הממשל האמריקאי הוציא 250 מיליארד דולר על דמי אבטלה מיוחדים באפריל-יולי

עובדים שפוטרו לצמיתות, הוצאו לחל"ת או שספגו קיצוצי שעות עבודה יכלו לפנות לקבלת ההטבה הפדרלית של 600 דולר בשבוע בנוסף לדמי האבטלה הרגילים מהמדינות שלהם • בסוף יולי פג תוקף חוק המענק • בשבת חתם טראמפ על צו חדש של מענקים בגובה 300 דולר בשבוע

מובטלים בקנטקי ממתינים לתורם בלשכת התעסוקה, ביוני / צילום: Bryan Woolston, רויטרס
מובטלים בקנטקי ממתינים לתורם בלשכת התעסוקה, ביוני / צילום: Bryan Woolston, רויטרס

הממשל הפדרלי בארה"ב הוציא כ-250 מיליארד דולר על הטבת האבטלה המיוחדת של 600 דולר בשבוע מתחילת אפריל עד סוף יולי, מסר משרד העבודה, כאשר מיליוני עובדים פוטרו בגלל מגפת הקורונה.

עובדים שפוטרו לצמיתות, הוצאו לחל"ת או שספגו קיצוצי שעות עבודה יכלו לפנות לקבלת ההטבה הפדרלית של 600 דולר בשבוע בנוסף לדמי האבטלה הרגילים מהמדינות שלהם, לפי חוק הקלה שהקקונגרס העביר והנשיא טראמפ חתם עליו במרץ.

ההטבה הזו פקעה בסוף יולי. טראמפ חתם בשבת על צו נשיאותי שיחליף אותה במענק של 300 דולר בשבוע, וקרא למדינות לספק עוד 100 דולר בשבוע.

בינתיים נשארו אתמול (ב') במבוי סתום הדיונים בין הבית הלבן ומחוקקים דמוקרטים על תוכנית הקלה רחבה יותר, מאחר שהדמוקרטים טוענים שחתימת הנשיא על תוכנית המענק המיוחד החדשה היתה הפרה לאו חוקתית של סמכויות ההוצאה של הקונגרס.

מובטלים שתלויים בדמי אבטלה רגילים של המדינות שלהם קיבלו בתחילת אוגוסט רק 332 דולר בממוצע בשבוע. עצמאים ופרילנסרים - שלא זכאים בדרך כלל לדמי אבטלה - ספגו ירידה חדה יותר בתשלומים.

המענקים בסך 600 דולר בשבוע, שידועים כ"פיצוי פדרלי לאבטלת המגיפה", שולמו למדינות מתחילת השבוע המלא הראשון של אפריל. שבוע השיא היה זה שנסתיים ב-26 ביוני, בו חולקו 18.6 מיליארד דולר, לפי נתוני משרד העבודה. מדובר על כ-31 מליוני תשלומים של 600 דולר באותו שבוע, אם כי דוברת משרד העבודה מסרה שהסכום הזה כולל אולי מענקים לתשלום בעבר.

קליפורניה קבל את הסך הגדול ביותר באפריל-יולי, 38.4 מיליארד דולר, ודרום דקוטה את הסך הנמוך ביותר,177.1 מיליון דולר, לפי הניתוח של הוול סטריט ג'ורנל. מישיגן קיבלה את הסך גהבוה ביותר יחסית לכוח העבודהש לה בפברואר 2020, לפני המגיפה בארה"ב: 2.9 מיליארד דולר לכל 1,000 עובדים במדינה זו. אחריה באו ניו יורק ופנסילבניה. בממוצע ארצי, 1.5 מיליארד דולר שולמו לכל 1,000 עובדים, מועסקים ולא מועסקים.