בכפוף לתנאי השוק: החברות שמחממות מנועים לקראת הנפקה אפשרית של מניות בת"א

חברות שמתכננות להנפיק בעתיד הנראה לעין: מספנות ישראל, מימון ישיר וגם גדות מסופים וסולאיר • גורם בשוק החיתום: "בשלב הנוכחי נראה שהמשקיעים מגלים עניין בתחומים כמו אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיה"

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

האם הניתוק בין המתרחש בבורסות בעולם, המציגות התאוששות ברמות משתנות ממשבר הקורונה, לבין מצב הכלכלה הריאלי המידרדר, יבוא לידי ביטוי גם בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בבורסת תל אביב? למרות השוק התנודתי והסיכויים הלא ברורים למימוש תוכניות ההנפקה, על הפרק ניצבות, בדרך כלל בשלב מוקדם יחסית, לא פחות מ-7 חברות הבוחנות אפשרות הצטרפות למסחר במהלך השנה הקרובה, בכפוף לכך שתנאי השוק יאפשרו זאת.

זאת, אחרי שאת מחצית השנה הראשונה סיכמה הבורסה עם שש הנפקות אקוויטי חדשות בלבד - שתיים של חברות הנדל"ן אזורים ליווינג ואלמוגים, שגייסו הון ראשוני בחודש פברואר, לפני משבר הקורונה, ובהמשך של חברת הגז סופרגז, חברות האנרגיה הירוקה דוראל ומשק אנרגיה וחברת הטכנולוגיה סייברוואן, שהנפיקו בחודש יוני, לאחר התאוששות השוק מהמשבר.

מבין ההנפקות האפשריות העומדות כעת על הפרק, השתיים שנמצאות בשלבים מתקדמים יחסית הן של חברת האשראי הצרכני מימון ישיר ושל חברת התעשייה מספנות ישראל, בשלבים שונים של גיבוש ואישור טיוטות תשקיף, ולצדן, בשלבים מוקדמים הרבה יותר, ניצבות גם הנפקות אפשריות של החברות גדות מסופים, סולאיר, רימון, בלדי ועמרם אברהם.

חמש האחרונות נמצאות בשלבים מוקדמים יותר של הליכי הנפקה אפשריים, החל בבחינות ראשוניות של הוצאת המהלך לפועל ועד לתחילת גיבוש תשקיף ראשוני, כך שאם וכאשר יבשילו, הוצאתן לפועל תיקח לכל הפחות כמה חודשים, ולא מן הנמנע כי חלקן "ייפלו" בדרך.

המנפיקות הבולטות בסיכום המחצית הראשונה של השנה
 המנפיקות הבולטות בסיכום המחצית הראשונה של השנה

"הטעמים השתנו, אבל ההנפקות יימשכו"

בשוק החיתום אומרים כי "החברות רואות שיש עסקאות, ורוצות גם לתכנן מהלכים דומים. בעקבות המשבר, הטעמים השתנו, אבל ההנפקות יימשכו. בשלב הנוכחי נראה שהמשקיעים מגלים עניין בתחומים ספציפיים כמו אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיה, ולא נראה כי יוכלו להגיע לשוק בקרוב חברות נדל"ן מניב או חברות בתחום האשראי החוץ-בנקאי".

עוד ציינו בשוק כי "כרגע בלא מעט מהשמות שעלו לכותרות, אין התקדמות ממשית לקראת הנפקה, אחרי שהן כבר היו בכותרות בעבר, וחלקן נמצאות בשלבים מוקדמים של התהליך, כך שנוכל לראות אותן מונפקות רק בעוד כמה חודשים, כנראה בשנה הבאה".

כמו כן, הוסיפו בשוק החיתום כי "זוהי השאלה בה' הידיעה כיום, מתי השוק הריאלי יתחבר לזה הפיננסי, משום שכיום בכל השווקים בעולם אין חיבור ביניהם, ונראה כי השוק הפיננסי בסוג של בועה".

מימון ישיר הגישה טיוטת תשקיף מעודכנת

בין החברות המועמדות להנפקה ראשונית, חברת האשראי הצרכני מימון ישיר היא הקרובה ביותר לביצוע מהלך ההנפקה. כפי שנחשף ב"גלובס", החברה שבשליטת חברת צור שמיר של משפחת שנידמן מחדשת בימים אלה את ניסיון הנפקתה, אחרי שמוקדם יותר השנה גיוס האקוויטי שקידמה בוטל בשל משבר הקורונה.

בצור שמיר עדכנו בימים האחרונים כי מימון ישיר הגישה טיוטת תשקיף מעודכנת לרשות ניירות ערך ולבורסה, "לצורך בחינת האפשרות לביצוע הנפקה כאמור, ככל שמצב השווקים, המאופיין בתנודתיות רבה בתקופה זו, יאפשר ביצועה של הנפקה כאמור בעת הקרובה".

על פי ההערכות, מימון ישיר שואפת בהנפקתה לשווי חברה של כ-1.1 מיליארד שקל "לפני הכסף", אחרי שבחודש פברואר ביקשה לבצע את המהלך בשווי של 1.5-1.7 מיליארד שקל "לפני הכסף".

במספנות ישראל, הליך ההנפקה התחיל לצבור תאוצה בשבועות האחרונים, עם הודעתה של חברת גולד בונד, המחזיקה 25% ממניותיה, על הגשת טיוטה ראשונה של תשקיף להשלמה ותשקיף מדף. ככל הידוע, מספנות ישראל נמצאת בשלב של קבלת אישורים לפרסום תשקיף, וכן פועלת במקביל לקבלת הערכת שווי לחברה, כשעל פי הערכות, החברה מבקשת לכוון לשווי של כ-1.5 מיליארד שקל בגיוס. שמה של מספנות ישראל עלה בשנים האחרונות יותר מפעם אחת כמועמדת להנפקה, אבל עד כה מהלך כזה לא הושלם.

בשוק החיתום יש המעלים ספקות לגבי יכולתן של שתי החברות לקבל את השווי המבוקש, ומעריכים כי בשתי החברות יידרשו לקיצוץ משמעותי בשוויין כדי להשלים את ההנפקה בהצלחה.

גדות מסופים בוחנת אפשרות גיוס

בשלב מוקדם קצת יותר, גם חברת גדות מסופים של קרן טנא התחילה לבחון אפשרות של גיוס הון ראשוני בבורסה. ככל הידוע, בגדות עדיין לא התחילו בהליך של כתיבת תשקיף, אבל מבין ההנפקות האפשריות המוזכרות, ההליך שתידרש גדות לעבור לקראת הנפקה יהיה קצר יחסית, משום שהחברה כבר הנפיקה אג"ח הנסחר ברצף מוסדיים, ולכן, יש לה כבר תשתית לגיוס הון מהציבור.

ככל הידוע, מהלך הנפקה שכזה, אם ייצא לפועל כמתוכנן, יתבצע לפחות עוד כמה חודשים, והשווי של גדות שלפיו תבקש טנא לבצע אותו, מוערך בכ-600 מיליון שקל. בעבר הוחזקה גדות מסופים (לשעבר גדות מיכליות) על ידי חברת אמפל של יוסי מימן, ולאחר קריסתה, ב-2014 נרכשה החברה תמורת כ-73 מיליון דולר על ידי קרן טנא מידיהם של כונסי הנכסים של החברה ובאישור בית המשפט. מאז עלה שמה של גדות בקשר להנפקה אפשרית, שעד כה לא יצאה לפועל.

עוד בין החברות ששמן עלה באחרונה על הפרק בקשר להנפקת מניות ראשונית אפשרית, נמצאת חברת סולאיר, הפועלת בתחום ייזום והפעלת פרויקטים של אנרגיה סולארית. החברה התחילה בגיבוש תשקיף לקראת הנפקה, ועל פי הערכות, תבקש לבצע את ההנפקה לפי שווי חברה של כמה מאות מיליוני שקלים בודדים.

סולאיר, הנמצאת בשליטתו של אלון שגב, וגם שמה עלה בעבר בהקשר של הנפקה אפשרית, מבקשת ליהנות מהפופולריות הגואה של פעילות האנרגיה הסולארית בבורסת ת"א, שתמכה באחרונה בהצלחתן של שתי הנפקות ראשוניות בתחום - של החברות דוראל ומשקי אנרגיה, שנהנו בעצמן מהכיוון החיובי המאפיין את המסחר בחברות הוותיקות יותר בתחום בבורסה.

מניות שלוש חברות האנרגיה הירוקה הגדולות בבורסה - אנרג'יקס, אנלייט ואלומיי - נהנו מעליות של 30%-35% מתחילת השנה, שהמשיכו את הכיוון משנים קודמות, על רקע הביקושים הגדלים למקורות אנרגיה "נקיים". עליות אלה איפשרו את כניסתה לראשונה של אנרג'יקס למדד הדגל ת"א-35, הצפויה בשבועות הקרובים, ואת כניסתה של אלומיי למדד ת"א-90.

עוד אחת מבין החברות המבקשת להצטרף לבורסה, היא חברת הנדל"ן המשפחתית עמרם אברהם, שככל הידוע, כבר התחילה לעבוד על גיבוש תשקיף, ותבקש בהמשך השנה להנפיק את פעילותה לפי שווי מוערך של כמה מאות מיליוני שקלים. לפי הנתונים שהחברה מציגה, היא הוקמה ב-1994 על ידי אברהם עמרם ובניו כחברה לחומרי בניין, ובהמשך התחילה להיכנס לפעילות בתחום הייזום והבנייה למגורים. תחילת פעילותה היתה באזור חדרה ויישובי הסביבה, ומשם היא התפתחה לתכנון והקמת פרויקטים למגורים בכל רחבי המדינה. כיום מעורבת עמרם אברהם בפעילות פיתוח, יזמות, מגורים, תעשייה, מסחר ומשרדים, והמנכ"ל שלה הוא אלון עמרם, בנו של הבעלים אברהם עמרם. גם כיום, לפי הנתונים שהחברה מציגה, עיקר הפרויקטים שלה - גם אלה שהסתיימה בנייתם, וגם המופנים לשיווק - מתרכזים בחדרה, ומלבדם היא משווקת פרויקטים בחיפה, בטירת הכרמל, בזכרון יעקב, ברמלה ובמקומות נוספים. לפני כשנה זכתה החברה במכרז להקמת קרוב ל-200 דירות צמודות קרקע באילת. נוסף על כך, היא מעורבת בבניית יותר מ-30 אלף מ"ר של נכסים מניבים הכוללים מבני משרדים, מרכזים מסחריים ותעשייה קלה.

חברת התשתיות רימון שוב בוחנת גיוס

עוד מבין החברות העומדות על הפרק, חברת רימון, הפועלת בתחום התשתיות והפרויקטים, ואשר גם שמה עלה בעבר לכותרות בקשר להנפקה שלא יצאה לפועל, בסופו של דבר, התחילה לבחון באחרונה שוב אפשרות לגייס הון ראשוני בבורסה בתל אביב. ככל הידוע, רימון עדיין לא קיבלה החלטה סופית לגבי המהלך. בעלת המניות הגדולה ברימון היא חברה בבעלות ארגוני הקיבוצים, ועל פי ההערכות, במקרה שבו יוחלט להוציא את הנפקתה של רימון לפועל, השווי המבוקש בהנפקה יוכל להגיע עד ל-1מיליארד שקל, או קרוב לכך.

עוד בין החברות ששמן עלה בהקשר של הנפקה אפשרית באחרונה, נמצאת חברת בלדי, שבשלב הנוכחי, ככל הידוע, היא הרחוקה ביותר מהנפקת אקוויטי אפשרית, לאחר שבאחרונה נחשף ב"גלובס" כי היא בוחנת גיוס הון לפי שווי של יותר מחצי מיליארד שקל. ואולם, ככל הידוע, בשלב הנוכחי על פי ההערכות, חברת מוצרי הבשר הוותיקה, הנמצאת בשליטת משפחת דהבני, נוטה לוותר על הפיכתה לחברה ציבורית, אף שלא סתמה את הגולל על מהלך שכזה.