המבוגר האחראי החדש: הבשורה של גמזו היא לא בתוכנית הפעולה

פרוייקטור הקורונה החדש, פרופ' רוני גמזו, לא באמת הציג במסיבת העיתונאים אמש תוכנית פעולה חדשה למיגור המגפה • אבל לראשונה אחרי תקופה ארוכה שבה הציבור מרגיש כילד נזוף המקבל הוראות מהממשלה, נראה שסוף סוף יש פה פרטנר

במשך פחות משבוע ימים עמל פרופ' רוני גמזו, פרוייקטור הקורונה החדש, על תוכנית שתחלץ את ישראל ממשבר הקורונה. הוא נפגש עם בכירים במערכת הבריאות, עם אנשי השלטון המקומי, עם מומחים שמתחו ביקורת ערה לאורך החודשים האחרונים על התנהלות הממשלה ומשרד הבריאות, והבין את עומק המורכבות, לאחר שהוא עצמו הרבה לבקר את ניהול המערכה וההחלטות שהתקבלו לאורך הדרך.

למרות ההמתנה המרובה והכותרות שהפציעו לאורך השבוע באשר לפרטים ספורדיים מהתוכנית אותה מגבש גמזו, במסיבת העיתונאים החגיגית שנערכה אמש, לא הוצגה תוכנית. גמזו לא הציג פירוט של המערך לקטיעת שרשראות הדבקה, לא שיטת "רמזור" לרשויות המקומית, כזו שתאפשר ניהול שגרה לצד המחלה, ולא הגדיר יעדים ברורים כמותיים שניתן לעקוב אחריהם. בניגוד לנעשה במדינות בעולם שצלחו את הקורונה - נכון לאתמול, לא הוצגה שיטה ברורה לניהול המגפה ולמגבלות שונות לפי חומרת התחלואה.

המטרה הראשונה והמסר אותו ביקש גמזו להעביר אתמול, ברור: 'תנו בי אמון'. ממרד המסעדנים, למרד עולם התרבות העומד בפתח ועד להחלטות חסרות היגיון מקצועי אותן קיבלה הממשלה לאורך הדרך, גמזו הבהיר שלתוכניות לא יהיה כל ערך אם הציבור לא ינסה להניח בצד את הכעס והבלבול, ולשים בו את מבטחו. הורדת מקדם ההדבקה תלויה בהתנהגות הציבור, ואילו תכלול המערכת תלוי בו. אך לראשונה, לאחר תקופה ארוכה שבה הציבור מרגיש כילד נזוף המקבל הוראות מהממשלה - גמזו הציג את הצד שלו. לא עוד פקודות לאזרחים, אלא גם 'חוזה חדש' שבו לצד של השלטון יש חלק.

"מצד הממשלה החוזה החדש אומר - שקיפות, מקצועיות, ענייניות ושיתוף. אני האחראי - לא אתן שיהיו כאן הגבלות שפוגעות בכלכלה שאין בהן היגיון. זה החוזה החדש. המטרה שלנו היא לאזן רפואה, חברה וכלכלה. החוכמה של ממשלה שמטפלת בקורונה היא חוכמת האיזון", הצהיר גמזו, ודיבר הישר לליבם של כמיליון מובטלים, עובדים ששכרם קוצץ, עצמאיים שצופים בעסק שלהם מתמוטט לנגד עיניהם בזמן שהממשלה לא מסייעת להם בהיקף מספק. גמזו ניסה והצליח לשדר שהוא "המבוגר האחראי", שיסיט מהשולחן את השיקולים הפוליטיים, ויתמקד רק בטובת הכלל.

ובאשר לתוכנית; גמזו לא צריך להמציא את הגלגל מחדש. הכל ידוע ודובר שוב ושוב לאורך חודשי הקורונה האחרונים, הארוכים. אך ההמתנה לאדם אחד שיתכלל את המערכה כולה, על הפתרונות הידועים מראש, אסור שתהיה לריק. גמזו נתון כעת בידי הפוליטיקאים, שיאלצו לתת לו לעבוד ולהימנע ממעורבות פוליטית בקבלת החלטות רפואיות. הוא מצידו יאלץ לעמוד בלחצים הרבים ולדעת לשתף יותר - בניגוד לניהול הגל הראשון שאופיין בריכוזיות רבה וחוסר תשומת לב לביקורת. הוא יאלץ להקשיב למגוון דעות של מומחים, ולא להתפשר על האמת המקצועית שלו, כדי לזכות באמת באמון הציבור, ולא רק למשך כמה שעות לאחר הצהרה מוצלחת מול עדשת המצלמות.