לבנון | ניתוח

אין ממשלה, אין כסף: המשבר הפוליטי בלבנון חוסם את השימוש בסיוע הבינלאומי

אלפי מפגינים צרו על בניין הפרלמנט ופרצו אל משרד החוץ בקריאה לנבחרים להתפטר • בינתיים נענו לדרישה להתפטר כמעט כל חברי הפרלמנט מהסיעות הנוצריות וגם שרת ההסברה • באין ממשלה מתפקדת, הצלב האדום וארגונים אזרחיים מטפלים בסיוע הזורם למדינה המוכה

מפגינים מול משרד החוץ בביירות, שנפרץ ביום שבת. על השלטים: "ביירות בירת המהפכה" / צילום: Bilal Hussein, Associated Press
מפגינים מול משרד החוץ בביירות, שנפרץ ביום שבת. על השלטים: "ביירות בירת המהפכה" / צילום: Bilal Hussein, Associated Press

הדרך שעושים משלוחי סיוע החירום שהגיעו ללבנון מאז הפיצוץ ביום שלישי, מעידים על מה שכולם בלבנון יודעים: הממשלה לא מתפקדת ומי שעוסק בסיוע הרפואי הכלכלי והאחר הם ארגונים בינלאומיים או מקומיים.

הסיבה הישירה היא האימפוטנטיות של הממשלה, שתימשך לאור המשבר הפוליטי לפחות בחודשים הקרובים. ראש ממשלת לבנון חסן דיאב יביא הצעה לישיבת הממשלה להקדמת הבחירות במדינה על רקע המשבר. דיאב הכריז על כך ביום שבת בעקבות יום הפגנות סוער בלבנון בהשתתפות אלפים רבים, הדורשים מהממשלה להתפטר ולתת את הדין על האסון בנמל ביירות. חיזבאללה מוגדר כנאשם עיקרי, ברשתות החברתיות מופצים עשרות סרטונים של גולשים המטיחים נעליים וחפצים בתמונתו של מנהיג הארגון חסן נסראללה בטלוויזיה בעת הנאום שנשא. באחת ההפגנות הוצב עמוד תלייה ועליו נתלו דמויות קרטון של נסראללה ולצידו דמותם של הנשיא מישל עאון וראש הממשלה חסן דיאב. המפגינים קראו קריאות "חיזבאללה ארגון טרור" ודרשו חקירה בינלאומית. 

אלפי מפגינים התגודדו ליד בניין הפרלמנט וניסו לפרוץ לתוכו, המשטרה מנעה זאת באמצעת ירי גז מדמיע והצבת מחסומים בכניסות. מפגינים פרצו אל בניין משרד החוץ, זרעו הרס ויצאו. אחר כך הוצת בניין המשרד להגנת הסביבה ועלה באש ונזק נגרם לעוד משרדי ממשלה ברחבי הבירה. לפי דיווחים בלבנון במקצת המקרים ירו שוטרים וחיילים אש חיה, מאות מפגינים נפצעו, ורבים מהם נזקקו לטיפול בבית חולים.

בינתיים נענו לדרישה להתפטר כמעט כל חברי הפרלמנט מהסיעות הנוצריות, וביום ראשון הצטרפה שרת ההסברה והמידע, מנאל עבד א-סמד, שפרסמה הודעה: "השינוי רחוק מאוד מהישג יד".

מיצב התלייה של נסראללה בהפגנה בביירות  / צילום: צילום מסך מתוך הטוויטר של Timour Azhari
 מיצב התלייה של נסראללה בהפגנה בביירות / צילום: צילום מסך מתוך הטוויטר של Timour Azhari

הבנק העולמי יתקשה לסייע

הגוף העיקרי העוסק בכספים, לפחות בשלב המיידי, הוא הצלב האדום הבינלאומי, שמרכז את הנתונים על הנפגעים (קרוב ל-200 הרוגים ויותר מ-6,000 פצועים - עוד עשרות נעדרים) ואת הצרכים של בתי החולים והמרפאות. ומשלוחי סיוע מגיעים מכל רחבי העולם: ביום ראשון הגיע משלוח ענקי של 43 טונות ציוד רפואי מגרמניה, היישר לידי אנשי הצלב האדום הלבנוני.

אנשי הצלב האדום הם אלה המחליטים להיכן לחלק את הציוד בהתאם לדרישות המופנות אליהם מבתי החולים. המשלוח כולל גם ציוד מיגון וחיטוי מפני קורונה, ובצלב האדום כבר הביעו חשש שריבוי הנפגעים מהאסון שיגרום לעומס בבתי החולים יביא להתפרצות חזקה של המגפה.

גם בציוד המגיע ממדינות ערב - בעיקר מדינות המפרץ ששלחו כבר ביום חמישי טונות של ציוד רפואי - מטפלים אנשי הצלב האדום וארגוני מתנדבים אזרחיים. אלה הקימו בכמה מהרבעים בביירות מרכזי סיוע שאלהם מובאים בגדים, שמיכות וציוד אחר, לטובת יותר מ-250 אלף משפחות שבתיהם נהרסו או ניזוקו מאוד בהתפוצצות הענקית. ארגוני התנדבות כמו "רופאים ללא גבולות" וארגונים אחרים כבר פועלים ומגייסים תרומות, המיועדות לטיפול בפרט, בנפגעים עצמם. ויש אפילו דיבור על הקמת קרן סיוע ערבית לנפגעים.

לאחר העזרה הראשונה תגיע עת השיקום של הנמל והשכונות שנפגעו, וחשוב מכך של המדינה כולה הנתונה במשבר כלכלי מתמשך. וכאן הכסף הגדול. קרן המטבע העולמית הבהירה לפני כחודש לממשלת לבנון כי לא תוכל להעניק את הסיוע הדרוש לכלכלה ללא רפורמה שלטונית, ושר החוץ של צרפת, המתווכת בין לבנון לקרן, אמר כי על לבנון יהיה גם "להפסיק את המעורבות בענייניהן של מדינות אחרות" בהתכוונו למעורבות חיזבאללה במלחמה בסוריה והעימותים מול ישראל. כעת התמונה השתנתה אמנם, שכן הצורך של לבנון לסיוע הפך לקריטי, ובעולם מחפשים פתרונות למצב.

רמז לחיפושים נתן סגן נשיא טורקיה פואט אוקטאי, שאמר כי ארצו מוכנה לשקם את נמל ביירות ולבנותו מחדש, אבל בעקיפין הציב תנאי - שהבנייה תהיה באמצעות חברות טורקיות שהממשלה הטורקית תממן ישירות. לבנק העולמי הפועל מול ממשלות בעיה קשה יותר, ובאין פתרון יצירתי שיאפשר זאת, וכל עוד נמשכת שליטת חיזבאללה במדינה, לבנון לא תזכה למענקים או הלוואות של ממש מהמקור הזה.

פיצוץ של חומרי נפץ או אמוניום חנקתי?

המפגינים המייצגים ציבור לא קטן בלבנון ממשיכים למעשה את גל המחאות שפרץ בשנה האחרונה בשל המצב הכלכלי הקשה, וההאשמות בשחיתות של הממשלה האשמה במצב המדינה. הפיצוץ בנמל עורר מחדש את ההפגנות על רקע ההאשמות כי חיזבאללה הטמין שם אמצעי לחימה. לפי גרסה אחת המופצת בלבנון ונתמכת על ידי מומחים, הפיצוץ היה של כמות ענקית של חומרי נפץ ולא של אמוניום חנקתי כגרסת הממשלה.

אחד מהגילויים שתרמו למחאה היה פרסום מסמכים בתקשורת הלבנונית וברשתות החברתיות שהראו כי היו כבר התרעות על אחסנת האמוניום החנקתי בנמל - והבכירים, הנשיא עאון וראש הממשלה דיאב, ידעו על כך ולא עשו דבר.

שר לשעבר בממשלת לבנון האשים כי חיזבאללה החזיק האנגרים שלמים בנמל בלי שלאיש מגורמי השלטון לרבות אנשי המכס או גורמי ביטחון תהיה אפשרות להיכנס אליהם. גורמי ביטחון בישראל משוכנעים על סמך מידע מודיעיני כי חיזבאללה הסתיר בנמל אמצעי לחימה רבים, שככל הנראה גרמו להעצמת ההתפוצצות של האמוניום החנקתי. החשד העיקרי הוא כי החומר הזה שאוחסן שם היה ככל הנראה מיועד לשימוש חיזבאללה להכנת חומרי נפץ.

לבנון במבוי סתום - חיזבאללה לא ישחרר את אחיזתו השלטונית מרצונו, והוא אף מנצל את מעמדו ואת היכולת הארגונית שלו להתחזק אל מול הפילוג והשחיתות בעדות האחרות. נסראללה בנאומו ביום חמישי, הבטיח סיוע לכל מי שאיבדו את בתיהם, ובדרך הזו ינסה לשכך את הביקורת עליו ועל ארגונו. הוא ינסה להסתייע באיראן, אלא שזו עסוקה בצרות משלה, אם כי סביר שתעביר סיוע, ולו סמלי, כדי להראות את מחויבותה. אבל כל עוד חיזבאללה במעמדו החזק, לבנון תתקשה לקבל סיוע כלכלי ממשי שיוציא אותה מהמשבר הכלכלי.