הריבית ללא שינוי: "הכלכלה תצטרך עזרה נוספת מהפד והקונגרס"

"הצמיחה הכלכלית נמצאת הרבה מתחת לרמה שנמדדה טרום המגיפה", כך לפי הודעת הפד, שחזר על המנטרה כי הריבית תישאר ברמה אפסית עד להתאוששות הכלכלה • התשואות על האג"ח הממשלתיות ללא שינוי על רקע ההודעה

יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
יו"ר הפד, ג'רום פאואל / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

הפדרל ריזרב הותיר הערב, כצפוי, את הריבית בארה"ב ללא שינוי ברמה שבין 0% ל-0.25%. "הריבית צפויה להישאר נמוכה לאורך זמן", כך נמסר בהודעת הפד. עוד נמסר כי "הצמיחה הכלכלית נמצאת הרבה מתחת לרמה שנמדדה טרום המגיפה".

הפד הודיע שיאריך את עסקאות הריפו וההחלף (Swap) עם תשעה בנקים מרכזיים מחוץ לארה״ב עד לסוף הרבעון הראשון של 2021 כדי להמשיך להבטיח נזילות דולרית לשוק.
בתוך כך, הבנק המרכזי ממשיך באותו הקו מהודעת הריבית הקודמת והדגיש כי האינדיקטורים הכלכליים, בדגש על מצב התעסוקה בארה"ב יקבעו את המשך התווית המדיניות שלו.

הפד חזר על כוונתו להשתמש ב"מגוון כלים" כדי לתמוך בכלכלה האמריקאית ולהשאיר את הריבית קרוב לאפס ככל שיידרש עד להתאוששות מהתפרצות נגיף הקורונה. לפי הפד, התאוששות הכלכלה תהיה תלויה משמעותית בהתפשטות נגיף הקורונה.

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה אמר יו"ר הפד ג'רום פאואל כי "הכלכלה תצטרך עזרה נוספת מהפד והקונגרס".

הודעת הריבית של הפד מגיעה לקראת נתוני התוצר בארה"ב לרבעון השני, שעתידים להתפרסם ביום חמישי השבוע, וצפויים להצביע על התכווצות חדה של כ-30% ברמה שנתית - נתון שלא נראה מאז מלחמת העולם השנייה.

לדברי נדב אופיר, אסטרטג שווקים גלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים: "רכישות האג״ח הממשלתי יימשכו בעתיד הקרוב והפד משדר שאין בכוונתו לשנות כיוון בטווח הנראה לעין, מה שימשיך לגרור כלפי מטה את התשואות והמרווחים של האג"ח הקונצרני בארה"ב בדירוגים המאוד גבוהים (AA ומעלה). מייד לאחר פרסום החלטת הריבית, תשואות האג״ח הממשלתי נותרו כמעט ללא שינוי והתשואה לאג"ח לעשר שנים עומדת על 0.582% מול 0.586% לפני פרסום ההחלטה".