הזדמנות פז? כל הדרכים להשקיע בזהב

הזהב יכול לא רק לסייע בפיזור בתיק ההשקעות, אלא גם לשמש כלי גידורי בתקופה הצפויה לנו בשוקי ההון בשנים הבאות • איך נחשפים למתכת היקרה ברמות שונות של סיכוי-סיכון? • טור שני בנושא השקעות בזהב

מכרה זהב בארגנטינה, שנמצא בבעלות החברה הקנדית Barrick Gold   / צילום: MARCOS BRINDICCI, רויטרס
מכרה זהב בארגנטינה, שנמצא בבעלות החברה הקנדית Barrick Gold / צילום: MARCOS BRINDICCI, רויטרס

אחרי שסקרתי בטור שפורסם ב"גלובס" בתחילת השבוע את המגמה בשוק הזהב העולמי ואת הסיבות לנסיקת מחירו של הזהב בעת האחרונה, וניסיתי להסביר איזה הגיון עומד ביסודה של השקעה בזהב בכלל, בטור זה אצביע על הדרכים להיחשף לזהב ברמות שונות של סיכוי-סיכון.

יש לא מעט מנהלי השקעות בעולם הממליצים על השקעה בזהב. רבים מהם מנהלי קרנות גידור או קרנות נאמנות. גולדמן זאקס העריך כבר לפני כמה שבועות שמחיר הזהב עשוי להגיע ל-2,000 דולר לאונקיה ב-12 החודשים הבאים - תחזית שדה-פקטו כבר התממשה בימים אלה, ולכן בנק ההשקעות האמריקאי עדכן את תחזיתו לרמת יעד של 2,300 דולר לאונקיה.

בנק אוף אמריקה, אחד הבנקים הגדולים בארה"ב, הגדיל לעשות והעריך כבר באפריל 2020 כי עד לסוף 2021 יגיע מחירה של אונקיית זהב ל-3,000 דולר, לא פחות.

המחיר המיידי (ספוט) של אונקיית זהב, נכון ליום שלישי בצהריים, הוא 1,973 דולר, לפי נתוני בלומברג. מתחילת השנה עלה מחיר הזהב בכ-30%.

רכישה פיזית לרוב אינה מעשית

כיצד נחשפים להשקעה בזהב? יש כמה דרכים להיחשף למתכת היקרה. דרך אחת היא היא רכישה פיזית, כמנהג אבותינו. רכישה כזו - לרובנו איננה מעשית, כי היא כרוכה בקשיים לוגיסטיים, אבטחה ועלויות, אף שקיימות חברות בעולם שעושות זאת עבור המשקיעים ומאחסנות את הזהב על שמם במקומות מאובטחים "למהדרין".

דרך שנייה לחשיפה היא רכישת קרנות סל (ETF) של חברות, שמתכסות ברכישת זהב כנגד הרכישות של יחידות בקרן. קרן הסל הפופולרית ביותר היא GLD, אבל קיימות גם קרנות סל נוספות. מי שמחזיק ביחידות השקעה ב-GLD בסכומים ניכרים, יכול, אם רצונו בכך, לקבל את הזהב באופן פיזי.

דרך שלישית היא רכישת חוזים עתידיים על מחיר הזהב בבורסות ייעודיות לכך. זוהי דרך מאוד לא מומלצת למשקיעים מן השורה, שעלולים למצוא את עצמם מסתבכים בהשקעה. עיקר המסחר בחוזי זהב מתנהל בבורסות לונדון וניו יורק.

פרופורציית המסחר בחוזי זהב היא עצומה ביחס למסחר הפיזי, ולפיכך לא תמיד יש מתאם מלא בין המגמה היומית במסחר בחוזים מול המגמה במסחר הפיזי. במסגרת ההתחשבנות הסופית בחוזים נערכת התחשבנות כספית, אבל זכותו של ה"מנצח" לדרוש לקבל לידיו זהב פיזי, ובמקרה שרבים מאוד מבקשים זאת, מחירו של הזהב הפיזי עשוי לנסוק.

דרך רביעית של חשיפה להשקעה בזהב היא רכישת מניות של חברות שעיסוקן כריית זהב. כמו בכל תחום, יש חברות גדולות מאוד, כמו למשל Barrick Gold הקנדית, ויש הרבה מאוד חברות קטנות שחלקן נסחרות בבורסות.

אפשר לייצר חשיפה למניות זהב, שוב, דרך ETF כמו GDX (חברות כרייה גדולות) או GDXJ (חברות כרייה קטנות), ואפשר לרכוש את המניות ישירות כמו כל מניה שהיא. המניות האלה ככלל מהוות סוג של אופציה על מחיר הזהב, לטוב ולרע, והסיבה ברורה.

מכיוון שעלות כריית הזהב קבועה פחות או יותר בזמן נתון, הרי שכל עלייה במחיר של אונקיית זהב יורד כמעט במלואו לשורה התחתונה של הרווח של חברות אלה. אם מחירה של אונקיית זהב היה 1,200 דולר, כאשר עלויות הכרייה של זהב הן סביב 900 דולר, הרווח הוא 300 דולר לאונקיה. ואולם, אם המחיר הוא 1,900 דולר לאונקיה, הרווח קופץ ל-1,000 דולר לאונקיה - קפיצה של 233% ברווח. וזה עוד לפני שהבאנו בחשבון את התמריץ להגדיל את התפוקה ולמכור יותר.

ולמי שזה לא מספיק, יש גם תעודת סל NUGT, שממונפת על מניות של חברות זהב.

באפט לא רואה בזהב השקעה אמיתית

בישראל פועלות כמה קרנות נאמנות המתמחות בזהב - חלקן אקטיביות וחלק פאסיביות. הפאסיביות משקיעות בזהב, והאקטיביות יכולות להשקיע הן בזהב והן במניות של חברות זהב. גילוי נאות: חלק מהקרנות האלה הן בניהול "מיטב תכלית קרנות נאמנות", שנמצאת בשליטת מיטב דש.

סיכומו של עניין: אפשר להתייחס לזהב באופן אנקדוטלי, ולפטור את סוג ההשקעה הזה באמירה שזו אינה באמת השקעה, כפי, שאגב, התייחס לעניין לפני שנים וורן באפט. מנגד, אפשר לראות בו אפיק לגיטימי, שיש מאחוריו הגיון השקעתי שמבוסס, בין השאר, על ניסיון מצטבר.

ברור שמדובר בנכס פיננסי תנודתי ובר סיכון, אבל לדעתי, הסיכון בהשקעה בזהב לא עולה על הסיכון בהשקעה במניות או באיגרות חוב קונצרניות בעת הזו. העובדה, שחלק ניכר מהביקושים לזהב הם כיום ביקושים שמקורם פיננסי ולא ריאלי, יכולה להיות מקור גם לעוצמתו של מחיר הזהב וגם לחולשתו.

מי שמשקיע בזהב בתיק שאין בו מניות, צריך להבין שיש בכך מרכיב ספקולטיבי חזק, שיכול לעבוד לטוב אבל גם לרע, כפי שקרה בין השנים 2011 ל-2015 כשמחיר הזהב ירד ב-45%.

לעומת זאת, מי שמשקיע בזהב במינון לא גבוה כחלק מתיק השקעות מפוזר, יכול לראות את הזהב כמכשיר שמסייע לפיזור בתיק ההשקעות שלו, ולדעתי, גם ככלי גידורי בתקופה הצפויה לנו בשוקי ההון בשנים הבאות. 

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

**גילוי נאות: חברת מיטב תכלית קרנות נאמנות, שנמצאת בשליטת מיטב דש, מנהלת בין השאר קרנות נאמנות המתמחות בהשקעה בזהב