הישראלים יושבים על הגדר, והמלונאים בהמתנה: איך תשפיע פתיחת השמיים על התפוסות בחגים

החגים המתקרבים מחזירים את הדילמה הישראלית היכן להעביר אותם, כשהפעם מצטרפת להחלטה האפשרות שחלק מהמדינות ישובו וייפתחו בפנינו • האם הישראלים ינהרו לחו"ל, או שאולי הם יעדיפו להישאר כאן • וגם: היכן עדיין נרגיש את המשבר

ישרוטל. הביקוש מתמקד באילת / צילום: רוני בלחסן
ישרוטל. הביקוש מתמקד באילת / צילום: רוני בלחסן

אז איפה אתם בחגים? מחכים שהשמיים יפתחו (כמובן רק לכשתוסר חובת הבידוד לנכנסים לישראל ויותר מדינות יסכימו לקבל ישראלים) ותוכלו לנפוש בחו"ל? או שאולי אתם נשארים בארץ? המלונאים בישראל לא לגמרי מודאגים, כלומר תלוי היכן. ערי הקיט והתיירות הכפרית שנשענות על הישראלים נהנות בהחלט מסגירת השמיים, והערים שנשענות על תיירות חוץ, נאבקות יותר. ואיך כל זה משפיע על המחיר?

"אני לא חש מאוים מפתיחת השמיים משום שכמו בשנים הקודמות יש קהל שרוצה להישאר בארץ", אומר חיים אוחיון, מבעלי מלון גליליון שבפאתי המושבה יסוד המעלה. לפי אוחיון, ביולי-אוגוסט המלון נמצא בתפוסה מלאה. "יש הזמנות לחגים אבל לא ברמה של 100% תפוסה בשלב זה", הוא אומר. בגליליון, בחסות הביקוש הגבוה, רמת המחירים זהה לזו של שנה שעברה "למרות העלייה בהשקעה בכוח האדם ליישום התו הסגול". 

את השוני ירגישו בתל אביב ובירושלים

גם סמנכ"ל השיווק והמכירות בישרוטל נחום קרה, פחות נרגש מפתיחת השמים "בחגים אנחנו תמיד אנחנו מלאים וכך יהיה גם השנה. גם כשיש טיסות לחו"ל הישראלים באים למלונות נופש. את השוני נרגיש בתל אביב ובירושלים שם במועדים הללו יש תיירות נכנסת. ננסה למלא את המלונות שם עם ישראלים".

דרך מחיר?
"הורדנו 20% מהמחיר כדי לחזור לעבוד", אומר קרה, "אבל תוך כדי תנועה עשינו התאמות מחירים כי מה שלא משתנה זה גרף הביקוש וההיצע. מי שקנה את החופשה שלו לאוגוסט ביוני שילם פחות, כפי שמי שיזמין עכשיו לחגים ישלם פחות".

ברשת המלונות פתאל מזהים כי יש עומס בבירורים לחופשה בחגים "אבל עדיין לא המון סגירות".

ההתאוששות האיטית של מלונות תל אביב וירושלים לעומת אילת מסבירה מדוע עד כה רק 63% ממלונות ישראל נפתחו מאז שסגרו דלתות בחודש מרץ האחרון. בערים אלה המלונאים מנסים לשנות גישה ולפתות את האורח הישראלי להגיע לנופש במקום באילת. במלונות בראון למשל, השיקו קונספט פופ-אפ שמנסה להפוך מלון אורבני לעילא למלון לילדים דרך חדרי משחקים ופעילות שבימי השגרה רחוקה ממלונות תל אביב. יעל בידרמן, סמנכ"לית השיווק של הרשת, ציינה כי: "מתחילים לראות התעניינות לחגים. אנחנו מאמינים שהמבצעים והפעילויות ימלאו את המלונות אבל זה לא יהיה קל ובטח שלא דומה לתפוסות של השנים הקודמות, בעיקר של תיירות נכנסת".

מלונאי בתל אביב הודה כי: "המלונות בעיר רחוקים מלהתמלא לקראת החגים. אפילו את אוגוסט קשה למלא. בסופי שבוע אנחנו מלאים, אבל תפוסות אמצע השבוע נמוכות".

גם דני ליפמן, מנכ"ל רשת מלונות אטלס, לא מזהה התעוררות לחגים: "אנשים עוד בעמדת המתנה", הוא פוסק. "עם זאת, אנחנו מזהים שינוי מגמה לפיו באוגוסט הצרכנים כבר מזמינים 2-3 שבועות קדימה ולא מהרגע להרגע".

במלונות היוקרה ממילא ומצודת דוד בירושלים מכוונים לתפוסה של 90% בחגי תשרי "כמו בשנים קודמות". במלונות הללו, שבימי השגרה מארחים בעיקר תיירי חוץ, מזהים "ביקוש גבוה יותר בקהל הישראלי לחגי תשרי. כמו כן, אם בעבר הזמנות בוצעו קרוב למועד החגים, כעת הביקוש התחיל מוקדם מהרגיל". עוד מציינים כי "רמת המחירים לא עלתה לחופשה בראש השנה אולם לגבי סוכות, שהוא חג של תיירות נכנסת בעיקר, רמת המחירים הותאמה לקהל הישראלי, בציפייה לתפוסות גבוהות".

"פחות הזמנות לעומת השנה שעברה"

הביקוש בחלוקה לפי ערים משפיע כצפוי על המחיר. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית השיווק והמכירות באשת טורס, מציינת כי מחירי החופשה במלונות באילת יקרים גם ב-50%-60% לעומת קיץ 2019. מנגד, מחירי החופשה במלונות תל אביב וירושלים ירדו בשיעור דומה. באשר לחגים אומרת כהן עורקבי כי: "יש פחות הזמנות לעומת השנה שעברה. ישראלים יושבים על הגדר וממתינים עד סמוך למועד החופשה כדי להזמין מלונות בישראל, וגם לאי הוודאות בקשר לפתיחת השמיים יש בזה חלק", עם זאת, היא מציינת כי "אפילו אם השמיים יפתחו כמתוכנן, השנה חו"ל יהיה פחות חזק, ולכן אנחנו צופים שהמחירים לחופשה בישראל יהיו יקרים יותר לעומת השנה שעברה".

יתרון מובנה בחסות קורונה קיבלו מלונות הבנויים כיחידות מפוזרות שמאפשרות מינימום התקהלות. ברשת "מטיילים" כבר אין מקום לראש השנה ולפי בת חן ישועה, מנכ"לית הרשת, ליום כיפור ולראש השנה קשה למצוא חדר פנוי. לצד הביקוש היא מציינת את שיעורי הביטולים הגבוהים "כל חדר נמכר בממוצע 3.8 פעמים, אך הביקוש הגבוה הצליח להביא אותנו לתפוסות מלאות עד אוקטובר".

גם בתיירות הכפרית מקווים שההשתהות בפתיחת השמיים תימשך. לפי דורית אלמליח, מנכ"לית עמותת התיירות ארץ הגליל, "החודשים האחרונים היוו ברכה לתיירות בגליל ולאטרקציות. גם לקראת ראש השנה יש ביקוש גבוה לנופש בגליל העליון. התפוסה עומדת על 80% בדומה לשנים קודמות, כך שמדובר במגמה נמשכת ולא בהכרח בגלל הקורונה. לראש השנה במלונות המשפחתיים כבר קשה למצוא חדרים, אבל אפשר עוד למצוא מקום בחדרי האירוח ובמתחמי אוהלים וקמפינגים". דובי בנארי, מנכ"ל מלון פסטורל בכפר בלום מחזק את דבריה: "לראש השנה אנחנו בתפוסה מלאה. המחיר נשאר זהה לשנה קודמת, 2,300 שקלים לזוג בחצי פנסיון. חגי תשרי במלונות הגליל העליון תמיד השתבחו בתפוסה מלאה. גם השנה, למרות הקורונה (ואולי בגללה) התחזק הביקוש עד כדי תפוסה מלאה כשלושה חודשים לפני ראש השנה".

בתיירות עין גב שליד הכינרת מזהים מגמה דומה עם צפי לתפוסה מלאה וכך גם במלון הגושרים ובכפר הנופש עין זיוון.

גם חובבי הנוף המדברי צפויים למלא את מלונות האזור. לדברי מרב עמית מתיירות הערבה התיכונה, במתחמים הגדולים בצוקים "כבר נרשמה 100% תפוסה. בשאר חדרי האירוח והחאנים עוד אפשר למצוא מקומות".

אנשים מחפשים פחות אינטימיות

האופוריה משתנה כשמדברים על מלונות שבהם הילדים נשארים בבית. לפי מרים הוד, בעלת מלון הבוטיק בית שלום במטולה המיועד לזוגות בלבד, "בתקופה האחרונה המלון היה בתפוסה מלאה אבל דווקא לחג מחצית מהחדרים עדיין פנויים מה שמסביר את ירידת המחירים לחגים לעומת שנה קודמת".

משבר הקורונה וההתנהלות בצל אי ודאות הובילו לכך שביטול חינם צריך להיות חלק בלתי נפרד מהעסקה. ואכן ברוב המלונות האפשרות לבטל היא גמישה: בישרוטל, עד לסוף 2020 ניתן לקבל החזר מלא בביטול עד ארבעה ימים לפני החופשה, במלונות בראון הביטול אפשרי עד 48 שעות לפני החופשה, ובמלונות אטלס אפשר לקבל החזר מלא בביטול של עד 24 שעות לפני החופשה. גילה יעקבי גורביץ', מנהלת תחום תיירות ותרבות ברשות לפיתוח הגליל, מספרת כי מדיניות ביטול גמישה, בטווח של שבועיים עד 24 שעות לפני החופשה - הגדילה את ההזמנות בקרב צימרים ובתי מלון בגליל, בגולן ובעמקים. בגליליון אין אפשרות לקבל החזר כספי אלא לדחות את החופשה למועד אחר והסיבה למדיניות הזו כפי שמנמק אוחיון היא כי "אנחנו מזהים תופעה לפיה כל הזמנה שמבוטלת מיד נתפסת מחדש".