ישיבת הממשלה בוטלה, חילופי האשמות בין כחול לבן והליכוד

ברקע ביטול הישיבה: סירובם של כחול לבן להעלות לסדר היום תוכנית סיוע כלכלית ממשלתית של נתניהו וכ"ץ: ""הליכוד דורש מכחול לבן שלא לסכל את העברת הכספים לאזרחי ישראל" • כחול לבן: "זו לא הפעם הראשונה בה הליכוד לא עומד בהתחייבותו"

ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמן-דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי-הארץ
ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמן-דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי-הארץ

היום לא תתקיים ישיבת הממשלה, אחרי שמפלגות ממשלת האחדות הלאומית, הליכוד וכחול לבן, לא הצליחו להגיע להסכמה על הנושאים אשר על סדר היום.

מן הליכוד אמרו אתמול בלילה כי הסיבה לביטול ישיבת הממשלה היא סירובם של כחול לבן להעלות לסדר היום תוכנית סיוע כלכלית ממשלתית של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ להתמודדות עם משבר הקורונה בהיקף של 8.5 מיליארד שקל, הכוללת בתוכה סיוע לאוכלוסיות בסיכון. לדברי הליכוד, התוכנית אמורה היתה לייצר 10 אלפים מקומות עבודה חדשים במשק.

עוד הם פירטו כי מדובר בתוכנית שאמורה היתה להעביר 700 מיליון שקל בעבור הבטחת ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות ו-600 מיליון שקל לטובת הארכת מענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת עד לחודש יוני 2021.

"הליכוד דורש מכחול לבן שלא לסכל את העברת הכספים לאזרחי ישראל בעת הזאת של התמודדות עם משבר הקורונה", נאמר בהודעת הליכוד. יצויין שהתוכנית הכלכלית אותה הזכירו הליכוד הלילה הועלתה לאתר משרד ראש הממשלה רק בשעת ערב מאוחרת במוצאי שבת, ולא היתה מוכרת לשרים ו/או לכלי התקשורת קודם לכן.

כחול לבן הגיבו וטענו שישיבת הממשלה לא מתקיימת היום לאור התעקשות הליכוד לא לקיים את ההסכם הקואליציוני ולא לאשר את תקנון הממשלה המבטיח את יציבותה.

כזכור, בהסכם הקואליציוני נקבע שהשרים אבי ניסנקורן וזאב אלקין יהיו אחראים על ניסוח תקנון הממשלה השוויונית (פריטטית). הם היו אמורים להשלים את עבודת הניסוח עד 7 ביוני, אך זה לא קרה. בזמן שחלף, תקנון הממשלה ה-34 נותר בתוקף וכך למעשה לנתניהו יש רוב פורמלי בממשלה. אולם, לכחול לבן עדיין עומדת האפשרות לבלום את סדר היום של הממשלה, זאת באמצעות זכות וטו שיש להם על הנושאים שניתן להעלות.

בהודעת כחול לבן נאמר: "זו לא הפעם הראשונה בה הליכוד לא עומד בהתחייבותו, וכל תירוץ אחר הינו שקר מוחלט לציבור הישראלי. כחול לבן הודיעה לליכוד שכל הצבעה הקשורה בקורונה לא תסבול דיחוי ותעבור בהצבעה טלפונית".

באשר לתוכנית האוצר מסרו מכחול לבן כי מדובר בתוכנית לטווח הארוך שטרם הוצגה במלואה וטרם גובשה סופית. "הנסיון להעלות אותה מהיום למחר הוא לא יותר מאשר ספין לא אחראי. אנו מצפים מהליכוד לעמוד בהסכם ולאשר את תקנון הממשלה שיאפשר את המשך היציבות שכל כך נדרשת בעת הזו. תשעה מיליון אזרחי ישראל מצפים מהממשלה ליציבות ואמינות, וכחול לבן לא תסכים לערער זאת", נאמר.