לוינשטין מאשרת חשיפת "גלובס": מנסה לסגת מרכישת מפעל הטבליות של טבע בירושלים

לפי ההסכם שנחתם במרץ 2019, לוינשטין הייתה אמורה לרכוש את מפעל הטבליות בירושלים ב-171 מיליון שקל • היום קבוצת הנדל"ן עדכנה כי היא מעוניינת לבטל או לשנות את תנאי העסקה "לאור אי הסכמה בין הצדדים בנוגע להסכם"

מפעל טבע בהר חוצבים / צילום: איל יצהר
מפעל טבע בהר חוצבים / צילום: איל יצהר

שבועיים לאחר הפרסום הבלעדי ב"גלובס", מאשרת קבוצת הנדל"ן לוינשטין באופן רשמי כי היא מקיימת מו"מ עם חברת התרופות טבע, בנוגע לאפשרות לביטול או שינוי תנאי העסקה לרכישת נכס בהר חוצבים בירושלים, וזאת "לאור אי הסכמה בין הצדדים בנוגע להסכם".

הנכס המדובר הוא מפעל הטבליות של טבע , שנסגר במסגרת תוכנית ההתייעלות של החברה, והסכם למכירתו לידי לוינשטין נחתם במרץ 2019 במחיר של 171 מיליון שקל. מועד השלמת העסקה שנקבע במקור היה יוני 2020, אך המועד נדחה לרבעון השלישי השנה.

בדומה למקרים רבים שבהם ישנו ניסיון לשנות תנאי עסקה או לבטל עסקאות קיימות על רקע משבר הקורונה, גם לוינשטין ניסתה לשנות את תנאי העסקה עם טבע או אף לסגת ממנה, ובין היתר עלתה השאלה האם האתר מזוהם, משום ששימש לייצור תרופות. אולם, לאחר בדיקה של המשרד להגנת הסביבה ניתן לטבע אישור על כך שאין כל זיהום בקרקע.

הנכס המדובר הוא בשטח קרקע של כ-31 אלף מ"ר הכולל 34 מ"ר בנוי וכ-70 אלף מ"ר זכויות בנייה לניצול. ההסכם נחתם עם לוינשטין נכסים והחברה האם שלה משולם לוינשטין הנדסה, כשהחלוקה ביניהן הייתה 60% ללוינשטין נכסים ו-40% ללוינשטין הנדסה.

קבוצת הנדל"ן תכננה להשכיר את הנכס לשימושים שונים ולמצות את זכויות הבנייה הנוספות במתחם. השתיים העבירו לטבע ב-2019 מקדמה בסך 10% מהתמורה, כלומר כ-17 מיליון שקל, וכן שילמו מס רכישה בסך כולל של כ-25.2 מיליון שקל.

מפעל המשאפים הסמוך כבר נמכר לויתניה

מכירת מפעל הטבליות הגיעה על רקע המצב הפיננסי הקשה אליו נקלעה טבע. בסוף 2017, כשעלה החשש מכך שהחברה לא תוכל לשרת את החוב הגדול שלה שנלקח ברובו למימון רכישת אקטביס ב-2016, המנכ"ל קאר שולץ שנכנס לתפקידו זמן קצר לפני כן הציג תוכנית התייעלות נרחבת. התוכנית כללה בין היתר פיטורי עובדים רבים ברחבי העולם, וכן סגירה או מכירה של מפעלים.

מפעל הטבליות בהר חוצבים, והמפעל הסמוך לו לייצור משאפים, נסגרו ואתריהם הועמדו למכירה. במקביל למכירת השטח של מפעל הטבליות ללוינשטין נחתמה עסקה נוספת, למכירת שטח מפעל המשאפים לחברת הנדל"ן ויתניה תמורת 107 מיליון שקל, עסקה שהושלמה לפני כחודשיים.

קבוצת משולם לוינשטין הנדסה וקבלנות, שבשליטת שאול לוטן (57%), נסחרת בבורסה לפי שווי של 505 מיליון שקל, לאחר ירידה של 38% במחיר המניה מתחילת השנה. החברה פועלת בתחומי המקרקעין, הייזום והבנייה, כשהפעילות כוללת ייזום וביצוע פרויקטי בנייה למטרות מגורים, משרדים, מסחר ותעשייה; תפעול והשכרה של נכסים מניבים שונים; ביצוע עבודות קבלניות עבור אחרים וניהול נכסי נדל"ן. החברה מחזיקה בכ-70% ממניות לוינשטין נכסים, העוסקת בנדל"ן מניב למסחר ומשרדים ונסחרת בשווי שוק של 802 מיליון שקל.