מתחרה למיקרוסופט? טוויטר ניהלה מגעים ראשוניים למיזוג עם טיקטוק בארה"ב

בשל האתגרים הכרוכים בכך, לא ברור אם טוויטר אכן תנסה להשלים את העסקה • ברקע, טיקטוק נמצאת בשבועות האחרונים במשא ומתן לרכישת פעילותה בארה"ב על ידי מיקרוסופט

רשת טיק טוק / צילום: רויטרס
רשת טיק טוק / צילום: רויטרס

רוכשת פוטנציאלית נוספת לטיקטוק? טוויטר קיימה שיחות ראשוניות על מיזוג פוטנציאלי עם טיקטוק, לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, המתבסס על מקורות המעורים בפרטים, השיחות נוגעות לפעילות טיקטוק בארה"ב.

אפליקציית שיתוף הסרטונים הסינית שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכריז עליה כסיכון ביטחוני, נמצאת בשבועות האחרונים במשא ומתן לרכישת פעילותה בארה"ב על ידי מיקרוסופט. המו"מ נתקל המכשולים מצד טראמפ, שתחילה הכריז כי בכוונתו להוציא את האפליקציה מחוץ לחוק בארה"ב. לאחרונה, המשא ומתן בין השתיים חודש לאחר שיחת הבהרה בין מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה לטראמפ, בה טראמפ הצהיר כי בכוונתו לדרוש נתח מהעסקה לקופת המדינה.

בשל האתגרים הכרוכים בכך, לא ברור אם טוויטר אכן תנסה להשלים את העסקה. מלבד הקשיים שמציב ממשל טראמפ, הקושי המרכזי של טוויטר הוא פיננסי. לעומת מיקרוסופט, ששווה כיום כ-1.6 טריליון דולר, טוויטר שווה פחות מ-30 מיליארד דולר בלבד. בנוסף, החברה רשמה ברבעון האחרון הפסדים של יותר ממיליארד דולר, כך שספק אם היא תוכל להתחרות במיקרוסופט בכל הנוגע להצעת מחיר. לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, אם טוויטר תחליט להתקדם עם העסקה, סביר שתעשה זאת בעזרת משקיע נוסף שיוכל לספק לה גב כלכלי.

לעומת זאת, גודלה הקטן של טוויטר עשוי גם לשחק לטובתה. סוגיה נוספת שעולה סביב רכישתה העתידים של טיקטוק היא שאלת חקירות ההגבלים העסקיים נגד ענקיות הטכנולוגיה. מיקרוסופט לא עומדת במוקד של החקירות, אבל אישור של רכישת טיקטוק על ידה רק יוביל לקונסולידציה נוספת בשוק. טוויטר לעומתה קטנה בהרבה, והיא תוכל לטעון שרכישה שלה את טיקטוק תגדיל את התחרות בשוק במקום לחזק עוד יותר את ענקית הטכנולוגיה הותיקה, מיקרוסופט.

טיקטוק הושקה בסין ב-2016 תחת השם Douyin, והיא נמצאת בבעלות הסטארט-אפ הסיני בייטדאנס של היזם ז'נג יימינג, המחזיק גם באתר חדשות מוביל בסין. כיום, לטיקטוק יש יותר ממיליארד משתמשים, ובני נוער וצעירים בגילאי 16-24 מהווים כ-40% ממשתמשיה, לפי נתוני חברת המחקר Global Web Index ל-2019. עם העלייה בפופולריות שלה במערב, יימינג פעל להפריד את טיקטוק מהפלטפורמה הסינית, כדי להרגיע את חששות המשתמשים ובאחרונה אף מינה את האמריקאי קווין מאייר, לשעבר בכיר בדיסני, לנהל את הפעילות שלה בארה"ב בנפרד מפעילותה הסינית.