יצרנית המנועים של ליאון רקנאטי ומריוס נכט בדרך להנפקה לפי שווי של מיליארד שקל

החברה שבין בעלי המניות שלה נמנים מריוס נכט וליאון רקנאטי, פועלת בפיתוח מנועים חסכוניים ויעילים

ליאון רקנאטי / צילום: תמר מצפי
ליאון רקנאטי / צילום: תמר מצפי

חברת הטכנולוגיה אקווריוס מנועים מצטרפת למספר לא קטן של חברות הבוחנות בתקופה האחרונה הצטרפות לבורסה בת"א באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO). 

החברה שבין בעלי המניות שלה נמנים מריוס נכט, ממייסדי חברת צ'ק פוינט, ואיש העסקים ליאון רקנאטי, בוחנת אפשרות של הנפקה לפי שווי חברה המוערך בכ-1 מיליארד שקל "לפני הכסף".

ככל הידוע, אקווריוס נמצאת בבחינה ראשונית של המהלך, טרם כתיבת תשקיף ובחירת היועצים והחתמים שילוו את ההנפקה, כך שלא מן הנמנע שבסופו של דבר תחליט לבצע את הגיוס בדרך פרטית.

אקווריוס מנועים (Aquarius Engines) הוקמה ב-2014, ובין מייסדיה נמנים המנכ"ל אריאל גורפונג, סמנכ"ל הטכנולוגיות שאול יעקובי והיו"ר גל פרידמן.

לפי החברה, היא פועלת בפיתוח מנועים חסכוניים ויעילים, כך שהם מגדילים את ניצול האנרגיה שלהם משמעותית ביחס למנועים קיימים.

לפי אתר החברה, המנועים (גנרטורים) שהיא מפתחת מיועדים למרכזי טלקומיוניקציה ומגדלי תקשורת, בהתאם לדרישות של דורות התקשורת מסוג G3, G4 והדור החדש של G5, מציעה מנועים למגוון נרחב של משאיות, וכן מנועים לסיוע בפתרונות אנרגיה מתחדשים לצרכים נרחבים במקומות גדולים או מבודדים.

מוצריה, ככל הידוע, מבקשים לצמצם את גודלן ומשקלן של הבטריות הקיימות עבור אותם שימושים, ולהאריך את משך זמן השימוש בהם, ובעבר אמר ל"גלובס" גל פרידמן, ממייסדי אקווריוס מנועים, כי "החברה המציאה מחדש את מנוע הבעירה הפנימי".

על פי פרסומים בתקשורת מהתקופה האחרונה, אקווריוס חתמה על הסכם שותפות עם חברת נוקיה, לאספקת גנרטורים ללקוחות ענקית התקשורת, בעסקה שהוערכה בהיקף של כמה מאות מיליוני דולרים.

העובדה כי פעילותה של אקווריוס מנועים מתבססת על עולם הטכנולוגיה, והחיבור שלה לעולם האנרגיה, עשוי לתמוך בהצלחת הנפקתה בבורסה המקומית, במקרה בו מהלך זה יתקדם כפי שבוחנים כעת בעליה ומנהליה.

על פי ההנפקות שהושלמו בחודשים האחרונים בבורסה המקומית, ענפים אלה מעוררים עניין בקרב המשקיעים, מה שמאפשר את הצלחת גיוסי ההון של החברות המבקשות להנפיק, וזאת חרף המשבר בשווקים, וחוסר היציבות המאפיינת את המסחר כבר חודשים ארוכים, כל זאת בעקבות המשבר שייצרה התפשטות וירוס הקורונה.

מאז פרץ המשבר במהלך חודש פברואר, החברות שהצליחו להשלים הנפקות ראשוניות של מניות (IPO) הגיעו בעיקר משני ענפי פעילות אלה.

כעת על הפרק עומדות, כאמור, לא מעט חברות נוספות, הנמצאות בשלבים שונים לקראת הנפקה, המתקדמת מביניהן היא הנפקתה של חברת מימון ישיר העוסקת באשראי צרכני ונמצאת בשליטת קבוצת צור שמיר. בימים האחרונים פרסמה מימון ישיר תשקיף לקראת גיוס הון ראשוני של כ-145 מיליון שקל, אותו היא מבקשת לבצע לפי שווי של פחות ממיליארד שקל.

עוד חברה שפרסמה בימים האחרונים טיוטת תשקיף מעודכנת היא חברת F&G Detection ("טכנולוגיות גילוי אש וגזים") שנמצאת בשליטת המייסד יחיאל ספקטור, המבקשת לגייס כ-20-35 מיליון שקל, לפי שווי חברה המוערך בכ-170-200 מיליון שקל.

הנפקותיהן של השתיים חזרו כעת לעמוד על הפרק, לאחר שהליכי ההנפקות כבר נמצאו בשלבים מתקדמים יחסית לפני פרוץ המשבר בשווקים, שדחה את תכניותיהן.

מלבד מימון ישיר ו-F&G, נמצאות עוד לא מעט הנפקות אפשריות על הפרק, בשלבים מוקדמים יותר, של חברות שחלקן כבר הוזכר בעבר כמועמדות להנפקה, בהן חברת מספנות ישראל, גדות מסופים, רימון, סולאיר, ועוד.

בשוק החיתום ציינו בקשר לגל ההנפקות העשוי לפקוד את הבורסה בתל-אביב בהמשך השנה, כי "בעקבות המשבר הטעמים השתנו, אבל ההנפקות יימשכו. נראה שהמשקיעים מגלים עניין בתחומים ספציפיים כמו אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיה, ולא נראה כי יוכלו להגיע לשוק בקרוב חברות נדל"ן מניב".

תעודת זהות אקווריוס מנועים:

שנת הקמה: 2014

תחום פעילות: פיתוח מנועים חסכוניים ויעילים

מייסדים: אריאל גורפונג, שאול יעקובי וגל פרידמן

ענפים בולטים שמוצריה מיועדים להם: מרכזי טלקומיוניקציה ומגדלי תקשורת משאיות, סיוע בפתרונות אנרגיה מתחדשים במקומות גדולים או מבודדים

** גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס". השניים מצויים במחלוקת אישית וכלכלית.