הפעולות של טראמפ נגד סין: שלב חדש ביחסים בין המדינות

אנשי עסקים בולטים, אקדמאים ואחרים שמעורבים ביחסים בין סין לארה"ב טוענים שאף שלמהלכי הממשל יש בבירור רכיב אלקטורלי, הם הרבה מעבר לבחירות של 2020

שִי ג'ינפינג ודונלד טראמפ  / צילום: Susan Walsh
שִי ג'ינפינג ודונלד טראמפ / צילום: Susan Walsh

מטח הפעולות של ממשל טראמפ נגד בייג'ינג מייצג פרק חדש ביחס ארה"ב וסין, שמאופיין בעימות מתגבר, ובפחות מאמצים להרגיע את המתחים.

ראשי עסקים, אקדמאים ואחרים שמעורבים ביחסים הללו אומרים שלמרות שלמהלכי הממשל יש בבירור רכיב אלקטורלי - הנשיא מנהל קמפיין על קשיחות כלפי סין - הם הרבה מעבר לבחירות של 2020. עימותים בעבר בין שתי המדינות היו מוגבלים מפני שהן ניסו להעניק עדיפות ליחסים עסקיים וכלכליים, אך לעסקים אמריקאים כבר אין את ההשפעה שהייתה להם על ריסון עוינות בין בייג'ינג ו-וושינגטון.

בימים האחרונים, הבית הלבן הכריז על יוזמות אנטי-סיניות בזו אחר זו, במגזרים שכללו פיננסים, טכנולוגיה וביטחון לאומי. היוזמות היו התחלה של תהליך למחיקת רישום חברות סיניות ממסחר בארה"ב, תכנון לסגור שניים מהיישומים הסינים הפופולריים ביותר - וויצ'ט וטיקטוק - עיצומים על מנהיגת הונג קונג קארי לאם, שיגור שר לטייוואן וסגירת הקונסוליה הסינית ביוסטון.

כמה פעולות אמריקאיות היו בתגובה למהלכים סינים, כמו חוק הביטחון הלאומי הדרקוני החדש בהונג קונג, הדיכוי של המוסלמים האויגורים במחוז שינגג'יאנג במערב סין, והתלונות המתמשכות של ארה"ב על גניבות סייבר או העברת טכנולוגיה כפויה אל הסינים. סין אינה מאפשרת לחברות מדיה חברתית אמריקאיות לפעול באופן חופשי בשווקיה.

בימים האחרונים, סין הגיבה בעיקר ברטוריקה שדיברה על "חציית קו אדום" על ידי ארה"ב בצורה מסוכנת. "אנחנו קוראים לצד האמריקאי לטפל בנושאים רלוונטיים בצורה ראויה ובזהירות ולחדול מיד להתערב בענייניה הפנימיים של סין", כתב בכיר במשרד החוץ בבייג'ינג, ינג ג'ייצ'י, ביום שישי.

"מה שמפחיד אנשים הוא שכל זה קורה בבת אחת", אמר קליט ווילמס, עוזר כלכלי בכיר לשעבר בבית הלבן של טראמפ. "זה מאותת שהניצים הם בעלייה, ושנשיא מרגיש שהוא צריך לעשות יותר כדי לזכות בכהונה שנייה".

יועצים של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, המועמד של הדמוקרטים לנשיאות, אומרים שממשל ביידן ינקוט טון פחות עימותי כלפי סין, אך המדיניות בנושאי סחר וביטחון לאומי תהיה דומה. יש תמיכה דמוקרטית רחבה בעמדה נוקשה כלפי סין. לדוגמה, הצעה לחייב חברות סיניות לציית לדרישות החשבונאות של ארה"ב או להימחק ממסחר, עברה לאחרונה פה אחד בסנט.

"הצוות של ביידן מסכים די בבירור עם הרעיון של התמודדות אסטרטגית עם סין", אמר אבנס מדירוס, לשעבר יועץ לאסיה בממשל אובאמה. "השאלה היא רק מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד".

כל זה מאותת שהמתחים יימשכו גם ללא קשר לתוצאות הבחירות בתחילת נובמבר. "מלחמה קרה חדשה החלה", אמר דייויד שמבאו, מומחה לסין באונבירסיטת ג'ורג' וושינגטון. "העניין הוא שמירה על כך שהמלחמה הקרה לא תהפוך למלחמה חמה".

יש עדיין כמה מגבלות בפני ממשל טראמפ במסלול העימות עם סין. בשנתיים של מלחמת הסחר עם סין, הנשיא נמנע במקרים רבים מפעולות פרובוקטיביות כאשר השווקים צנחו. החשש שלו מהשווקים רק מתחזק בישורת האחרונה לפני הבחירות, אומרים פקידים של טראמפ, במיוחד כאשר הכלכלה האמריקאית מסרבת להתאושש מהירידה החדה ביותר שלה ב-70 שנות תיעוד.

המסחר בין ארה"ב וסין, שהיה במוקד העימות ב-2019, הוא כעת אחד האלמנטים המייצבים ביחסים. שתי המדינות חתמו על שלב ראשון של הסכם סחר בינואר, שטראמפ הילל כאחד מהישגיו הגדולים ביותר. נציג הסחר האמריקאי רובטר לייתייזר ועמיתו הסיני סגן הנשיא ליו הי אמורים להיפגש לשיחת וידאו כדי לדון בהסכם ב-15 באוגוסט או סמוך לו.

אבל עדיין לא ברור אם הסכם הסחר יחזיק מעמד עד הבחירות בארה"ב ב-3 בנובמבר. "אתה יודע, עשיתי עסקת סחר, וזו עסקה נהדרת", אמר טראמפ ללו דובס, שדרן פוקרס ביזנס, ביום שלישי שעבר. "אבל אחרי שזה קרה" - הוא התייחס למשבר הקורונה - "אני כבר לא מרגיש אותו הדבר לגבי העסקה".

אפילו בתחום הסחר, ממשל טראמפ שוקל צעדים שעלולים להוסיף למתחים. בין האמצעים שמומלצים על ידי משרד החוץ והמועצה לביטחון לאומי בממשל, אמרו פקידי ממשל, מצויה גם הצעה להסכם סחר חופשי עם טייוואן. ההשלכות הכלכליות אומנם יהיו מוגבלות, אך בייג'ינג עלולה לתפוס מהלך כזה כמחויבות פוליטית עמוקה לאי שסין רואה בו מחוז סיני שמרד בה.