הסערה המושלמת של גזית גלוב: פעם הסגנית של עזריאלי, כיום בשורה השנייה של מניות הנדל"ן

מניית גזית גלוב - אחת החברות שספגו את הפגיעה הקשה ביותר מהקורונה - צללה כ-60% בערכה מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי של כ-2 מיליארד שקל • אי.בי.אי: "היתרון של גזית גלוב הוא הפיזור בנכסיה, אבל הקורונה היא אירוע גלובלי, שפגע בכל השווקים שבהם החברה פועלת"

בימים האחרונים רשמה מנייתה החבוטה של ענקית הנדל"ן הגלובלית גזית גלוב  נקודת שפל נוספת, עם הודעת הבורסה על הוצאתה ממדד הדגל שלה - ת"א 35. זאת 14 שנים לאחר שהצטרפה אליו, בשנת 2006.

גזית גלוב, שבשליטת המנכ"ל חיים כצמן, היא אחת המניות שנפגעו יותר מכל ממשבר הקורונה - מה שבא לידי ביטוי בצלילה של כ-60% בערכה מתחילת השנה, המשקפת תשואת חסר משמעותית מול יתר מניות הנדל"ן המניב הבולטות שנסחרות בבורסה המקומית, שהירידות במרביתן נעות בטווח של כ-20%-40% מתחילת השנה.

ירידות בטווח דומה מציג מדד הנדל"ן, שנחלש בכ-35% מתחילת השנה, בעוד שמדד נדל"ן מניב חו"ל, שהושק בחודש פברואר האחרון, צלל מאז ב-50% ומדד נדל"ן מניב ישראל שהחל להיסחר באותה עת, איבד מאז קרוב ל-40% מערכו.

צניחת מניית גזית גלוב משקפת לחברה שווי נוכחי של קצת יותר מ-2 מיליארד שקל - מה שהופך אותה, לפחות בכל הנוגע לשווייה, למניית "השורה השנייה" בתחום הנדל"ן, לאחר שנים ארוכות שבהן נחשבה לאחת ממובילות הענף בבורסה המקומית.

שווייה הנוכחי של גזית גלוב, העוסקת ברכישת וניהול נדל"ן מניב ברחבי העולם, ומתמקדת במרכזים מסחריים מעוגני סופרמרקטים, דירדר אותה עד לאמצע העשירייה השנייה של חברות הענף, מבחינת שווי, לצידן של חברות דוגמת ישרס וריט 1 הנסחרות בשוויים דומים, אחרי ירידות של כ-40% מתחילת השנה.

בערכה הנוכחי, התרחקה גזית גלוב עשרות אחוזים ממובילות השוק המקומיות, ובהן אמות, מליסרון ואלוני חץ, ששוויין הנוכחי נע סביב כ-6 מיליארד שקל, וגם מאלה שניצבות בהמשך, החברות מבנה ואיירפורט סיטי, בשווי נוכחי של כ-5 מיליארד שקל ( אחרי ירידות של 35%-45% שרשמו מניותיהן מתחילת השנה).

מובילת השוק של ענף הנדל"ן המקומי בפער משמעותי מיתר המתחרות, בכל הנוגע לשווייה, היא קבוצת עזריאלי, ששווייה הנוכחי עומד על יותר מ-19 מיליארד שקל (ירידה של כ-36% מתחילת השנה).

הידרדרות שוויה  - 2
 הידרדרות שוויה - 2

הפרידה מהצמרת החלה ב-2016

עד לפני שנים ספורות הייתה גזית גלוב שנייה רק לקבוצת עזריאלי בשווי השוק שלה. פרידתה מהצמרת הגבוהה החלה ב-2016, שנה שבסיכומה רשמה המניה שחיקה של כ-4% בערכה, בעוד מדד הנדל"ן התחזק באותה שנה ב-14%. 

במהלך אותה שנה, לאחר חודשים ארוכים שבהן הציגה גזית גלוב תשואת חסר ביחס למתחרות, הפכה חברת הקניונים מליסרון שבשליטת היו"רית ליאורה עופר לשנייה בשווייה בענף, עם שווי שהתקרב ל-7 מיליארד שקל, והותירה מאחור את גזית גלוב, ששווייה עמד אז על כ-6.5 מיליארד שקל (יותר מפי 3 מהשווי הנוכחי).

קפיצה של 55% שהציגה מניית גזית גלוב בסיכומה של השנה שעברה, שהייתה שנה חלומית למניות הנדל"ן, והמשך העליות שרשמה בתחילת 2020, שהובילו אותה לרמת שיא בחודש פברואר, לא הושיעו את המניה מהקריסה הגדולה בערכה מאז פרוץ המשבר.

"האג"ח נסחרות בתשואות סבירות"

נדב ברקוביץ, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות אי.בי.אי, מסביר כי "אירועי הקורונה פגעו בכל חברות הנדל"ן, אולם מניית גזית גלוב חטפה את הסערה המושלמת".

לדבריו, "היתרון שיש לפעילותה של גזית גלוב הוא הפיזור בנכסיה, עם השקעות בברזיל, אירופה, ארה"ב וישראל. אבל אירוע הקורונה הוא אירוע גלובלי, שפגע בכל השווקים שבהם גזית גלוב פועלת, ופגע בעיקר בעולם המסחר ובקניונים, שהם העסק העיקרי שלה, ולכן הפגיעה בה הייתה חזקה יותר".

עוד מוסיף ברקוביץ', כי "לזכותה של החברה יש לציין כי היא התנהלה נכון טרום המשבר,  מימשה נכסים, שמרה על נזילות גבוהה והורידה מינוף. זו הסיבה שלמרות הפגיעה, איגרות החוב שלה עדיין נסחרות בתשואות סבירות, שמראות כי המשקיעים מעריכים כי מצבה הפיננסי נכון להיום לא מעיד על חשש תזרימי".

מי שסובלת מירידת ערכה המהיר של גזית גלוב היא החברה האם שלה נורסטאר, שבאמצעותה מחזיק כצמן בשליטה בה, שמנייתה קרסה ביותר מ-80% מתחילת השנה, ומשקפת לה שווי נוכחי מצומק של כ-330 מיליון שקל (ראו מסגרת).

חששות המשקיעים באשר ליכולתה של נורסטאר לשרת את התחייבויותיה באים לידי ביטוי בתשואות דו-ספרתיות בטווח של כ-13%-19% שבהן נסחרות שלוש סדרות האג"ח שלה, בהיקף מצרפי של כ-1 מיליארד שקל. חמש סדרות האג"ח של גזית גלוב, בהיקף מצרפי של כ-7.3 מיליארד שקל, נסחרות בתשואות של כ-4%-6%.