איראן | פיצ'ר

עיתון איראני נסגר לאחר שדיווח על נתוני הקורונה "האמיתיים" במדינה - פי 20 מהמספר הרשמי

לפי העורך של היומון הכלכלי, "ג'האן־אה סנאט", השלטונות סגרו אותו לאחר פרסום ראיון עם חבר לשעבר בכוח המשימה הלאומי לקורונה שאמר כי הנתונים הרשמיים של התמותה מקורונה היא רק 5% מהמספר האמיתי

אזרחות איראניות לובשות מסכות מגן / צילום: Ebrahim Noroozi, AP
אזרחות איראניות לובשות מסכות מגן / צילום: Ebrahim Noroozi, AP

עיתון איראני נסגר בעקבות פרסום ראיון שבו נאמר כי התמותה ה"אמיתית" מהקורונה במדינה גבוהה פי 20 מהנתונים הרשמיים: 37 אלף מתים מתוך 6.5 מיליון מקרי הידבקות.

על פי מוחמד ריזה סעדי, העורך הראשי של היומון הכלכלי "ג'האן־אה סנאט", השלטונות סגרו אותו עקב פרסום ראיון עם חבר לשעבר בכוח המשימה הלאומי לקורונה, מוחמד ריזה מהבופאר.

מהבופאר צוטט אומר שמניין הנדבקים במגיפה עלול להיות פי 20 מהנתון הרשמי: 37 אלף מתים מתוך 6.5 מיליון מקרי הידבקות. הנתונים שהוכרזו על ידי דוברים רשמיים מדברים על מספר מקרים ושיעור תמותה המהווים רק כ־5% מהנתונים האמיתיים במדינה, אמר מהבופאר.

דוברת משדר הבריאות האיראני, סימה סעדאת לארי, דחתה את דברי מהבופאר, ואמרה שהוא אינו חבר בכוח המשימה הלאומי לקורונה, לפי סוכנות הידיעות אירנא.

מהבופאר אמר לעיתון שהרשויות גילו את הנגיף בינואר, בעוד שאיראן הודיעה על הידבקויות ראשונות ושני מקרי מוות רק ב־19 בפברואר. "לא הייתה זרימה שקופה של מידע. הממשלה סיפקה רק נתונים מהונדסים בגלל החשש מההשפעה על הבחירות ויום השנה לציון המהפכה", אמר מהבופאר לעיתון.

איראן היא אחת המדינות שנפגעו הכי קשה מהקורונה במזרח התיכון, עם 18,616 מקרי מוות ו-328,844 הידבקויות. המדינה ניצבה בפני אתגרים גדולים מתחילת המגפה בתחילת פברואר, אלא שפקידים רבים התנגדו לסגרים כוללים מחשש שהכלכלה הלאומית החולה, בין היתר, בעקבות העיצומים האמריקנים, לא תוכל לעמוד בהלם נוסף. ההחלטה אם כך להשאיר את המדינה פתוחה, הביאה להתפרצות גבוהה במדינה.

לבסוף הוחלט כן להטיל סגר חברתי כדי לרסן את המגפה, עד להחלטה להקל את ההגבלות באפריל, כאשר מספר ההידבקויות היומי ירד.

איראן נמצאת במצב קשה במיוחד בגלל הלחץ הכלכלי האדיר. גם לפני המגפה. העיצומים האמריקאים פגעו בה קשות לאחר שטראמפ פרש מהסכם גרעין עם טהרן ב־2018.

בחודש שעבר ממשלתו של הנשיא חסן רוחאני הזהירה ש־25 מ־31 המחוזות במדינה נמצאים במצב חירום או בסכנה מיוחדת. היא האשימה את האוכלוסייה באי ציות לכללי ההיגיינה והריחוק החברתי, אך נרתעה מהטלה מחדש של הגבלות מסחר ותנועה שיפגעו בכלכלה. במקום זאת היא קוראת לזהירות ולתושבים לציית לכללי הריחוק החברתי והבריאות.

כמה מומחים ומחוקקים איראנים מטילים ספק בדייקנות של נתוני הממשלה. דוח של מרכז המחקר הפרלמנטרי האיראני באפריל רמז שמספר המקרים עלול להיות כמעט כפול מזה שהוכרז על ידי משרד הבריאות.