לובי 99 מבקש מהשופט אורנשטיין לבטל את הסדר הנושים עם משפחת פישמן

לטענת לובי 99, ההסדר מקל עם בני משפחתו של פישמן • "ההסדר משקף תופעה רחבה של היחס המועדף לו זוכים הטייקונים מהמערכת הבנקאית"

ענת מניפז ואיל פישמן בביהמ"ש / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ענת מניפז ואיל פישמן בביהמ"ש / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לובי 99, הלובי הציבורי, פנה היום לנשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, איתן אורנשטיין, בבקשה לצרפו "כידיד בית המשפט" להליכים שנוגעים בהסדרי החוב עם בני משפחתו של איש העסקים פושט הרגל, אליעזר פישמן. זאת, כדי לאפשר ללובי 99 לבקש את ביטולו של פסק הדין שאישר לאחרונה את הסדר הנושים אליו הגיעו הבנקים ורשות המסים עם משפחת פישמן.

לטענת לובי 99 ההסדר שאושר על ידי ביהמ"ש מקל עם בני משפחתו של פישמן, "אחד הטייקונים החזקים במשק בשנים האחרונות" ויש לבטלו.

לפי הבקשה שהוגשה באמצעות עו"ד נועה זלצמן, "אמנם מר פישמן העמיד ערבויות אישיות לחובותיו, אך לאורך השנים הוא העביר לרעייתו ולילדיו נכסים רבים, כולל נדל"ן ומניות בחברות. לפי הערכות, שווי הנכסים שייוותרו בידיהם לאחר ההסדר יעמוד על כ-250 מיליון שקל. יתר על כן, במסגרת ההסדר בני משפחת פישמן זוכים לפטור גורף ביחס לתביעות שיוגשו נגדם, בין היתר בשל תפקודם כנושאי משרה בחברות הקבוצה, החבות לבנקים סכומי עתק".

לשיטת לובי 99, "המשמעות היא שהבנקים מוותרים על גביית חוב בהיקף אדיר, של כמה מאות מיליוני שקלים. לנוכח עמדת הנאמן, בעל תפקיד רשמי מטעם בית המשפט (שהתנגד להסדר. ח',מ'), עולה השאלה האם הבנקים אכן עשו ככל יכולתם על מנת לאפשר את גביית חובותיו של מר פישמן מבני משפחתו, על דרך השבת הנכסים והזכויות שהעניק להם לאורך השנים ומיצוי הדין עמם כנושאי משרה בחברות הקבוצה".

לטענת לובי 99, מעבר להפסדי העתק שדרך פעולה זו גרמה לבנקים, "היא גם מעבירה מסר בעייתי למגזר העסקי: על מנת להימנע מפירעון חובות יש להעביר נכסים וזכויות לבני המשפחה מבעוד מועד, וכך להרחיק אותם מידי הנושים".

בבקשה נאמר בנוסף, כי במקרה הזה "אין הלימה בין האינטרס של מנהלי הבנקים לבין האינטרס הציבורי. שניים מהנושים הגדולים של מר פישמן, בנק לאומי ובנק הפועלים, הם בנקים בבעלות הציבור, במובן זה שהחסכונות הפנסיוניים של הציבור מושקעים במניותיהם, וזאת בנוסף לכספי הציבור המופקדים בבנק".

על כן, לפי הבקשה, "האינטרס הציבורי הוא להשאיר כמה שיותר נכסים בקופת פשיטת הרגל. הבנקים, מנגד, כבר מחקו את החוב של מר פישמן בספריהם כיוון שמדובר ב'חוב אבוד'. למנהלי הבנקים יש אינטרס נוסף, הסותר את האינטרס הציבורי: לשים סוף לפרשה שפגעה בתדמיתם הציבורית, במסגרתה הם הלוו למר פישמן מיליארדי שקלים ללא ביטחונות הולמים, גם על חשבון היכולת שלהם לקבל סכומי כסף ניכרים ממשפחת פישמן".

עוד מציין לובי 99 כי "ההסדר משקף את היחס המועדף לו זוכים הטייקונים מהמערכת הבנקאית בכל הנוגע למתן אשראי ולגביית חובות, גם כאשר היקפם של אלו נאמד במיליארדי שקלים, בזמן שחובותיו של אדם מן השורה נגבים ממנו עד האגורה האחרונה - תופעה הפוגעת באמון הציבור במערכת הבנקאית" .

כסעד משלים, ועל מנת שלובי 99 לא ימצא עצמו בפני מעשה עשוי, עת הצדדים להליך יחלו ביישום הוראותיהם ותנאיהם של הסדרי הגישור, מבקש הלובי מהשופט אורנשטיין להורות על עיכוב ביצוע פסק הדין שאישר את ההסדרים עם בני משפחת פישמן.

צד הציבור לא נלקח בחשבון

ב-21 ביולי, ניתן פסק הדין של הנשיא אורנשטיין במסגרתו אושרו שתי הצעות להסדרי גישור בהליך פשיטת הרגל ובהליך פירוק החברות בעניינו של החייב, אליעזר פישמן ומשפחתו.

לפי הבקשה, "במקרה זה, בו הנושים הינם הבנקים מזה ורשות המסים מזה, מדובר בכספי ציבור - בין אם בכספי המסים שכולנו משלמים; בין בכספי החסכונות של הציבור המושקעים, באמצעות הגופים המוסדיים, במניות הבנקים; ובין בעובדה שהעמלות והריביות שציבור לקוחות הבנקים משלם נגזר, בין היתר, מההפסדים שהבנקים סופגים מקום שבו הם מוחלים על חובות ומסכימים ל'תספורות' בהיקפים של מיליארדי שקלים. על כן, במקרה שבפנינו חייב להינתן פיתחון פה ו'זכות עמידה' לגורם שייצג את האינטרס הציבורי".

עוד טוען לובי 99 כי בענייננו אמנם ההליך כלל מספר צדדים (פושט הרגל אליעזר פישמן, הנושים והנאמן, עו"ד יוסי בנקל), אך ישנו צד נוסף שלא לקח חלק בהליך המשפטי, אך להכרעה בו חשיבות עצומה עבורו - והוא הציבור.

יצוין כי לובי 99 הוא הלובי הציבורי הראשון בישראל, ארגון המאוגד כחברה ללא מטרות רווח (חל"צ) ששם לו למטרה לייצג את הציבור הרחב בהליכי חקיקה בנושאים חברתיים וכלכליים ולהוות "משקל נגד" ללוביסטים של הטייקונים והחברות הגדולות במשק.

***גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם ב"גלובס". פישמן ומשפחת בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות, מצויים בסכסוך מתמשך.