קבינט הקורונה הכריע: המגבלות בסופי שבוע יבוטלו, החל מה-16.8 חוזרים ממדינות ירוקות לא יצטרכו בידוד

בתום דיון שנמשך כמה שעות, פורום השרים החליט לבטל את המגבלות, שמשרד הבריאות טען בעבר כי אין בהן היגיון • עוד הוחלט על הגברת המעורבות בערים הכתומות והאדומות • בדיון עצמו דחף נתניהו להטלת סגרים, בניגוד לעמדת פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, המתנגד לכך

בית קפה בתל אביב / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
בית קפה בתל אביב / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

קבינט הקורונה הכריע היום (רביעי) על ביטול המגבלות בסופי שבוע, שהוטלו במסגרת המאבק בהתפשטות הנגיף. עוד הוחלט על הגברת המעורבות בערים הכתומות והאדומות, על פי "רמזור הקורונה" - עמדה שלא ברור עדיין מה משמעותה בפועל. במוקד הדיון עימות בין גישתו של ראש הממשלה, שדחף בשיחה להטלת סגרים, לבין זו של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, המתנגד לכך.

בנוסף לביטול מגבלות הסופ"ש, קבינט הקורונה אישר את הסמכת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב שר הבריאות יולי אלדשטיין ושר החוץ גבי אשכנזי, לקדם את מתווה פתיחת השמים החל מ-16.8 כפי שהציעה שרת התחבורה רגב ולקבל את ההחלטות בנושא. השרה רגב: "אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו שנתן אור ירוק לפתיחת השמים. יחד עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר החוץ גבי אשכנזי נפעל ליישום המתווה שיאפשר את פתיחת השמים ושמירה על התעופה הישראלית.

שר התיירות אסף זמיר על הודעת קבינט הקורונה בעניין פתיחת השמיים: "בשורה חשובה לענף התיירות ולכלל אזרחי ישראל. פתיחת השמיים זה צעד הכרחי בדרך להתאוששות הכלכלה הישראלית ולשיקום תעשיית התיירות על כלל עובדיה, שספגו פגיעה אנושה בעקבות המשבר. מברך על ההחלטה החשובה הזו שתספק לרבים אופק לעתיד".

הפורום התכנס שלשום לדיון באפשרות של הקלות או הגבלות חדשות בסופי השבוע, אך לא הגיע להסכמות. כמו בדיון הקודם, נתניהו דחף בדיון הערב להטלת סגרים, בניגוד לעמדת הפרויקטור. רוב השרים תמכו בעמדתו של גמזו להגביר את המעורבות בערים הכתומות והאדומות ולהמשיך בבניית המפקדה של צה"ל ופיקוד העורף, בניגוד לעמדת נתניהו שקרא להפעיל אמצעים יותר דרסטיים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין הצהיר אתמול כי בכוונת משרדו להסיר את המגבלות שהוטלו בשבועות האחרונים על הפעילות במשק, זאת משום שלא הוכחה יעילותן. "היו מחשבות על הסגר במהלך סופי השבוע", הסביר אדלשטיין. "חוץ מלהפריע לציבור - הוא לא תורם דבר. אין הוכחה לכך שהגבלות הללו עוזרות".

נכון להיום, החל מיום שישי בשעה 17:00 ועד יום ראשון בשעה 05:00 חלות מגבלות סוף שבוע. במסגרת זאת, אסורה פתיחת חנויות, קניונים ושווקים, וכן מספרות ומכוני יופי וספריות. ההגבלות לא חלות על חנויות המספקות שירותים חיוניים, בהן מקומות למכירת מזון, בתי מרקחת וחנויות פארם, חנויות אופטיקה ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת. אין הגבלה על מרחק יציאה מהבית.

במקביל, משרד הביטחון ופיקוד העורף הציגו השבוע את "תכנית הרמזור", המסדירה נוהל אחיד לפעילות ערים, בהתאם למצב התחלואה בכל רשות. זאת, בהתאם לבקשתו של פרויקטור הקורונה במשרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו. "הרמזור" כולל חמש דרגות: פעילות כרגיל, פעילות מורחבת, פעילות מוגבלת, פעילות מצומצמת ופעילות אסורה. ביום רביעי תובא התכנית להצבעה בקבינט הקורונה.

כך, במצב של תחלואה נמוכה תהיה פעילות רגילה - אז לא יחולו שום הגבלות על הציבור. בשלב הבא תתקיים "פעילות מורחבת", אז תותר התכנסות של עד 250 איש במבנים סגורים ו-500 בתוך מבנה סגור, ומקומות עבודה, פעילויות חינוכיות והשירותים לאזרח יפעלו בתנאי התו הסגול.

במצב של תחלואה חמורה יותר, יעבור הרמזור למצב של "פעילות מוגבלת": מערכת החינוך תפעל עד כיתה ה, לצד מסגרות של חינוך מיוחד, כיתות גבוהות יעברו ללמידה במשמרות ולמידה מרחוק, התכנסויות יוגבלו ל-200 איש בשטח פתוח ול-100 איש בתוך מבנה, ומקומות העבודה והשירותים האזרחיים יפעלו כרגיל.

בשלב הבא, "פעילות מצומצמת", רק מסגרות החינוך המיוחד יפעלו במסגרת תנאי "התו הסגול", בעוד הכיתות הנמוכות ילמדו במשמרות, בעוד תלמידי כיתה ו' ואילך יעברו ללמידה מרחוק בלבד, ההתכנסות בשטח פתוח תוגבל ל-50 איש בלבד ול-25 איש בתוך מבנה, בעוד מקומות העבודה יעברו לעבוד מהבית, והשירותים לאזרח ימשיכו לפעול כרגיל.

בשלב החמור ביותר, "פעילות אסורה", לא יתקיימו פעילויות חינוכיות כלל מלבד חינוך מיוחד אלא בלמידה מרחוק, ההתכנסויות יוגבלו ל-20 איש בשטח פתוח ועשרה איש בתוך מבנים סגורים, יפעלו בתי עסק המוגדרים כשירותים חיוניים בלבד, וגם השירותים האזרחיים יפעלו במתכונת מוגבלת.