נדל"ן מניב | בלעדי

הראל חוברת לברוקפילד להשקעות נדל"ן באירופה: תשקיע 780 מיליון שקל מכספי העמיתים

ההשקעות המשותפות מתוכננות "במרכזי ערים ראשיות במדינות מרכזיות באירופה", בהיקף כולל של כמיליארד אירו • את הפעילות תנהל ברוקפילד הגלובלית, הנסחרת בניו יורק בשווי שוק של כ-54 מיליארד דולר 

יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר
יאיר המבורגר / צילום: איל יצהר

הגופים המוסדיים הגדולים ביותר ממשיכים להעמיק את אחיזתם בתחום הנדל"ן המניב בחו"ל: ל"גלובס" נודע כי קבוצת הביטוח הראל, שאת השקעותיה מנהל סמי בבקוב, חוברת לברוקפילד הזרה לביצוע השקעות נדל"ן משותפות בערים מרכזיות ברחבי אירופה. במסגרת זו התחייבה הראל להשקעה בהיקף המוערך בכ-200 מיליון אירו (כ-780 מיליון שקל).

ככל הידוע, ההשקעות המתוכננות של הראל וברוקפילד יהיו במרכזי "ערים ראשיות, בעיקר במדינות מרכזיות באירופה כגון בבריטניה, הולנד, ספרד, צרפת וגרמניה". כך לדברי גורם מעורה, שמציין כי בקבוצה להשקעות הייעודיות הללו שמובילה ברוקפילד חברים גם משקיעים זרים נוספים. היקף ההשקעות המשותפות הכולל יעמוד על כמיליארד אירו, שישמשו להשקעות "במגוון סוגי נדל"ן, לרבות משרדים, לוגיסטיקה, מגורים, נכסים בשימוש מעורב, וכן נכסים אלטרנטיביים כגון מעונות סטודנטים, ו-'Micro Living'". את השקעות הנדל"ן בהראל מוביל איציק טאוויל, מנכ"ל בכיר ומנהל אגף הנדל"ן ואגף האשראי בקבוצה.

את פלטפורמת ההשקעות המשותפת תנהל ברוקפילד, שהינה גוף ניהול השקעות גלובלי גדול, אשר נסחרת בבורסה בניו יורק לפי שווי שוק של כ-54 מיליארד דולר. הראל כבר כיום מובילה מבין הגופים המוסדיים המקומיים בתחום של השקעה בנדל"ן בחו"ל, והמהלך הנוכחי הוא "חלק מאסטרטגיה להרחיב את נוכחותה בשוקי הנדל"ן המרכזיים בעולם", כדברי גורם בסביבת הקבוצה, שמסביר כי דבר זה "נובע מהשאיפה להגביר את הנוכחות באפיקי השקעה בעלי תשואה יציבה יחסית, ושאינה קשורה ישירות ומיידית למדדי שוקי ההון". זאת תוך תרומה "לפיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי" בתיק ההשקעות של הקבוצה.

איציק טאוויל, מנהל אגף הנדל"ן והאשראי בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: מיה כרמי דרור
 איציק טאוויל, מנהל אגף הנדל"ן והאשראי בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: מיה כרמי דרור

מגדל ומנורה משקיעות עם סילברסטין הזרה

נכון לתחילת יוני השנה ניהלה קבוצת הראל נכסים בהיקף כולל של כ-275 מיליארד שקל, מתוכם כ-16 מיליארד שקל בהשקעות ישירות בתחום הנדל"ן. רוב ההחזקה בנדל"ן בהראל ממומנת מתיקי העמיתים והמבוטחים בפעילויות החיסכון לטווח ארוך. להתקשרות עם ברוקפילד קדמו מהלכים דומים עליהם הודיעה הראל ובהם החבירה מוקדם יותר השנה לקבוצת הנדל"ן הישראלית תדהר לטובת "שיתוף פעולה אסטרטגי" שבמסגרתו יקימו יחד חברה משותפת "לאיתור, ייזום, הקמה ואחזקה של נכסים מניבים בהיקף של כ-1,000,000 מ"ר", בהשקעה כוללת של כ-5-10 מיליארד שקל לאורך השנים הבאות. לאחרונה רכשו שתי החברות קרקע משותפת שנועדה להקמת הקומפלקס החדש של הקריה האקדמית קרית אונו.

הראל אינה היחידה מקרב המוסדיים הישראליים המשקיעה ישירות בנדל"ן, הגם שיש לה את הפורטפוליו הגדול בתחום. לאחרונה נחשף באתר "גלובס" כי מגדל ומנורה מבטחים חברו לקבוצת הנדל"ן הזרה סילברסטין לעסקת ענק בהיקף 430 מיליון דולר לרכישת מגדל US Bank בלוס אנג'לס שבארה"ב. כל אחת משתי הקבוצות הישראליות תשלם בעסקה זו סך של 95 מיליון דולר.

למוסדיים הגדולים, בהם חמש קבוצות הביטוח הגדולות ועוד כמה בתי השקעות גדולים, השקעות ישירות בנדל"ן בעולם ובישראל, כשלרוב הן מצטרפות לגופים מתמחים שמנהלים את ההשקעות. להראל, כמו גם למוסדיים אחרים, יש חשיפה לסקטור הנדל"ן דרך אשראי לגופי נדל"ן, החזקה במניות של חברות מהסקטור ועוד.