בלגיה הטילה "סגר-לייט" בניסיון למנוע התפרצות קורונה נרחבת

בלגיה הייתה בין הנפגעות העיקריות באירופה ממגיפת הקורונה עד כה, עם כ-10,000 קורבנות • בין הצעדים שנקטה הממשלה נכלל איסור התקהלות בחלל סגור של יותר מחמישה בני אדם שאינם ממשפחה אחת • באנטוורפן הודיעו הרשויות על צעד חמור יותר - עוצר לילי בין 23:30 ל-06:00 בבוקר

אחד הרחובות הראשיים של בריסל, בלגיה. מנסה למנוע התפרצות קורונה נרחבת באמצעות "עוצר-לייט"  / צילום: Francisco Seco, Associated Press
אחד הרחובות הראשיים של בריסל, בלגיה. מנסה למנוע התפרצות קורונה נרחבת באמצעות "עוצר-לייט" / צילום: Francisco Seco, Associated Press

ממשלת בלגיה הודיעה אמש (ב') על שורת הגבלות שנועדו למנוע התפרצות נרחבת של מחלת הקורונה במדינה, לאחר זינוק במספר המקרים היומי וחשש להופעתו של "גל שני" של המחלה. המדינה החמירה עוד יותר את ההגבלות שהטילה כבר לפני שבועיים, בעקבות זינוק במספר המקרים לכ-300 ביום. בין השאר, הודיעו הראשויות באנטוורפן על עוצר מחצות ועד שעות הבוקר, זמן הקניות הוגבל לחצי שעה לאדם ונאסרה התקהלות של יותר מחמישה בני אדם. התושבים נקראו להישאר בבית כמה שניתן. כלי התקשורת ביבשת כינו את הצעדים "סגר-לייט".

בלגיה הייתה בין הנפגעות העיקריות באירופה ממגיפת הקורונה עד כה. עם כ-10,000 קורבנות באוכלוסייה של כ-11 מיליון בני אדם, שיעור התמותה מקורונה במדינה הוא למעשה הגבוה ביותר בעולם עד כה (אחרי סן-מרינו). הממשלה בבריסל מייחסת זאת בעיקר לדרך המדויקת שבה הרשויות אוספות מידע בנוגע לתמותה, אך הבטיחה לנקוט צעדים חמורים כדי לנסות ולמנוע הופעתו של גל תחלואה שני, אחרי הסרת הסגר במדינה בתחילת מאי.

לעומת ממוצע של כ-100 מקרים חדשים עד כה, בשבועות האחרונים החל מספר החולים היומי לזנק, והוא עומד כעת על כ-300 בממוצע. כ-40,000 בני אדם חולים כעת בקורונה בבלגיה.

בתגובה לעלייה, הודיעה הממשלה והשלטון המקומי במדינה על שורת צעדים נגד התפשטות המחלה. ביניהם נכלל איסור התקהלות בחלל סגור של יותר מחמישה בני אדם שאינם ממשפחה אחת, שייכנס לתוקף מחר (רביעי). עד כה הותרו התכנסויות של עד 10-15 בני אדם. הממשלה הפצירה גם בעסקים ובעובדים "לעבוד מהבית אם הדבר אפשרי", וכן הורתה לתושבים לעשות קניות לבד אם הדבר אפשרי, וכן לצמצם את זמן השהייה בסופרמרקט למקסימום חצי שעה, כדי להפחית את החשיפה האפשרית לנגיף. תוקף ההוראות החדשות הוא לפחות ארבעה שבועות.

באנטוורפן הודיעו הרשויות על צעד חמור יותר - עוצר לילי בין 23:30 ל-06:00 בבוקר. כל המסעדות והבארים בעיר ייסגרו כבר ב-23:00 ונאסר על התקהלויות לצורך ספורט, כולל משחקים קבוצתיים כמו כדורגל או כדורסל. "הישארו בבית כמה שניתן" הפצירה מושלת מחוז אנטוורפן בתושבים, וקראה גם לתושבי המדינה להימנע מביקורים לא-נחוצים באזור. מחצית ממקרי הקורונה החדשים במדינה אותרו במחוז, וכמה מומחים הציעו להטיל עוצר על העיר, המחוז או אפילו על כל החלק הדובר-פלמית של המדינה.