ראש בראש עם אנבידיה ו-AMD: אינטל נכנסת לשוק המעבדים הגרפיים

בסוגיית המשך הייצור הבהירה אינטל: "נמשיך להשקיע בטכנולוגיות ייצור עתידיות של אינטל. לא חוששים שנפגר אחרי המתחרים" • אינטל חשפה את המעבד החדש "אלדר לייק", המפותח בישראל ושלטענתה יהיה "המוצר הטוב ביותר של אינטל אי פעם בכל הקשור לביצועים מול צריכת חשמל"

ראג'ה קודורי, מנכ"ל קבוצת הארכיטקטורה, הגרפיקה והתוכנה באינטל / צילום: דוברות אינטל
ראג'ה קודורי, מנכ"ל קבוצת הארכיטקטורה, הגרפיקה והתוכנה באינטל / צילום: דוברות אינטל

אינטל  יצאה היום (ה') בשורת הכרזות על המוצרים, הטכנולוגיות והכיוונים העסקיים העתידים שלה. בצל הסערה שגרמו דבריו של מנכ"ל החברה, בוב סוואן, בהקשר לאפשרות שהחברה תוציא חלק מפעילות הייצור לצד שלישי, פרסמה החברה הבהרה לפיה "החברה הבהירה כי תמשיך להשקיע בטכנולוגיות ייצור עתידיות של אינטל". הודעת החברה לא כללה התייחסות ישירה לאפשרות העברת פעילות ייצרו אל מחוץ לחברה.

הבהרה זו הגיעה בשולי שורה של הכרזות משמעותיות על מוצרים וטכנולוגיות חדשים. כך הכריזה אינטל על דור חדש של מעבדים במסגרת מעבדי ה-10 ננומטר, וכן על מיתוג מחדש של אותו דור מעבדים. החברה הכריזה כי מעבד הדגל הבא של אינטל "טייגר לייק" שיושק בתחילת ספטמבר עבור מחשבים ניידים יהיה מצויד בשבבים אלה.

נוסף על ההכרזה על הדור החדש של שבבי טייגר לייק בייצור מתקדם, חשפה אינטל גם את סדרת המעבדים הבאה אחריו - "אלדר לייק". מעבד זה יכלול לראשונה ארכיטקטורה היברדית, שתשלב ליבות רגילות, יחד עם ליבות קטנות. אלדר לייק, המפותח במרכזי הפיתוח של אינטל ישראל, צפוי להגיע לשוק במחצית השנייה של 2021. לטענת אינטל, אלדר לייק יהיה "המוצר הטוב ביותר של אינטל אי פעם בכל הקשור לביצועים מול צריכת חשמל".

אך ההכרזה המשמעותית ביותר של החברה היא על השקת מעבדים גרפיים חדשים. עם המעבדים הגרפיים (GPU) החדשים, צפויה אינטל לפתוח עוד חזית מול המתחרות המשמעותיות הישירות המשמעותיות ביותר שלה - אנבידיה  ו-AMD, אשר שולטות בשוק המעבדים הגרפיים.

המעבד הגרפי החדש צפוי להגיע לשוק ה-PC עוד השנה, ועבור מרכזי נתונים ב-2021. עבור המפתחים זמין מעבד זה כבר עתה בענן של אינטל.

משפרים ביצועים בתוך דורות המעבדים

החברה הכריזה עוד על התקדמות בטכנולוגיות הייצור של מעבדי 10 ננומטר, ובמקביל על מהלך של מיתוג מחדש של אותם שיפורים. על פי ההכרזה, תתי-הדגמים שייוצרו באותן טכנולוגיות המתקדמות, ימותגו מחדש. במקום השם בעל הגוון הטכני "10nm++ " ימותג הדור הבא של שבבי ה-10 ננומטר מתקדמים תחת השם SuperFin technology, ובהמשך בדור הבא, ייקראו Enhanced SuperFin.

לטענת אינטל, השיפור שהושג הוא "השיפור הגדול ביותר בתוך אותו דור טכנולוגי שנעשה באינטל אי פעם". במהלך המיתוג מחדש מנסה אינטל לפצות על ההשלכות התדמיתיות שנוצרו כתוצאה מהעיכובים שהיו במעבר לייצור בטכנולוגיות 10 ננומטר, ואשר מועצמים כעת בגלל העיכובים במעבר לייצור ב-7 ננומטר. החברה מבקשת להדגיש בכך שהעיכובים הללו לא מונעים ממנה להמשיך ולהגיע להישגים - הן בצמצום שטח המעבדים והם בשיפור ביצועיהם - בעזרת פיתוחים טכנולוגיים שנעשים בתוך מסגרת הייצור ב-10 ננומטר.

באינטל אמרו עוד כי הם "אינם חוששים שאינטל תפגר אחרי המתחרים", משום שלטענתם, "טכנולוגיית ייצור (Process) מהווה רק מרכיב אחד. ככל שאינטל נכנסת לשווקים חדשים, החברה אומרת כי יש חשיבות לטכנולוגיות נוספות, שבהן אינטל משקיעה כדי להביא ערך לצרכנים כגון: ארכיטקטורה, אריזת המעבד, זיכרונות, תוכנה, חיבור רכיבים שונים של המעבד ואבטחה".

באינטל הבהירו כי "ימשיכו להשקיע בטכנולוגיות ייצור עתידיות של אינטל, ובשלב מאוחר יותר החברה תעדכן אודות מפת דרכים המעודכנת של מוצרי החברה". בדוח הרבעוני האחרון הודיעה אינטל כי היא "צופה שתחילת המשלוחים של מעבדי אינטל בטכנולוגיית 7 ננומטר למחשבים יהיו בסוף 2022 או תחילת 2023, ומשלוחים של מעבדי 7 ננומטר עבור מרכזי נתונים (דאטה סנטר) יגיעו במחצית הראשונה של 2023".

אינטל היא המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי ישראל ואחת היצואניות הגדולות בישראל. החברה פועלת בישראל מ-1974 ומעסיקה כ-13,700 עובדים בשלושה מרכזי פיתוח - בחיפה, ירושלים ובפתח תקווה, במפעל ייצור בקריית גת שם מועסקים כ-4,700 עובדים, במובילאיי ובמרכזים נוספים.

החברה מעסיקה כ-5 אחוזים מעובדי ההיטק בישראל ואחראית לכ-1.5 אחוז מהתמ"ג. ב-2019 עלה היצוא של אינטל מישראל עלה ב-70% והסתכם ב-6.6 מיליארד דולר. לדברי אינטל, החברה ביצעה בשנה שעברה רכש מחברות ישראליות בהיקף של כ-1.8 מיליארד דולר, מתוכם 75% הופנו לספקים קטנים ובינוניים. על פי אינטל, 53 אלף עובדים נוספים מועסקים בעקיפין על ידי החברה בתור נותני שירותים.

בימים אלו בונה אינטל בישראל מפעל בהשקעה של כ-40 מיליארד שקל, תמורתו קיבלה מהמדינה מענק בגובה של כארבעה מיליארד שקל. מפעל זה אמור להעסיק כאלף עובדים, ולפי הערכות הוא אמור יהיה לכלול ייצור בטכנולוגיות של 7 ננומטר, אם כי באינטל מעולם לא אישרו זאת.