"פוטנציאל גדול יותר מבהסכמים עם מצרים וירדן": מאיר לינזן פותח משרד בדובאי וממפה את האתגרים

עו"ד מאיר לינזן, שמשרדו הרצוג פוקס נאמן פעיל באיחוד האמירויות, מסמן את ההזדמנויות הגדולות שייפתחו ליהלומנים, לתיירות ולהייטק הישראלי • "אנחנו מתכוונים לפתוח שם משרד"

עורך הדין מאיר לינזן / צילום: איל יצהר
עורך הדין מאיר לינזן / צילום: איל יצהר

עו"ד מאיר לינזן, שותף מנהל במשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, פעיל באמירויות מזה 15 שנה ומייצג אנשי עסקים, שייח'ים, קרנות וגופים עסקיים בכל הנוגע לפעילותם בישראל. בראיון ל"גלובס" אומר לינזן, כי ההסכם הוא הזדמנות גדולה לשינוי ולשדרוג היחסים המסחריים האזרחיים בין ישראל לאיחוד האמירויות. "אם עד היום מרכז הכובד ביחסים היה סחר ביטחוני, הרי שההסכם בין המדינות ירחיב את הפעילות העסקית האזרחית באופן מהותי".

לינזן מציין, כי "עם כל הכבוד ליחסים ביטחוניים-מודיעניים שמבוססים רק על אינטרסים, יש חשיבות להסכם שלום המבוסס על תיירות, יחסי סחר אזרחיים ויש כאן פוטנציאל גדול יותר מאשר הסכמי השלום עם מצרים וירדן, עם יעד תיירותי גדול עבור הישראלים. איחוד האמירויות היא אחת מהכלכלות המפותחות ביותר".

  יש לך דוגמה עסקית לאופן שבו ישתנו היחסים?
"באיחוד האמירויות פועלות קרנות גדולות המוחזקות על ידי הממשלה והן ריבוניות בקבלת ההחלטות. עד היום הן היו מנועות מלהשקיע בישראל, וכעת כאשר ייחתם ההסכם ניתנת להן ההזדמנות לפעול ולהשקיע בגופים ישראליים. אני רואה בזה הזדמנות עצומה לחברות ישראליות - מדובר בקרנות ענק, המשקיעות מחוץ לתחומי האמירויות, הן היו מבין המחלצים של בנק ברקליס במשבר של 2008 ובתקופות מסוימות החזיקו כמיליון עובדים ברחבי העולם".

איך אתם פועלים באיחוד האמירויות?
"אנחנו מייצגים לקוחות מאיחוד האמירויות למעלה מעשור. הרחבנו את הפעילות המשפטית שלנו ל-HFN Strategies - ייצוג גורמים פרטיים וציבוריים בעסקאות שיש להם עם גורמים ישראלים ועם גורמים בינלאומיים. מי שעומד בראש החברה של HFN העוסקת בתחום הזה הוא עופר זקס, לשעבר מנכ"ל מכון הייצוא ולשעבר שגריר ישראל באיטליה.

מסחר בדובאי. "מהכלכלות המפותחות ביותר" / צילום: Jon Gambrell, Associated Press
 מסחר בדובאי. "מהכלכלות המפותחות ביותר" / צילום: Jon Gambrell, Associated Press

"הקמנו חברה המיועדת לתחום הזה המקשרת בין טכנולוגיות ישראליות לצרכים שלהם. עיקר העיסוק הוא בתחומי בנקאות, פינטק, חינוך, מחצבים, מציאת השקעות הייטק. אנשים מהמשרד שלנו, ולא רק כאלה עם דרכונים כפולים, נמצאים שם בצורה רצופה".

אתם מתכוונים לפתוח שם משרד קבוע של הרצוג פוקס נאמן?
"אנחנו עובדים עם חברת הייעוץ INTRINSIC, בנושא של טרנספורמציה דיגיטלית, לרבות בהיבטים של מערכות אכיפת החוק (מצלמות), חינוך, בריאות, פינטק, הייטק ואירועי סייבר. אני השותף המנהל המרכז את הפעילות הזו, ועובדים איתי על כך עו"ד יאיר גבע המרכז את תחום ההיטק, עו"ד דניאל רייזנר העוסק הרבה בהיבטי אישורים רגולטוריים ישראליים וגם עו"ד נמרוד קוזלובסקי, המתמחה בתחום הסייבר. וכן, אנחנו מתכוונים לפתוח משרד פיזי בשיתוף עם חברת הייעוץ".

לינזן מספר, כי "קיבלתי טלפון מאחד המנהיגים כמה ימים לפני חתימת ההסכם, והוא בישר לי על כך שההסכם עומד להיחתם. והיה לי קשה להאמין לכך, בגלל הקשיים הפוליטיים שנוצרו סביב נושא הסיפוח. והוא אמר לי, ‘מאיר, תתארגנו להגדיל פעילות בין המדינות. ההסכם עומד להיחתם.

"זו מדינה מאוד מפותחת, עם נגישות מלאה לכלכלה המערבית, ותחום הנפט אינו היחיד שם ופועלים לשדרוג כלל המערכות. למשל, בנושא של בתי חולים, הם מנסים לעבוד עם המומחים הישראלים הגדולים - בתחום המימון בענף הבריאות, שדרוג מערכי בדיקות גנטיות, מערכים גניקולוגים".

מה ההשלכות על עשיית עסקים שם בהיבטי המס?
"בדובאי קיים פטור מס ליהלומנים ל-100 שנה מרגע תחילת הפעילות. קיימת חקיקה מיוחדת שם בנושא, ולכן אנחנו רואים מעבר של התחום מרמת גן ומאנטוורפן לדובאי, וייתכן וזה מהווה הסבר מסוים להיווצרות קהילה יהודית שם. האיחוד הוא פדרציה של שבע מדינות, ובכל אחת מן המדינות יש אזור סחר חופשי, מה שאומר שאפשר להקים שם חברות עם משרדים מקומיים באזור הסחר החופשי ולכסות תחת אזור שיפוט מיוחד שחל עליו הדין הבריטי, לפי המשפט האנגלי". 

5 דברים על עסקים באיחוד האמירויות

1. זו מדינה מאוד מפותחת, עם נגישות מלאה לכלכלה המערבית, ותחום הנפט אינו היחיד שם

2. חלק גדול משוק האנרגיה, השירותים, וגם הכלכלה מוחזק בידי חברות הקשורות לממשלה

3. בכל אחת ממדינות האיחוד יש אזור סחר חופשי, שחל עליו הדין הבריטי

4. בכל ארצות האיחוד אין מס הכנסה, אך יש מע"מ מסוג חדש ויש מיסוי על עובדים

5. בדובאי קיים פטור מס ליהלומנים -100 שנה מרגע תחילת הפעילות