טראמפ חתם על צו נשיאותי נגד טיקטוק: החברה "המומה מהצעד"

הצו ייכנס לתוקף תוך 45 יום • בעקבות הצו, מניית טנסט (Tencent) חברת האם של WeChat צוללת ביותר מ-7%

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

חברת TikTok מאיימת לנקוט בצעדים משפטיים נגד הצו הנשיאותי עליו חתם הנשיא דונלד טראמפ, אשר תאסור על אפליקציית המדיה החברתית הסינית לעשות עסקים עם חברות אמריקאיות.

TikTok מסרה כי היא "המומה מהצעד", וטענה כי "לא בוצע שום הליך הולם או שמירה על החוק" מצד ממשל טראמפ.

"צו נשיאותי זה חערער את אמונם של עסקים גלובליים במחויבותה של ארצות הברית לשלטון החוק, אשר גרם במשך עשרות שנים להגברת הצמיחה הכלכלית האמריקאית", כתבה החברה בבלוג שלה.

בחודש שעבר קרא יועץ הסחר לבית הלבן פיטר נאוורו למנכ"ל החדש של טיקטוק "בובה אמריקאית", וטען שהאפליקציות הסיניות אוספות מידע על האמריקאים ומעבירות אותו לבייג'ין, ושהוא מצפה ל"פעולה חזקה" מנשיא ארה"ב בנוגע לשלל אפליקציות סיניות.

"מה שאזרחי ארה"ב צריכים להבין זה שהמידע שיש באפליקציות האלה, שבהן הילדים נהנים והכל נראה נוח ונחמד, הוא מגיע ישירות לשרתים בסין, ישר לצבא הסיני, למפלגה הקומוניסטית בסין, ולכל הסוכנויות שרוצות לגנוב את הקניין הרוחני שלנו", כך אמר נאוורו אז, וטען כי "האפליקציות האלה יכולות לגנוב מידע אישי וכלכלי כדי לסחוט אנשים".

האמירה של נאוורו הגיעה לאחר שלל טענות מצד ממשל טראמפ שטיקטוק ושאר האפליקציות אוספות מידע ומביאות אותו לממשל הסיני.  שר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו אמר גם הוא שהממשל "בוחן אפשרות" להחרים את טיקטוק.

טיקטוק הכחישה אז את הטענות, וטענה שכל המידע על משתמשי ארה"ב נמצאה בתוך תחומי ארה"ב, עם גיבוי שנמצא בסינגפור. 

הבוקר חתם טראמפ על צו נשיאותי להפסקת האינטרקציה עם טיקטוק ו-WeChat. כרגע נראה שמדובר רק באינטרקציות כלכליות (כגון עסקת מיקרוסופט-טיקטוק), ולא בשימוש של אזרחים פרטיים באפליקציות. הצו ייכנס לפועל תוך 45 יום.

בעקבות הצו, מניית טנסט (Tencent) חברת האם של WeChat צוללת ביותר מ-7%, ואיתה גם שאר חברות הטק הסיניות.

בשבועות האחרונים, מיקרוסופט רצתה להיכנס למו"מ לקנות את טיקטוק. מו"מ שהופסק לאחר שטראמפ התנגד לעסקה, ואז נמשך לאחר שיחה בין טראמפ ונאדלה, ועכשיו, כנראה, ייקטע. טראמפ על המו"מ ש"ארה"ב צריכה לקבל נתח מעסקת מיקרוסופט-טיקטוק".