נמל אשדוד | בלעדי

מירי רגב מתייצבת לצד הוועדים בנמל אשדוד במחלוקת עם האוצר

שרת התחבורה תומכת בדרישת העובדים להעביר לידי חברת הנמל הממשלתית את הרציפים העתידיים 24 ו-25 • במשרד האוצר דורשים את אישור הממונה על התחרות להעברת הרציפים • השבוע תתקיים פגישה בהשתתפות השרים רגב וכ"ץ ונציגי הוועדים

מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ
מירי רגב / צילום: אמיל סלמן, הארץ

שרת התחבורה מירי רגב מתייצבת לצד ועדי העובדים בנמל אשדוד במאבקם מול עמדת האוצר ותומכת בדרישתם להעביר לידי חברת הנמל הממשלתית את הרציפים העתידיים 24 ו-25. במכתב ששלחה לשר האוצר ישראל כ"ץ, ושהעתקו הגיע לידי "גלובס", מזהירה רגב כי תתמוך בבית הדין בעמדת הוועדים במחלוקת שלהם עם המדינה. ל"גלובס" נודע כי בהמשך למכתב הוחלט לקיים השבוע פגישה בהשתתפות השרים רגב וכ"ץ ונציגי הוועדים. 

האוצר מתנה את הסכמתו להעברת הרציפים באישור הממונה על התחרות, תנאי שהוועדים מגדירים כחדש ומפלה. "באם נדרש להגיע לבית הדין, עמדת משרד התחבורה תהיה שאין להתנות בימים אלה תנאי שיידון בעוד 15 שנים לפחות", כתבה רגב לכ"ץ.

נושא הבעלות על רציפים 24 ו-25 הוא נקודת המחלוקת העיקרית שמעכבת את חתימת ההסכם להפרטת נמל אשדוד. מדובר בשטח הנמצא צפונית לנמל הקיים ושנמצא בבעלות המדינה, באמצעות חברת נמלי ישראל. הנהלת הנמל ו-וועדי העובדים מבקשים לקבל את הבעלות על הרציפים העתידיים ובעבר המדינה התנתה זאת בהכנסת משקיע פרטי, כלומר בהפרטת חברת הנמל.

ואולם ברשות לתחרות חוששים כי העברת הרציפים לידי חברת נמל אשדוד תנציח את המונופול שיש לנמל אשדוד בכל ענפי הפעילות הנמלית - חוץ ממכולות. בתחום המכולות אמור הנמל באשדוד להתחרות מול נמל הדרום שיתחיל לפעול בשנה הבאה, אך לנמל הדרום אין אישור לפעול בתחומים אחרים כמו מטען כללי, הובלה בצובר ופריקת מכוניות.

ועדי העובדים טוענים כי התניית העברת הרציפים באישור הממונה על התחרות היא תנאי חדש שמפלה אותם לרעה מול נמל חיפה - שם הובטח למשקיע שירכוש את הנמל כי יוכל לפתח רציף נוסף (כרמל ב') לקראת 2029. בנוסף טוענים העובדים כי הדרישה סותרת הבטחה קודמת כי הרציפים לא יימסרו לגורם שלישי שיתחרה בנמל אשדוד - ודורשים מבית הדין הארצי לעבודה להתיר להם לשבות. מנגד טוענים גורמים ממשלתיים כי המצב בחיפה שונה משום ששם פועל נמל המספנות הפרטי, שמתחרה בנמל הממשלתי בתחומים כמו מטען כללי.

במכתבה לכ"ץ כתבה רגב, "אני משוכנעת כי הסרת ההתנייה אין בה כדי לפגוע בזכויות המדינה שכן בעתיד יוכל הממונה על התחרות להפעיל את סמכותו ולמנוע מהמשקיע את פיתוח הרציפים. אבקשך לפעול מול גורמי האוצר להסרת ההתנייה שלעיל ולאפשר סיום המו"מ". 

מרשות התחרות לא נמסרה תגובה.

מטעם כ"ץ נמסר כי "שר האוצר יקיים פגישה בימים הקרובים בנושא נמל אשדוד בהשתתפות שרת התחבורה, נציגי נמל אשדוד ואנשי משרד האוצר, כדי לקדם פתרון לנושא נמל אשדוד, שהוא הסוגיה האחרונה שנותרה במסגרת הרפורמה הגדולה בנמלי הים אותה יזם שר האוצר".