רגולציה | ניתוח

ארבעת "קיסרי הכלכלה המקוונת" הגיעו לשימוע בקונגרס. לא עשו להם הנחות

האירוע ההיסטורי בו ניצבו ארבעת מנהלי ענקיות ההייטק למתן עדות ענה על הציפיות • חברי הקונגרס תקפו אותם על פגיעה בתחרותיות, המנכ"לים דיברו על הסכנה של סין וגם הסיטו את האש מאחד לשני • והמנצח? אף אחד, אבל נראה שג'ף בזוס הצליח לצאת בשלום יותר מהאחרים

משמאל לימין, עם כיוון השעון: חבר הוועדה האנק ג'ונסון וארבעת המנכ"לים, ג'ף בזוס, מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי וטים קוק. הדיון התנהל בחלקו מרחוק / צילום: רויטרס
משמאל לימין, עם כיוון השעון: חבר הוועדה האנק ג'ונסון וארבעת המנכ"לים, ג'ף בזוס, מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי וטים קוק. הדיון התנהל בחלקו מרחוק / צילום: רויטרס

כוח מרוכז מוביל גם לכוח פוליטי מרוכז, אנחנו גם שואלים מתי אנחנו, האנשים, נשלטים על ידי כוח מונופליסטי וכבר לא חופשיים. לאורך השנים, אם מדובר באילי נפט או ברזל, אנחנו, העם האמריקאי, וידאנו תמיד להילחם בכוח המונופוליסטי. היום הכוח של הפלטפורמות האלה הוא כמו כוח של ממשלה פרטית. מייסדי האומה שלנו לא השתחוו בפני אף מלך, וגם אנחנו לא נשתחווה בפני קיסרי הכלכלה המקוונת", אמר דיוויד סיסליני, יו"ר תת הוועדה להגבלים עסקיים של ועדת השיפוט בבית הנבחרים האמריקאי.

סיסליני פתח כך את השימוע של ארבע ענקיות הטכנולוגיה - פייסבוק, אפל, גוגל ואמזון. השימוע הוא נקודת השיא של חקירה שהתנהלה בשנה האחרונה ובחנה את כוחן של הענקיות הדיגיטליות. היא אחת מיותר מתריסר חקירות הגבלים עסקיים המתנהלות כיום בארה"ב, ומטרתה הרשמית היא גיבוש דוח המלצות למדיניות עתידית שתעודד תחרות בשוק הטכנולוגיה. החקירה הזו הייתה הפעם הראשונה בה ארבעת המנכ"לים חלקו במה, והשימוע נחשב לאירוע בעל חשיבות היסטורית.

סיסליני תיאר כיצד כל אחת מהן מהווה פלטפורמת הפצה ששולטת על שוק מסוים; והשליטה שלהן מאפשרת להן לרגל אחרי מתחרות, להעתיק מהן, ולתעדף את המוצרים, האפליקציות והשירותים שלהן על פני אלו של המתחרים בפלטפורמות ההפצה שלהן, תוך פגיעה בצרכנים ובחופש הבחירה שלהם.

טים קוק, מנכ"ל אפל, נחקר בעיקר על גביית עמלות לא הוגנות בחנות האפליקציות של החברה; סונדאר פיצ'אי נחקר בעיקר על העתקת תוכן ממתחרים כדי לקדם את גוגל; מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, נחקר בעיקר על רכישת אינסטגרם והפגיעה שלה בסטארט-אפים מתחרים; וג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, נחקר בעיקר על העתקה של מוצרים מסוחרי צד ג' וגביית עמלות גבוהות.

השימוע, שאורכו היה חמש שעות, נערך באולם הוועדה בבית הנבחרים וחלק מחברי הוועדה הצטרפו באופן וירטואלי, כמו גם המנכ"לים. הם הצטרפו לשימוע דרך פלטפורמת הווידאו WebEx של סיסקו, ולא באף אחת מפלטפורמות שיחות הווידיאו המתחרות של החברות שלהם.

יו"ר תת הוועדה דיוויד סיסליני והקרנה של עדות ג'ף בזוס / צילום: רויטרס
 יו"ר תת הוועדה דיוויד סיסליני והקרנה של עדות ג'ף בזוס / צילום: רויטרס

פטריוטיזם

חומת מגן מול התעצמות סין?

לצד תחרות וחופש הביטוי, נושא נוסף שעלה בוועדה הוא פטריוטיזם אמריקאי. בנאומי הפתיחה שלהם, כל המנכ"לים מלבד טים קוק ניסו להראות כמה כל אחת מהחברות שלהם תורמת לאזרחי אמריקה ומייצגת אותם. בזוס הציג את הסיפור האישי שלו, איך גדל בבית עני והגיע לגדולה, כ"סיפור הצלחה אמריקאי", שמייצג את רוח היזמות של המדינה. "נולדתי לעושר אדיר, לא עושר כלכלי, אלא עושר של אהבה של הורים שעודדו את סקרנותי ולרדוף אחרי החלומות שלי", הוא סיפר. "אנחנו בארה"ב מטפחים יזמים ויזמות, באמצעות אוניברסיטאות טובות וסביבה עסקית טובה. מהגרים כמו אבא שלי ראו איזה אוצר המדינה הזו, יש להם פרספקטיבה והם מבינים כמה מזל יש לאלו שנולדים כאן".

צוקרברג בחר גם הוא במוטיב דומה: "לפני עשור, רוב חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם היו אמריקאיות, והיום הן מסין", הוא אמר. "פייסבוק שומרת על מסורת דמוקרטית ועל התחרות בשוק. אלה ערכים מרכזיים בשבילנו, אבל לא לכולם, וכשמדינות אחרות מתחזקות, אי אפשר להבטיח שהן ישמרו על הערכים האלה". את דברים אלו אמר צוקרברג ביחס לחששות שדיכוי החברות הגדולות בארה"ב יוביל להפסד של ארה"ב בתחרות שלה מול המעצמה הסינית, והוא היה המנכ"ל היחיד שבחר בטיעונים בקו הזה.
פיצ'אי הדגיש את ההשקעה של גוגל בארה"ב, ואת מספר מקומות העבודה הרב שהחברה מייצרת עבור אזרחי ארה"ב. ה"שווי של גוגל לא היה אפשרי בלי החדשנות והאנשים של אמריקה, וההערכה היא שב-2018 השקענו יותר מ-20 מיליון דולר בארה"ב ויצרנו המון עבודות, וזו אחת ההשקעות הגדולות בארה"ב בחמש שנים", הוא אמר. גם הוא הציג את הסיפור האישי שלו, ועל כך שכמהגר שהגיע לאמריקה עבור לימודיו, קיבל לראשונה גישה לאינטרנט, שנתנה לו השראה לפתח מוצרים שיביאו את הגישה לאינטרנט לכמה שיותר אנשים ברחבי העולם.

למרות שביקש לגלות פטריוטיות, פיצ'אי הואשם באנטי-פטריוטיות. הנציג הרפובליקני קן באק הפנה שאלה לגוגל, ואמר שהחברה פרשה מחוזה שלה עם הפנטגון, בגלל שאינה מסכימה עם הערכים שלו. "אלה החיילים שמקריבים את חייהם כדי לוודא שיש לכם את החופש לבנות את החברות שלכם, לא כמו בסין הקומוניסטית. כמה חודשים אחרי שבחרתם לעזוב את החוזה, גילינו שהצבא הסיני מרוויח ישירות מהעבודה של גוגל", אמר.

"איזה ערכים יש לגוגל במשותף עם המפלגה הקומוניסטית הסינית, שכולאת מוסלמים במחנות ריכוז ומדכאת את חופש הביטוי בהונג קונג? אולי אתם מסכימים עם הערכים של ממשלה שמרגלת אחרי האזרחים שלה, ועם חברות שעושות ריגול עסקי וגונבות סודות מהמתחרות שלהן?", שאל.

אחריו, הנציג מאט גיץ הדהד טענות של פיטר ת'יל שאמר בעבר שהקשרים של גוגל עם סין מהווים "בגידה", וטענות של הגנרל ג'וזף דונפורד מ-2018, לפיהן גוגל מסכנת את הצבא האמריקאי בכך שהיא עובדת על מחקר ופיתוח של בינה מלאכותית בסין. לשניהם פי'צאי ענה בקצרה כי הנוכחות של גוגל בסין מוגבלת בלבד.

מאט גיץ. התעסק ביחסי גוגל-סין / צילום: Sipa USA, רויטרס
 מאט גיץ. התעסק ביחסי גוגל-סין / צילום: Sipa USA, רויטרס

חופש הביטוי

זירת הקרב בין הרפובליקנים לדמוקרטים

בפתיחת הדיון ניסה יו"ר הוועדה להציג חזית מאוחדת של חברי הוועדה הדמוקרטים והרפובליקנים, אך כחצי שעה לאחר מכן החלו ויכוחים בין שני הצדדים. אלו נסובו בעיקר סביב הרצון של הרפובליקנים להתמקד בנושאים של חופש הביטוי והשליטה של הענקיות בשיח הציבורי ובדעת הקהל, בזמן שהדמוקרטים ביקשו להתמקד בהגדרה הצרה של הגבלים עסקיים - התנהלות מונופוליסטית מול מתחרים. הרפובליקנים אף ביקשו שנציג טוויטר ישתתף בדיון בעניין חופש הביטוי, אך הבקשה נדחתה על ידי הרוב הדמוקרטי בוועדה.

כך, חבר הוועדה האנק ג'ורדן ניצל את הבמה כדי להקריא רשימה של שינויים במדיניות של הפלטפורמות השונות באופן שפגע לטענתו בהתבטאויות של רפובליקנים ברשתות, לעיתים בהקשר להפצת מידע מטעה בנוגע למגפת הקורונה. הוא האשים את גוגל בכך שקידמה תכנים של ג'ו ביידן על פני תכנים של נציגים רפובליקנים וקידמה את המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות. הדמוקרטים בתגובה ניסו לקטוע את ג'ורדן בטענה שנגמר לו הזמן ודרשו ממנו לעטות מסיכה. מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי ענה כי הטענות אינן נכונות וכי הוא מבטיח שגוגל תפעל בהוגנות ולא תיקח צד פוליטי בבחירות 2020.

צוקרברג היה גם הוא במוקד, משני הצדדים: מהצד הרפובליקני טען ג'ים סנסנברנר כי "פייסבוק וטוויטר הפכו לכיכר העיר של זמננו, אבל דיווחים מראים שדעות שמרניות מופלות בהן לרעה. גם רפובליקנים הם צרכנים, ואני רוצה לצאת מהדיון היום עם תמונה ברורה של איך הפלטפורמות שלכם משתמשות בכוח של החברות בשוק". מהצד הדמוקרטי, ג'יימי רסקין הפנה כלפיו שאלה בנוגע לשערוריית קיימברידג' אנליטיקה, ותפקידה של פייסבוק, לכאורה, דווקא בעלייתו לשלטון של דונלד טראמפ, ובשירות אינטרסים זרים של רוסיה. נראה כי רסקין שאל את השאלה בעיקר כדי לתת קונטרה לרפובליקנים, כי היא לא עסקה בכוח של החברות.

צוקרברג ענה באופן שונה לכל אחד מהצדדים. בעוד שכלפי הרפובליקנים הוא ענה בטון כמעט מתנצל, לסנטור הדמוקרטי הוא ענה בנחרצות וניכר שהוא מנסה לקלוע לטעמים של שני הצדדים. אם לסנטור הרפובליקני הוא ענה כי לחברה "יש מדיניות שאוסרת על תכנים שונים כמו פרופגנדה טרוריסטית או אלימות נגד ילדים, או הפרות זכויות יוצרים, וגם שיח שנאה", בתשובה לסנטור הדמוקרטי הוא יותר הדגיש את מה שהסנטור רצה לשמוע: "אנחנו מחויבים להילחם בדברי שנאה. השנה בנינו מערכות בינה מלאכותית מתוחכמות ויש לנו עשרות אלפי אנשים שעובדים בתחום. אנחנו מזהים 85% מהשנאה ברשת לפני שאנשים רואים את ביטויי השנאה", הוא אמר.

יחסים מתוחים

הסיטו את האש מאחד לשני

במהלך השימוע, החברות ניסו להקטין את עצמן ואת שליטתן בשווקים, הדגישו את התחרות איתה הן מתמודדות, וניסו להפנות את האש האחת לשנייה. פיצ'אי הוא היחיד שלא הצביע על מתחרים באופן ישיר, ורק ציין שיש תחרות כזו, ובחר בגישה חיובית, במסגרתה התחיל לפרט מקרים בהם גוגל סייעה ללקוחותיה לצמוח. זאת, תוך שהוא מנסה להמעיט מכוחה של גוגל, ולהפנות את הדיון מכך שהיא שולטת ב-90% משוק החיפוש.

בזוס טען שאמזון שולטת רק ב-4% בלבד משוק הקמעונות, והשווה את החברה לקוסקו ו-וולמארט, שתי קמעוניות ותיקות וגדולות, שאינן מתחרות משמעותיות בזירה המקוונת, בה אמזון שולטת בפער גדול. הוא אף ניסה להפנות את האש לפייסבוק, ולחזק את הדיון על חופש הביטוי ברשת על פני דיון בפגיעה בתחרות. הוא יצא נגד רשתות חברתיות ואמר שהן פוגעות בחופש הביטוי. "רשתות חברתיות הן מכונות לחיסול ניואנסים, ואני לא חושב שזה עוזר לדמוקרטיה", אמר בתגובה לשאלה בעניין.

צוקרברג יצא נגד הענקיות האחרות גם כן, ואמר שפייסבוק היא ה"אנדרדוג" ביחס למשתתפים האחרים בפאנל. "אני מכיר בדאגה מכוחנו, אבל לחלק מהמתחרים שלנו יש יותר משתמשים משלנו. שירות ההודעות הכי פופולרי בארה"ב הוא IMessage של אפל ופלטפורמת הווידאו המוצלחת ביותר היא יוטיוב, פלטפורמת הפרסום הגדולה ביותר היא גוגל והצומחת ביותר היא אמזון".

טים קוק אמר שלאפל אין נתח שוק שולט באף תעשייה: "גם חברות כמו סמסונג, גוגל ו-וואווי בנו מוצרים מצוינים, ולמען האמת אין לנו שליטה באף שוק ובאף קטגוריית מוצר. העמלות שאנחנו גובים נמוכות משמעותית משל רוב המתחרים", הוא הוסיף, וציין שאפל מנסה למשוך מפתחים לחנות שלה ומתחרה עליהם מול פלטפורמות כמו אנדרואיד של גוגל, Windows של מיקרוסופט, וגם ב-Xbox ונינטנדו.

הגבלים עסקיים

האשמות על שימוש בדאטה והעתקות לבלימת תחרות

הנושא המרכזי בו דנו חברי הוועדה היה הדרכים בהן ארבע החברות ניצלו את כוחן באופן שיטתי כדי לפגוע בתחרות ולשמור על עמדתן בשוק - עמדה שמקנה להן את השליטה על נתוני המתחרות, ואת היכולת ללמוד מהן ולהשתמש בהם לטובתן. המנכ"לים ניסו להכחיש את הדברים, אך ניכר היה שחברי הוועדה הגיעו מוכנים לקרב, עם עובדות, נתונים ומסמכים. מול זה, קו ההגנה של המנכ"לים לא תמיד החזיק מים.

ברוב הפעמים המנכ"לים לא קיבלו מספיק זמן להציג תשובות מלאות, ואחת המטרות של חברי הוועדה הייתה להביך אותם או להראות שאין להם תשובה פשוטה לטענות נגדם.
ראשית, סיסליני הפנה סדרת שאלות כלפי פיצ'אי וגוגל: "יותר מ-85% מהחיפושים באינטרנט עוברים דרך גוגל, ועסקים בארה"ב יכולים לשקוע או לצוף בהתאם להחלטה של גוגל. שמענו לאורך החקירה איך גוגל גנבה תכנים מעסקים אחרים כדי לבנות את עסקיה", הוא אמר לפיצ'אי, שהכחיש תחילה את הדברים.

דיוויד סיסליני. ניסה ליצור חזית מאוחדת / צילום: Pool, רויטרס
 דיוויד סיסליני. ניסה ליצור חזית מאוחדת / צילום: Pool, רויטרס

בתגובה, סיסליני נתן דוגמה למקרה בו גוגל נתפסה כשהיא גנבה ביקורות על מסעדות שפורסמו על ידי חברת Yelp. כשהאחרונה האשימה את גוגל בהעתקה, גוגל איימה שתסיר אותה לחלוטין מתוצאות החיפוש שלה. "כמו כל חברה אנחנו רוצים ללמוד מהדאטה שאנחנו רואים כדי לשפר את המוצרים שלנו", פיצ'אי ענה, וניסה לתאר מקרים בהם עסקים קטנים השתמשו בגוגל כדי לצמוח, אך נקטע על ידי חברי הועדה בטענה שאינו עונה על השאלה שנשאל.

האשמות דומות עלו נגד אפל. "יש לכם שליטה על האפליקציות שמשווקות לבעלי אייפונים. החוקים שלכם אינם גלויים למפתחי האפליקציות, הם שרירותיים ומשתנים כל הזמן, ונקבעים כך שייטיבו עם אפל ויפלו מפתחים קטנים ומפתחים שמתחרים ישירות עם אפל". קוק הכחיש וענה שאינו מכיר מדיניות לפיה החברה מוגנת מאחריות משפטית במקרה שהיא מעתיקה מאפליקציות צד ג'. הוא הבטיח לבדוק את העניין.

מארק צוקרברג נשאל בעיקר על רכישות אינסטגרם ו-וואטסאפ. "במקום להתחרות בהן, אתם קונים אותם. למעשה, ביום שבו קנית את אינסטגרם, כתבת ש"הדבר הטוב בסטארט-אפים הוא שאפשר לקנות אותם". צוקרברג ענה ש"תמיד חשבנו שסטארט-אפים הם גם תחרות, והתכוונו להיכנס עם מוצר מתחרה לתחום שיתוף התמונות. זה לא היה ברור שאינסטגרם תצליח, ושירותים מתחרים באותו הזמן נעלמו, אבל הרכישה הצליחה והפכה לסיפור הצלחה אמריקאי. המשכנו להצמיח את אינסטגרם כמותג עצמאי, והשתמשנו בטכנולוגיה שלה כדי לשפר גם את המוצרים של פייסבוק בתחום התמונות".

"פייסבוק מודה שהיא ראתה את אינסטגרם כאיום ולכן במקום להתחרות איתה, היא קנתה אותה, וזה בדיוק מה שחוקי ההגבלים העסקיים אמורים למנוע", אמר הסנטור רסקין. "למה שאינסטגרם לא תפורק לחברה נפרדת?". זאת אחת השאלות הגדולות שבהן מתעסקים מומחי הגבלים עסקיים - האם צריך לפרק את ענקיות הטכנולוגיה ולמעשה לבטל בדיעבד את האישור שניתן לרכישות שביצעו. צוקרברג אכן ענה שה-FTC בחנה את הרכישה ואישרה אותה, אך לכך ענה סיסליני: "כשלי ה-FTC מ-2012 לא מפחיתים מבעיות ההגבלים העסקיים הקיימות". האמירה הזו עומדת בקנה אחד עם הבדיקות שמבצעים הרגולטורים בימים אלה על רכישות שביצעו ענקיות הטכנולוגיה וכבר אושרו.
בזוס, המנכ"ל היחיד שאין לו ניסיון קודם במתן עדויות מול הקונגרס, הוא שהתמודד עם השאלות נגדו בצורה הרגועה ביותר. מכיוון שהבטיח לבדוק את הדברים ולא הכחיש את ההאשמות, הוא הצליח להצטייר טוב מהמנכ"לים האחרים, חברי הוועדה קטעו אותו פחות והשיח ביניהם היה פחות נפיץ.

"ביולי בשנה שעברה, עובד שלך העיד מול הוועדה ואמר שאמזון לא משתמשת בנתונים על סוחרי צד ג' בבניית המותג שלה. זה נכון? אשמח לתשובה של ‘כן' ו'לא'", אמרה חברת הוועדה פראמילה ג'אייפל. בזוס ענה: "אני לא יכול לענות ב'כן' ו'לא', אני יכול להגיד שיש לנו מדיניות נגד שימוש במידע של מוכרים ספציפיים כדי לקדם את המוצרים שלנו. אני לא יכול לומר בוודאות האם המדיניות הזו הופרה".

בזוס אף ציין שהחברה ממשיכה לבדוק את הממצאים של חשיפת "וול סטריט ג'ורנל", לפיה אמזון השתמשה במידע שהיא מחזיקה על סוחרי צד ג' בפלטפורמת המסחר המקוון שלה כדי להתחרות בהם באופן שיטתי. בזוס הבטיח שאמזון תפעל אם תגלה שמישהו ניגש למידע הזה והשתמש בו לרעה.

חברת הוועדה סיכמה את הטענות על אמזון: "ש לכם גישה לדאטה הרבה יותר מפורט מהגישה שיש למוכרים בפלטפורמה שלכם על הרגלי הקנייה של צרכנים וכל הסוחרים. לכן אתם יכולים לקבוע כללים למתחרים שלכם ולא לפעול לפי הכללים האלה בעצמכם. זה הוגן? הדאגה של הוועדה היא שתשמשו בדאטה כדי לוודא שהמתחרים שלכם לא יגיעו לגודל שלכם. המטרה של הוועדה היא לדאוג שיהיה עוד אפל, ועוד גוגל ועוד אמזון בעתיד, כדי שעוד עסקים יוכלו לפרוח ולשגשג".