יינות ביתן | בלעדי

בדרך להנפקה נפטרים מ-20% מהסניפים: תוכנית ההתייעלות של יינות ביתן נחשפת

מסמך שהגיע לידי "גלובס" חושף כיצד רשת הקמעונאות מנסה לשפר את מצבה באמצעות מכירת סניפים שנחשבים "חלשים", ואשר סובלים מהוצאות שכר דירה ודמי ניהול גבוהים יחסית • בין היתר נראה כי יינות ביתן מנסה לצאת מתחום הדיסקאונט ולהתמקד בסניפים עם תמחור גבוה יותר

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

קבוצת יינות ביתן מבקשת למכור 35 מהסניפים שבבעלותה ולצאת מתחום הדיסקאונט, בדרך להתייעלות ולהנפקה בבורסה, שיסייעו לה לצאת מהמשבר התזרימי שלה.
מסמך שהגיע לידי "גלובס" חושף את מפת המיקומים מהם הקבוצה רוצה להיפטר ומראה, כי מדובר בסניפים שהמחזור הכולל שלהם עומד על כ-700 מיליון שקל ובשטח כולל של קרוב ל-57 אלף מ"ר. מדובר במהלך למכירת חמישית מהחנויות של הרשת, ו־ויתור על 15% מהמחזור.

לאחר שבחצי השנה האחרונה מינה נחום ביתן מנכ"ל ויו"ר שכירים לקבוצת הקמעונאות שבבעלותו, הוא פועל בימים אלה למכור 35 חנויות, שנחשבות לחלשות של הקבוצה. ביתן מנסה למכור את הסניפים כמקשה אחת או כבודדים, לרוכש אחד או למספר רוכשים. עם זאת, נראה כי קיים קושי רב למצוא רוכש לאותם סניפים, בין היתר, בשל שכר הדירה הגבוה שמשולם עבורם.

יינות ביתן נפרדת מפורמט הדיסקאונט
 יינות ביתן נפרדת מפורמט הדיסקאונט

בין הסניפים המוצעים למכירה נכללים כל הפורמטים של קבוצת יינות ביתן: 20 סניפים של יינות ביתן מתוכם 9 יינות ביתן ו-11 ביתן בסיטי, 13 סניפים של מגה בעיר ו-2 סניפים של שוק מהדרין. מדובר גם על סניפים במיקומים נחשבים, הן בחנויות רחוב והן בקניונים. בין היתר מדובר בסניפי מגה ברחובות ויצמן ואבן גבירול בתל אביב, סניפים בקניונים של עזריאלי במודיעין ובעכו, ובאזורי תעשייה ובפאוור סנטרים ברעננה, הרצליה, מודיעין, וערד.

סניפי יינות ביתן שעומדים למכירה
 סניפי יינות ביתן שעומדים למכירה

השכירות בסניפים גבוהה מהממוצע

למרות המיקומים, לפי הערכות בענף מדובר בסניפים הפסדיים, בשל דמי שכירות וניהול גבוהים (את חלקם ירש ביתן כשרכש את מגה בעיר), לצד פדיונות נמוכים יחסית.

עד כמה מעמיסים דמי השכירות על החנויות שביתן מבקש למכור? מניתוח הנתונים שהגיעו לידי "גלובס" כפי שהם הוצגו לגורמים שונים בענף הקמעונאות, עולה כי שיעור דמי השכירות והניהול הממוצע מהמחזור בכלל סניפים המוצעים למכירה עומד על כ-8% ובחלק מהם השיעור הוא אף דו־ספרתי. זאת, לעומת שיעורים נמוכים בהרבה הנהוגים בענף קמעונאות המזון שנעים בממוצע בין 2.5% ל-5% בתלות בסוג הפורמט.

לפי שעה כלל לא ברור אם יש בשוק מי שמעוניין לרכוש את הסניפים שמוצעים למכירה, בין היתר, על רקע דמי השכירות והניהול הגבוהים בהם. במידה והצעד הזה יתממש והסניפים יימכרו במלואם - המחזור של הקבוצה צפוי להתכווץ בצורך ניכרת.

מחזור המכירות של יינות ביתן-מגה עמד בסוף 2019 על כ-4.5 מיליארד שקל, כך לפי הנתונים המאוחדים שדיווחה דן אנד ברדסטריט. אם ביתן יצליח למכור את כל הסניפים הללו, הרי שמחזור הקבוצה יצטמק לראשונה לרף של מתחת ל-4 מיליארד שקל. ככל שצעד כזה יושלם, תשלים הקבוצה ירידה במחזור של כ-2 מיליארד שקל לעומת מחזור המכירות שלה ב-2018.

רוצים לצאת גם מהקניונים

מניתוח רשימת הסניפים המוצעת למכירה, עולה כי ביתן שוקל לחסל את פורמט רשתות הדיסקאונט שלו. בחינה של סניפי יינות ביתן המוצעים למכירה מעלה כי תשעה מתוכם שייכים לפורמט הדיקסאונט של ביתן - יינות ביתן, וזאת מתוך 15 סניפים בסך הכל הקיימים כיום בפורמט. הסניפים היחידים שלא מוצעים כעת למכירה בפורמט הדיסקאונט של ביתן הן החנויות באור עקיבא, באשקלון, בבאר שבע, בבית שמש, בכפר סבא ובראש העין.

ביתן גם מבקש לחסל את הנוכחות שלו בקניונים. לאחר מכירת סניפי הדגל בקניוני מלחה ואיילון למתחרה ויקטורי, כעת הסניפים בקניוני עזריאלי מודיעין ועזריאלי עכו מוצעים למכירה. הסניף היחיד שיישאר בתוך קניון אם אכן תושלם המכירה לפי חזונו של ביתן, יהיה שוק מהדרין בעזריאלי קריית אתא.

עוד עולה, כי בחזונו של ביתן הקבוצה יוצאת מהעיר מודיעין, כשחמישה סניפים בכלל הפורמטים של הקבוצה מוצעים למכירה.

ככלל, נראה כי ביתן מבקש להיפטר מחנויות הדיסקאונט שבהן רמות התמחור לצרכנים נמוכות יחסית ובעיקר באזורים בהם התחרות חריפה או שעומס שכר הדירה גבוה יחסית, ומעדיף לפנות לחנויות שכונתיות, שהתמחור בהן גבוה יותר ואשר נמצאות ברחובות או בפאוור סנטרים בהם הציבור מוכן לשלם יותר בשל הנוחות והקירבה לבית.

ומה יקרה אם הסניפים הללו - חלקם או כולם - לא יצליחו להימכר? בקבוצה יצטרכו לבחון אפשרות לסגור אותם באופן מדורג במיקומים בהם חוזי השכירות מסתיימים או לנסות למצוא חלופות להיפטר מהם.

קבוצת יינות ביתן, שנמצאת בבעלות נחום ביתן, היא קבוצת הקמעונאות המזון השנייה בגודלה בישראל במונחי מספר סניפים (אך לא במונחי מחזור מכירות). לפני שנה נחשף ב"גלובס" כי הרשת נקלעה לקשיי תזרים וכי עיכבה תשלומים לספקים. המציאות הזו אילצה אותה לחפש מימון בהיקף של מאות מיליוני שקלים, כשבין היתר ניהלה מגעים עם קרן כלירמרק להלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל. ואולם, העסקה בין הצדדים התפוצצה.

צעדים נוספים לשיפור התזרים

בניגוד למשבר הכלכלי שניחת על רוב המשק הישראלי בהשפעת פרוץ מגפת הקורונה, ענף קמעונאות המזון דווקא נהנה מצמיחה יוצאת דופן במכירות, כשהמחצית הראשונה הסתכמה בגידול של כ-10% במכירות מוצרי הצריכה, לפי נתוני סטורנקסט. כך, משבר הקורונה היטיב עם ביתן, ואפשר לו תזרים מזומנים וגמישות פיננסית.

ניסיון מכירת הסניפים אינו הצעד היחיד שמבצעת הקבוצה. בין היתר, ביצע ביתן רצף מימושים של סניפים שבבעלותו כדי להתמודד עם המצוקה התזרימית שאליה נקלע. במקביל, המנכ"ל שמינה, מיכאל לובושיץ, פעל למימוש צעדי התייעלות וקיצוצים במסגרתם הקבוצה סגרה את המרכז הלוגיסטי של החברה בקיבוץ אייל, ופיטורים של שליש עד חצי ממטה החברה.

כמו כן, בימים אלה היו"ר החדש שמינה ביתן, שלמה רודב, אמור להשלים עבורו את המתווה שהחל בעצמו, לקבלת מימון מול בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות, בהיקף של כ-150 מיליון שקל.

שלמה רודב / צלם: תמר מצפי
 שלמה רודב / צלם: תמר מצפי

ובכל זאת - משבר הקורונה גבה קורבן גם מהפעילות של ביתן. בתחילת החודש חשפנו כי חברת ההסעדה שבבעלות חברת יינות ביתן החזקות, אשר נקראת מועב, הודיעה ללקוחותיה ביניהם חברות גדולות דוגמת אסם, חברת החשמל ואלביט כי היא סוגרת את הפעילות בצל הפגיעה בעסקי ההסעדה בשל משבר הקורונה.

מנתוני דן אנד ברדסטריט עולה כי ההכנסות של חברת ההסעדה ב-2019 הסתכמו בכ-35 מיליון שקל והועסקו בה כ-130 עובדים. מדובר בחברה שביתן מחזיק באמצעות חברה אחות של קבוצת יינות ביתן, אשרה רשומה תחת השם יינות ביתן החזקות, והיא נמצאת בבעלות מלאה של יינות ביתן.

כך או כך, נראה כי צעדי ההתייעלות, המינוי של מנהלים שכירים מנוסים ומוערכים בשוק לראשות הקבוצה, והכסף שזרם לחברה על רקע הקניות המוגברות בשל משבר הקורונה הצליח גם לשפר את מצב הקבוצה, וגם להרגיע את הספקים שעד לאחרונה עקבו בחשש אחר מצבה הפיננסי של הרשת.

עם זאת, בענף המזון עדיין מעריכים כי לקבוצה דרוש מימון בהיקף של מאות מיליוני שקלים כדי להגיע לחוף מבטחים. מה שברור הוא שהיעד שסימנו לעצמם קברניטי החברה ביתן, רודב ולובושיץ בהשראת גל ההנפקות המוצלח בבורסה בשנה שעברה של המתחרות פרשמרקט ויוחננוף, הוא להביא את החברה להנפקה בשנה וחצי הקרובות.
בקבוצת יינות ביתן סרבו להגיב לפניית "גלובס". 

מסביבת ועד עובדי מגה מסרו היום: "ועד עובדי מגה לא יסכים למכירת סניפים של מגה. מציעים למי שחולם על מכירת סניפי החברה ופיטורי עובדים שלנו להתעורר מחלומו. עובדי מגה חתמו רק לפני חודש על הסכם קיבוצי, במסגרתו תרמו העובדים תרומה משמעותית לחיסכון בחברה".