אחרי עימותים ברחובות: מנהיגת האופוזיציה בבלארוס נמלטה לליטא

סבטלנה טיכנובסקאייה התמודדה מול הנשיא אלכנסדר לוקשנקו בבחירות, שגורמים בינלאומיים ביקרו כבלתי-דמוקרטיות • היא עזבה את בלארוס לאחר שהאשימה במרומז את הממשל בהונאת בחירות

מנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיכנובסקאייה בעצרת עם תומכיה בבלארוס / צילום: Sergei Grits, AP
מנהיגת האופוזיציה סבטלנה טיכנובסקאייה בעצרת עם תומכיה בבלארוס / צילום: Sergei Grits, AP

סבטלנה טיכנובסקאייה, מנהיגת האופוזיציה הנוכחית בבלארוס, נמלטה אמש (ב') לליטא. כך דיווחו גורמים באופוזיציה ובממשלת ליטא. "היא הגיעה לליטא שלמה ובריאה", הודיע שר החוץ הליטאי. טיכנובסקאייה (37) התמודדה מול הנשיא אלכנסדר לוקשנקו בבחירות שגורמים בינלאומיים ביקרו כבלתי-חופשיות ובלתי-דמוקרטיות.

טיכנובסקאייה התמודדה מול לוקשנקו לאחר שבן זוגה - בלוגר ופעיל פוליטי - נעצר על ידי הרשויות מוקדם יותר השנה. לאחר שהתפרסמו מדגמי הבחירות ביום ראשון בערב, שהעניקו ניצחון גורף ללוקשנקו עם כ-80% מהקולות במדינה, הודיעה טיכנובסקאייה כי לא תקבל את תוצאותיהן והאשימה במרומז את הממשל בהונאת בחירות.

רבבות בני אדם יצאו לאחר מכן לרחובות מינסק וערים אחרות בבלארוס, ובמהלך הלילה נרשמו עימותים אלימים עם המשטרה. לפי ארגון "אמנסטי", לפחות מפגין אחד נהרג, וכלי התקשורת באירופה פירסמו צילומים של שוטרים חמושים הפועלים באלימות נגד המפגינים. במהלך הלילה נעשה שימוש גם בכדורי גומי לפיזור ההפגנות. התוצאות הרשמיות של הבחירות פורסמו ביום שני בבוקר, ומאז חיכו כלי התקשורת לשמוע כיצד תתייחס טיכנובסקאייה אליהן ואם הדבר יוביל לעימותים מחודשים. האיחוד האירופי גינה את השימוש ה"לא פרופורציונלי" בכוח של כוחות הביטחון הבלארוסים במהלך דיכוי ההפגנות שלשום ואתמול.

למרות שהצהירה בתחילה כי תישאר במדינה, ככל הנראה שינתה טיכנובסקאייה - אם לשני ילדים שגם הם כבר הוצאו מבלארוס - את דעתה והצטרפה אליהם לליטא. בעלה עדיין נמצא במעצר. 

לוקשנקו שולט במדינה במשך 26 השנים האחרונות ביד ברזל, ויש באירופה מי שמכנים אותו "הדיקטטור האחרון ביבשת". בדיווח על הבחירות ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב: "שליטתו של לוקשנקו בזרועות הביטחון, במדיה הממלכתית ובבירוקרטיה של המדינה מאפשרת לו 'להחניק' מתנגדים, ובמידת הצורך לזייף את התוצאות בקלפיות לטובתו... בעוד תומכיו זוקפים לזכותו את השמירה על יציבות המדינה אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991".

גם במהלך קמפיין הבחירות האחרון האשימה האופוזיציה, לצד גורמים בינלאומיים, את הממשלה במעצרי שווא, כליאת מתנגדים, הטלת אימה על פעילים ובאופן כללי בניסיון למנוע את פעילותה.