ארה"ב חילטה מטבעות קריפטו בשווי כ-2 מיליון דולר מידי ארגוני טרור אסלאמיים

במבצע האכיפה הגדול ביותר עד כה של הממשל האמריקאי נגד מימון טרור באמצעות מטבעות קריפטו, נתפסו יותר מ-300 ארנקים דיגיטליים ששימשו את דאעש, אל-קאעידה והזרוע הצבאית של חמאס • תרומות ביטקוין לחמאס נחשפו ב"גלובס" כבר ב-2019

מיליציות של חמאס ברצועה  / צילום: רויטרס, Ibraheem Abu Mustafa
מיליציות של חמאס ברצועה / צילום: רויטרס, Ibraheem Abu Mustafa

הממשל האמריקאי הכריז אתמול (יום ה') כי הצליח לחלט החזקות של מטבעות דיגיטליים בשווי כולל של כ-2 מיליון דולר מידי ארגוני הטרור דאעש (המדינה האסלאמית), אל-קאעידה וגדודי עז א-דין אל-קסאם - הזרוע הצבאית של חמאס. החדשות על מבצע האכיפה פורסמו אתמול בהרחבה על ידי כלי התקשורת בארה"ב.

על פי הודעת משרד המשפטים של ארה"ב, החזקות הביטקוין ומטבעות הקריפטו האחרים שנתפסו על ידי רשויות החוק האמריקאיות, הושגו על ידי ארגוני הטרור האסלאמיים באמצעות קמפיינים ברשתות חברתיות, שנועדו לגייס באופן אנונימי הון מתורמים ברחבי העולם. במסגרת מבצע האכיפה, הצליח הממשל האמריקאי ללכוד יותר מ-300 ארנקים דיגיטליים של מטבעות קריפטו, יחד עם ארבעה אתרי אינטרנט וארבעה עמודי פייסבוק שנמצאו קשורים לגיוס ההון. נוסף על כך, הכניס הממשל ל"רשימה שחורה" עוד חשבונות שבהם מוחזקים מטבעות קריפטו בהיקף של כמה מיליוני דולרים, במהלך שיקשה על בעלי החשבונות להמיר את מטבעות הקריפטו שלהם למזומנים. לדברי משרד המשפטים האמריקאי, זהו מבצע האכיפה הגדול ביותר עד היום של ארה"ב נגד מימון טרור באמצעות מטבעות קריפטו.

"רשתות טרוריסטים הסתגלו לטכנולוגיה וביצעו העברות פיננסיות מורכבות בעולם הדיגיטלי, כולל באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים", אמר אתמול שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, בהתייחס למבצע האכיפה. "חוקרי רשות המסים (IRS-CI) ביחידת פשעי הסייבר של וושינגטון די.סי עובדים במלוא המרץ כדי לחשוף את הרשתות הפיננסיות האלה. הצעדים שבוצעו היום ממחישים את המחויבות הנמשכת שלנו להטלת אחריות פלילית על שחקנים זדוניים".

פרטי מבצע האכיפה רחב ההיקף נחשפו אתמול בשלוש בקשות חילוט ותביעה פלילית שהוגשו לבית משפט פדרלי בבירת ארה"ב. המבצע הממשלתי דרש את שיתוף הפעולה של רשות המסים האמריקאית, המחלקה לביטחון המולדת (DHS), הבולשת הפדרלית (FBI), והתובעים ממשרד התובע הממשלתי בוושינגטון די.סי ואגף הביטחון הלאומי במשרד המשפטים.

תפיסה וחילוט של מאות חשבונות

מהמידע שנמסר על ידי משרד המשפטים האמריקאי, עולה כי קמפיין גיוס תרומות הביטקוין של גדודי עז א-דין אל-קסאם - הזרוע הצבאית של חמאס, התחיל באינטרנט בתחילת 2019. באתר הקמפיין נטען כי תרומות ביטקוין הן "בלתי ניתנות למעקב" וכי "ישמשו למטרות אלימות". האתר גם הסביר לתורמי הביטקוין כיצד לטשטש את העקבות שלהם. עם זאת, רשויות אכיפת החוק הצליחו לאתר את תרומות הביטקוין האלה, תפסו 150 חשבונות ששימשו להלבנת הון והוציאו צווי חיפוש נגד תושבי ארה"ב שתרמו לקמפיין.

עוד עולה מהמידע כי קמפיין גיוס תרומות הביטקוין של אל-קאעידה, שלדברי משרד המשפטים האמריקאי, נוהל בעיקר משטחי סוריה, הציג עצמו כקמפיין צדקה, אבל למעשה, נועד לספק נשק לפעילי טרור סוריים. התביעה בארה"ב דורשת לחלט 155 חשבונות של מטבעות קריפטו הקשורים עם הארגון.

בנוגע לקמפיין תרומות הביטקוין של המדינה האסלאמית (דאעש), טוען הממשל האמריקאי כי הקמפיין משתלב עם הונאה הקשורה בנגיף הקורונה, שבה מנסה משרד המשפטים להיאבק. לטענת המשרד, אתר אינטרנט של אזרח טורקי בשם מוראט קאקאר, התומך בדאעש, מכר בין השאר מסיכות N95 מזויפות והשתמש בהכנסותיו למימון פעילות הטרור של הארגון.

אלה אינם המקרים הראשונים שבהם נחשף שימוש במטבעות קריפטו לצורך מימון טרור. במרץ האחרון, כפי שדווח גם ב"גלובס", גזר בית משפט בארה"ב עונש מאסר של 13 שנה על האזרחית האמריקאית זוביה שאנאז בת ה-29, לאחר שהודתה כי סיפקה תמיכה כספית לארגון דאעש בהיקף של יותר מ-150 אלף דולר, ברובה באמצעות ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים.

במאי 2019 פרסמנו ב"גלובס" כיצד נחשפו העברות ביטקוין לארגון דאעש יום לפני גל הפיגועים הרצחני בסרי לנקה. חברת Whitestream הישראלית, המתמחה בניתוח פעילויות ברשתות בלוקצ'יין, עמדה מאחורי אותה חשיפה וכן מאחורי חשיפה קודמת של תרומות ביטקוין שהועברו לארגון חמאס, שעליהן דיווחנו ב"גלובס" כבר בפברואר 2019. איציק לוי, ממייסדי ווייטסטרים, סיפר אז בראיון ל"גלובס" כי על פי נתוני החברה, "רק כ-2% מכלל מחזור העסקאות הגלובלי בביטקוין מעורבים בדארקנט או קשורים בפעילות טרוריסטית או עבריינית".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.