריות בדמות דמי זיכיון ואגרה, ומכרז עיריית חולון ממחיש עד כמה בסופו של משבר גם העיריות עלולות להיפגע מהמשבר של חברות השילוט.

גולן גבאי מנכ"ל חברת השילוט חוצות זהב המשווקת גם את פני הפרסום של חברת מרקעים התייחס למכרז חולון ואמר כי "אמנם מדובר במקרה חסר תקדים של אי הגשת הצעות למכרז של עיר חשובה כמו חולון, אבל צריך להביא בחשבון את הלך הרוחות הקיים בקרב חברות השילוט - במשך שלושה חודשים לא היו לנו הכנסות כלל, עקב הסגר הראשון במהלכו כל העובדים הוצאו לחל"ת.

"החזרנו אותם לעבודה בדיוק לפני חודש, באמצע יוני ובשבוע שעבר הוצאנו את כולם שוב לחל"ת מאחר וצבר ההזמנות שלנו חזר שוב לרמה האפסית של תחילת המשבר. עקב אי הודאות לגבי סגרים עתידיים, המפרסמים מדירים את רגליהם מפרסום החוצות. אם מוסיפים לכך את העובדה שעיריות רבות טרם זיכו אותנו בגין אגרות השילוט ודמי הזיכיון של תקופת הקורונה, אין זה פלא שרוב חברות השילוט לא מעוניינות להשתתף במכרזים עתידיים.

"בעוד שהממשלה הכינה תוכניות לפיצויים של עסקים ויחידים לשנה קדימה עד יוני 2021, העיריות יושבות על הגדר ולא מקבלות החלטות אף על תקופת הסגר הראשוני. למצער זה עלול למוטט את ענף פרסום החוצות כולו והעיריות ימצאו את עצמן ללא זכיין וללא הכנסות כלל".

תגובת עיריית חולון: "עם תחילת משבר הקורונה נקטה עיריית חולון בהסדרים מיטיבים ומתחשבים עם 4 חברות הפרסום הפועלות בתחומה, שבמסגרתם הוקפאו ההתקשרויות לכחודשיים, שהתווספו לתום תקופת החוזה, מבלי שנדרשו לתשלום דמי זיכיון ואגרות שילוט לתקופה הזו.

"לגופו של המכרז, בעירייה צפו שבשל המצב כיום יקשה על חברות פרסום להתמודד ואולם יש לקחת בחשבון שמדובר בהתקשרות לחמש שנים (3 שנות הסכם + 2 שנות אופציה) כך שהסתכלות קצרת טווח לא משקפת עלויות והכנסות לחמש שנים, וזאת מתוך הנחה ותקווה, שהקורונה תחלוף. נוכח הנסיבות, המכרז נפסל בוועדת המכרזים ובימים אלו אנו נמצאים בשלבי עריכה וגיבוש של מכרז חדש, אשר יהיו גלומים בו הלקחים מהמכרז שנפסל, תוך התאמה לנסיבות".