לוי את לוי לוטשים עיניים לתחנות הדלק של תשובה תמורת כ-700 מיליון שקל

חברת הנדל"ן המניב להב אל.אר חוברת לאיש העסקים רמי לוי במירוץ לרכישת חברת דלק ישראל מידי קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה • בכך מצטרפות השתיים למועמדת נוספת לרכישה, חברת סופרגז מקבוצת אלקו של האחים זלקינד

יצחק תשובה / צילום: יוסי כהן
יצחק תשובה / צילום: יוסי כהן

חברת הנדל"ן המניב להב  אל.אר שבשליטת אבי לוי (לשעבר מנכ"ל מליסרון) חוברת לאיש העסקים רמי לוי (בעלי רשת המזון הנושאת את שמו) במירוץ לרכישת חברת דלק ישראל מידי קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. בכך מצטרפות השתיים למועמדת נוספת לרכישה, חברת סופרגז מקבוצת אלקו של האחים זלקינד.

אתמול דיווחה להב אל.אר הציבורית, כי היא מנהלת מו"מ ביחד עם חברה בשליטת רמי לוי, לרכישת חברת דלק ישראל. במקרה של רמי לוי עדיין לא ברור אם מדובר בחברה הציבורית רמי לוי שיווק השקמה שתחבור ללהב אל.אר, או שמא לחברה פרטית אחרת של לוי, שהינו בעל פעילות נדל"ן ענפה בפרטי.

לפי הערכות, מציעות השתיים לשלם לקבוצת דלק סכום של 700 מיליון שקל, וזאת לאחר שבאחרונה שילמה דלק ישראל דיבידנד של 150 מיליון שקל לקבוצת דלק. שני סכומים אלו משקפים בקירוב את היקף ההון העצמי של דלק ישראל בסוף מרץ השנה, שעמד על 844 מיליון שקל.

נכון לסוף מרץ גם הציגה דלק ישראל חוב פיננסי נטו של 1.94 מיליארד שקל, אולם מאז הספיקה החברה למכור את שותפות פי גלילות ב-720 מיליון שקל, ואף חתמה על הסכם למכירת שתי תחנות הכוח שבבעלותה ב-367 מיליון שקל. כך, לאחר השלמת שתי העסקאות הללו מדובר על רכישת דלק ישראל עם חוב של כ-500 מיליון שקל.

בניגוד לסופרגז מקבוצת אלקו שעוסקת בתחום האנרגיה והגז, ההתעניינות של לוי ולוי בדלק ישראל נוגעת לשני תחומי פעילות אחרים - הנדל"ן של תחנות הדלק, והפעלת חנויות הנוחות של הקבוצה.

נכון לסוף 2019, דלק ישראל שיווקה מוצרי דלקים לכ-239 תחנות תדלוק ציבוריות ברחבי ישראל. מתוכן, 178 תחנות תדלוק הופעלו על-ידי דלק ישראל, זאת בנוסף לכ-160 חנויות נוחות בהפעלה עצמית תחת המותג מנטה. במרבית חנויות הנוחות קיימת נקודה לממכר קפה ומוצרי מזון תחת מותג חברת קפה ג'ו וכ-25 חנויות נוחות מופעלות ע"י זכיינים.

בשנים האחרונות רמי לוי, בעל השליטה ומייסד רשת קמעונות הדיסקאונט רמי לוי שיווק השקמה, פעל להרחבת הפעילות שלו גם לחנויות קטנות יותר ועירוניות. במסגרת זו רכש לוי לפני למעלה משנתיים את חברת בתי הקפה והסופרמרקטים השכונתיים קופיקס, ובעבר לטש עיניים גם לחנויות של קבוצת הקמעונות מגה.

אם לוי יצליח לרכוש רק את פעילות חנויות הנוחות של דלק, הרי שמדובר בתוספת מחזור כוללת של כ-600 מיליון שקל מתוך המחזור של דלק ישראל שהסתכם ב-2019 בכ-4.9 מיליארד שקל, אך מדובר בפעילות שנחשבת לרווחית ביותר בתוכה. מתוך סך ההכנסות של חנויות הנוחות, כ-486 מיליון שקל ב-2019 הגיעו מחנויות בהפעלה עצמית, ועוד כ-117 מיליון שקל מזכיינים.

דלק ישראל היא מנכסיה המרכזיים של קבוצת דלק והיא חברה פרטית שמוחזקת על-ידיה במלואה. דלק ישראל עוסקת במכירת דלקים בתחנות תדלוק ציבוריות ובשיווק לתחנות המופעלות על ידי צדדים שלישיים, בהפעלת והקמת חנויות נוחות, בשיווק והפצה ישירים של מוצרי נפט וגז מחוץ למתחמי התדלוק והמסחר, וכן באחסון דלקים וניפוק דלקים וגז עבור עצמה ועבור אחרים.

להב אל.אר שבשליטת אבי לוי (בה מחזיקים גם המייסדים, אלי להב ואיליק רוז'נסקי, לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן),  עוסקת בנדל"ן מניב באירופה ובישראל ובאנרגיה סולארית, ונסחרת בשווי של כ-370 מיליון שקל. החברה פנתה לאחרונה לרמי לוי על מנת לעניין אותו בעסקה. עם זאת, מעורבותו של לוי בעסקה עדיין אינה ודאית. 

המגעים של אלקו

לפני כשלושה חודשים נחשף ב"גלובס" כי חברת ההחזקות אלקו, שבשליטת האחים דני ומייקי זלקינד, לצד לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, מנהלות מגעים לרכישת חברת דלק ישראל מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה. 

אלקו היא חברת החזקות, הפועלת באמצעות שלוש חברות בנות בורסאיות מרכזיות - אלקטרה בתחומי הקבלנות והתשתיות, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) בתחומי ייצור ושיווק מוצרי צריכה ואלקטרה נדל"ן בתחום הנדל"ן המניב.

ב-2019 ביצעה החברה צעד משמעותי בהרחבת תחומי הפעילות שלה, ובנובמבר של אותה שנה השלימה את רכישת חברת סופרגז, בעלת פעילות סינרגטית לדלק ישראל, מידי קבוצת עזריאלי, בעסקה בהיקף של כ-817 מיליון שקל. מאז הונפקה סופרגז בבורסה בת"א, והיא נסחרת כיום בשווי של כ-1.1 מיליארד שקל. 

סופרגז עוסקת ביבוא, באחסון ובשיווק תחליפי אנרגיה דוגמת גפ"מ (גז פחמימני מעובה), גז טבעי וגז טבעי דחוס, והשימוש העיקרי במוצריה הוא "להפעלת מבערים בתעשייה, להפעלת תנורים במאפיות ובמסעדות, לחימום מוסדות, לחימום לולים בחקלאות וכן לבישול והסקה במשקי בית".