מלחמת בתי הקולנוע: רשות התחרות בכתב אישום נגד בעלי יס פלאנט ופורום פילם

אחרי כשנתיים של חקירה, הגישה היום רשות התחרות כתב אישום נגד מוקי גרידינגר וחברת פורום פילם בעבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות • על פי כתב האישום, הנאשמים סירבו באופן שיטתי לספק סרטים לבית הקולנוע לב תל אביב

מוקי גרידינגר / צילום: צילום מסך חדשות 13
מוקי גרידינגר / צילום: צילום מסך חדשות 13

הרשות לתחרות הגישה כתב אישום נגד מוקי גרידינגר, הבעלים של רשת יס פלאנט ורב חן, והבעלים של סינוורלד, חברת מסכי הקולנוע מהגדולות בעולם. אחרי כשנתיים של חקירה, היום (א') רשות התחרות הגישה כתב אישום נגד מוקי גרידינגר וחברת פורום פילם בעבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות.

על פי כתב האישום, הנאשמים סירבו באופן שיטתי לספק סרטים לבית הקולנוע לב תל אביב אשר מתחרה בבית קולנוע רב-חן דיזינגוף, שמצוי בבעלות גרידינגר. במכתב ששלח גריידינגר בתגובה להחלטה הוא תוקף את הממונה על התחרות מיכל הלפרין וטוען כי מדובר ב"דרישה חסרת תקדים".

ההחלטה על כתב האישום הנה תוצאה של חקירה פלילית שניהלה הרשות נגד פורום פילם, נגד גרידינגר ונגד שתי נושאות משרה בחברה, בגין טענה בעניין הפרה של תנאי מיזוג שהתבטאה באי-אספקה של סרטים לקולנוע לב תל-אביב.

"מצער שבחרת לפעול כנגד פורום פילם כשהיא בשיא חולשתה"

הרקע להאשמות החל לפני כעשור. ב-2010 אישרה רשות התחרות, בכפוף לתנאים, מיזוג בין פורום פילם לבין א.ד. מטלון ושות' בע"מ. כתוצאה מהמיזוג פורום פילם החזיקה בזכויות להפצה בלעדית של שלושה מתוך ששת אולפני הסרטים הגדולים בהוליווד - Walt Disney Pictures, Sony Pictures Entertainment, Twentieth Century Fox. ב-2018 עברה לפורום פילם גם ההפצה של Paramount Pictures.

הרשות מציינת היום כי בעת בדיקת המיזוג התעורר חשש לפיו פורום פילם "תוכל לאחר המיזוג לפגוע בבתי קולנוע המתחרים בבתי הקולנוע הקשורים אליה" - כאמור רב-חן ויס פלאנט שמוחזקים תחת אותו בעלים - בכך שתסרב לספק לבתי הקולנוע המתחרים סרטים מבית היוצר של האולפנים הגדולים אותם היא מפיצה בבלעדיות. אישור המיזוג הותנה בתנאי שנועד להפיג את החשש התחרותי. לפי אותו תנאי פורום פילם מחויבת לספק סרטים שהופצו על ידה בתפוצה רחבה גם לבתי קולנוע מתחרים.

על פי כתב האישום שהגישה היום הרשות, פורום פילם סירבה, באופן שיטתי על פני השנים 2015-2019, לספק סרטים לבית קולנוע לב תל אביב, המתחרה בבית קולנוע רב-חן דיזינגוף שנמצא בסמוך לו. במרבית המקרים המתוארים בכתב האישום מדובר בסרטי ילדים אשר רשת לב ביקשה להקרין בקולנוע תל אביב.

ממכתב ששלח גרידינגר להלפרין, עולה כי הצדדים ניסו לגבש צו מוסכם כחלופה להגשת כתב האישום. לטענת גרידינגר ברשות העלו דרישות שונות, ביניהן תשלום קנס של כ-3 מיליון שקל. גרידינגר טוען כי מדובר בדרישה חסרת תקדים. לדבריו, "אף חברה בישראל מעולם לא שילמה סכום כזה, וגם לא הועמדה לדין, בעקבות הפרה של תנאי מיזוג בלבד. במקרה הדומה ביותר לזה שלנו - מקרה סטימצקי, שם גובש צו מוסכם לפיו - שילמה סטימצקי רק מחצית מהסכום הזה".

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
 מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

במכתבו, מתייחס גרידינגר להשלכות משבר הקורונה על פעילות הענף והחברות שבבעלותו, ומאשים את העיתוי שבו הוגש כתב האישום. הוא כותב להלפרין: "מצער שבחרת לפעול כנגד פורום פילם כשהיא בשיא חולשתה. עולם התרבות קורס כולו ובכללו תעשיית הקולנוע. החברה סגורה, כאלף עובדים שלנו יושבים בבית. אין סרטים להפיץ, בתי הקולנוע נעולים על בריח, ואין צפי של חזרה לפעילות. למרות זאת בכוונתכם להגיש כתב אישום כנגד פורום פילם, או לחילופין דרשתם קנס חסר תקדים. דווקא עכשיו". ואולם, נזכיר כי החקירה של הרשות החלה כבר ב-2018, וזאת בעקבות בדיקת המיזוג בין Walt Disney ו-Fox.

עוד טוען גרידינגר: "לא ברור לנו אילו שיקולים מנחים אתכם כשאתם בוחרים לנהל הליך פלילי, שתוצאותיו ייוודעו - במקרה הטוב - בעוד שנתיים או יותר, כשאף אחד מכם כבר לא יהיה בתפקידו הנוכחי, ואחרי בזבוז בלתי נתפס של משאבי ציבור. ובעוד שידוע לך כי עצם ניהול הליך פלילי נגד החברה בתקופה זו בה האתגר הגדול של חברות, ובוודאי של חברה כמונו שמצויה בחזית הפגיעה של משבר הקורונה, כאשר 100% מבתי הקולנוע בישראל סגורים, ייצר נזק אדיר".

עוד הוא טוען, כי מאז השימוע בתחילת משבר הקורונה, "ככל שמצבנו החמיר יותר וכאשר החברה מדממת בכל חודש בסכומי עתק, כך הקו הקשוח מולנו התחזק באופן שקשה להבין". גרידינגר ממשיך ותוקף את הלפרין: "האם זו באמת החלטה סבירה, האם זה עולה בקנה אחד עם מטרת הרשות, האם זה הזמן לנקוט בצעד חסר תקדים כנגד עסק שהתנהל ללא רבב במשך 90 שנה כאשר הוא נמצא על סף התהום?". הוא מסכם את המכתב בבקשה לרשות: "אני שב ומבקש ממך בכל לשון של בקשה לשקול את הנושא מחדש".

נתבעת אחרי ביטול עסקת רכישה

זו אינה הצרה היחידה שניחתה בימים האחרונים על גרידינגר, כאמור, הבעלים של סינוורלד, מעצמת הקולנוע בקנה מידה עולמי. לאחרונה דיווחנו כי בצל משבר הקורונה, ענקית הקולנוע בניהולו ואשר בה הוא שותף ביטלה עסקה לרכישת ענקית קולנוע נוספת מקנדה בטענה להפרות בהסכם וחוסר נכונות לתקן אותן. בתגובה החליטה החברה הקנדית לנקוט נגדה בהליכים משפטיים.

במרץ האחרון הזהירה סינוורלד בדבר חשש כי לא תעמוד בקובננטים (אמות המידה הפיננסיות) שלה מול הבנקים, במידה שבתי הקולנוע ייסגרו לקהל הרחב למשך תקופה, וזאת לאחר שמספר רב של מדינות הודיעו על סגירת קולנועים בצל החששות מהתפשטות הווירוס, מה שכבר אז עורר תהיות האם העסקה בין השתיים תושלם.

האחים גרידינגר מחיפה הם בעלי המניות הגדולים ביותר באימפריית הקולנוע הזו, שמפעילה בתי קולנוע בישראל, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, בולגריה, רומניה, בריטניה וארה"ב. בנוסף, האחים הם גם הבעלים של חברת תיאטראות ישראל, שמחזיקה בבתי הקולנוע יס פלאנט ורב חן ובחברת הפצת הסרטים פורום פילם. מוקי גרידינגר משמש כמנכ"ל הקבוצה.

סינוורלד (תאטראות ישראל) נוסדה בישראל ב-1930 על ידי משה גרידינגר (סבם של בעלי השליטה הנוכחיים). לאורך השנים התרחבה פעילותה באמצעות רכישות של בתי קולנוע ברחבי העולם, וב-2007 הונפקה החברה בבורסת לונדון. נכון לשנת 2019 עומד מחזור המכירות השנתי שלה על 4.37 מיליארד דולר, כשעיקר הכנסות הקבוצה מגיעות מפעילות בארה"ב (58%) ומבריטניה (15%).

המנכ"ל מוקי גרידינגר ואחיו ישראל מחזיקים בסינוורלד באמצעות חברת Global City Theatres. במרץ האחרון מכר מוקי 7.9% ממניותיו בסינוורלד בתמורה לכ-116 מיליון ליש"ט, ובכך הקטין את אחיזתו בחברה מכ-28% לכ-20%.

עוה"ד נתי שמחוני וטליה סולומון המייצגים את פורום פילו מסרו היום: "אין לנו אלא להצר על ההחלטה להעמיד את מרשינו לדין ולנהל הליך מיותר בעניין שולי וקל ערך. מקומם עוד יותר כי דווקא לעת הזאת - שבה תעשיית הקולנוע נמחקה כלא היתה - בוחרת רשות התחרות לגרור את מרשינו לבית משפט. ניתן וצריך היה לסיים את הנושא במישור המנהלי ובאופן מידתי וראוי וכך אנו סמוכים ובטוחים כי ההליך יסתיים בסופו של יום".

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום, מוקי גרידינגר ויתר החשודים המוזכרים בידיעה הם בגדר חשודים, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.