מסתמן: האיסור על פתיחת החנויות יוסר לפני סוף השבוע

הלחץ של הקניונים והרשתות ככל הנראה עבד, והממשלה צפויה לאפשר פתיחת מרכזי קניות וחנויות כבר בסוף השבוע הקרוב • אתמול שלחו ראשי הענף מכתב לרה"מ, לשר הביטחון, לשר האוצר ולשר הבריאות שבו הזהירו מההשלכות של סגירת החנויות בסוף השבוע

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום/דוברות הכנסת, Associated Press
ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום/דוברות הכנסת, Associated Press

הערכות: הלחץ של הקניונים והרשתות עבד, והממשלה צפויה לאפשר פתיחת מרכזי קניות וחנויות כבר בסוף השבוע הקרוב.

לפי גורמים מעורים, משרד הבריאות העביר היום את המלצתו למל"ל לבטל את ההגבלות כבר בסוף השבוע הקרוב. בענף מקווים כי הצעד יאושר הערב עם צאת הצום, או מחר בבוקר, על מנת לאפשר את החזרה לפעילות כבר ביום שבת הקרוב.

לפני כשבועיים נכנסה לתוקף החלטת הממשלה לפיה אסור להפעיל חנויות ומרכזי קניות החל מיום שישי בשעה 17:00, ועד ראשון לפנות בוקר. ההחלטה הייתה חלק משורת מגבלות נוספות על מסעדות וחדרי כושר, אלא שהיתר בוטלו לאחר מחאה ציבורית וכעת זו נותרה המגבלה היחידה על פתיחת עסקים. גורמים בענף הקמעונאות טוענים כי מדובר בהחלטה מקוממת שאינה ממניעים עניינים.

אתמול דיווחנו כי הקניונים ורשתות האופנה יצאו למלחמה חזיתית נגד סגירת החנויות והעסקים בשבת, לכאורה על מנת להילחם בקורונה, ופנו לרה"מ בבקשה כי יפתח את הקניונים והחנויות לאלתר תוך שהם מצהירים: "אין לנו אוויר כלכלי לסבול נזק של סגר נוסף בסוף השבוע הקרוב. הפגיעה בעסקים שלנו היא נוראית וישנם עסקים שכל אובדן כזה מקרב אותם עוד יותר אל פי התהום". המכתב מוען בנוסף גם לשר האוצר ישראל כ"ץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר הביטחון בני גנץ ופרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה ומנכ"ל איכילוב.

בין החותמים על המכתב חי גאליס, מנכ"ל ביג; ארנון תורן, מנכ"ל קניוני עזריאלי; הראל ויזל, מנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת פוקס; גבי רוטר, יו"ר קבוצת קסטרו; עמיחי קילשטיין, מנכ"ל H&M; רוני אירני, בעלי פקטורי 54; רביב ברוקמאייר, מנכ"ל קבוצת גולף; סרג' דרעי, מנכ"ל קבוצת רנואר; אבי שומר, בעלי צומת ספרים; ואיציק אוזנה, מנכ"ל רשת אייס.

עוד טוענות החברות שחתומות על המכתב, ובהם ראשי הקניונים, בעלי רשתות האופנה ומסעדנים כי "לאור הכוונה לבטל את סגירת החנויות בסוף השבוע הקרוב, טוב תעשו עבור העסקים, עבור האזרחים וגם עבור כלכלת המדינה, אם תקדימו ותקבלו החלטה מידית לביטול הסגר המיותר הזה וחסר ההיגיון שמסב נזקים אדירים ומפרק אותנו כלכלית. לא היה לפני כן, ועכשיו על אחת כמה וכמה - אין בזה שום היגיון". לא זאת אף זאת, על פי כותבי המכתב החריף, "דחיית ההחלטה וקבלת החלטת הביטול בתחילת שבוע הבא מטעמים טכניים או מטעמי דת כאלה ואחרים, כולל מגבלת ט' באב, יחזיר את תחושת חוסר האמון וחוסר ההיגיון בניהול המשבר".