הלמ"ס: שיעורי האבטלה ממשיכים לטפס, מעל חצי מיליון מחוץ לכוח העבודה

שיעור מחוסרי העבודה במחצית השנייה של חודש יולי עומד על 12.4% - עלייה של 0.1% ביחס למחצית הראשונה של החודש • במדובר בכל בני האדם שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה בחודשים מרץ-יולי 2020 - נתון זה זכה לשם "שיעור האבטלה הבלתי רשמי"

בדרך ללשכת התעסוקה בת"א. מן הראוי שהממשלה תציע הכשרות מקצועיות  / צילום: כדיה לוי, גלובס
בדרך ללשכת התעסוקה בת"א. מן הראוי שהממשלה תציע הכשרות מקצועיות / צילום: כדיה לוי, גלובס

שיעור מחוסרי העבודה במחצית השנייה של חודש יולי עומד על 12.4% - עלייה של 0.1% ביחס למחצית הראשונה של החודש - כך עולה מנתוני סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדובר ב-510 אלף איש, שלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה בחודשים מרץ-יולי 2020, מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה או בלתי מועסקים מסיבות אחרות. נתון זה זכה לשם "שיעור האבטלה הבלתי רשמי".

מדובר בהחמרה ביחס לחודש יוני, שבו נרשמה מגמת ירידה. במחצית השנייה של יוני, שיעור מחוסרי העבודה לפי מדד זה עמד על 11.8%.

הלמ"ס מפרסמת שני נתונים נוספים בנושא. הראשון הוא "שיעור האבטלה הרחב" - נתון שמשפיע על הזכאות שמעניקה הממשלה לדמי האבטלה. הממשלה קבעה כי כל עוד נתון זה גבוה מ-10% יינתנו דמי אבטלה מלאים עד יוני 2021. מי שנכלל בקבוצה הם בלתי מועסקים לפי ההגדרה הרשמית של הלמ"ס ובנוסף אנשים שנמצאים בחל"ת. אנשים שפוטרו במהלך משבר הקורונה ואינם מחפשים עבודה לא נכללים בקבוצה זו. נכון למחצית השנייה של יולי, שיעור האבטלה הרחב עומד על 10.9%, שהם 437.8 אלף איש - 11 אלף איש יותר מאשר במחצית הראשונה של החודש.

הנתון האחרון שמפרסמת הלמ"ס היא שיעור הבלתי מועסקים לפי ההגדרה הרגילה וללא העובדים שהוצאו לחל"ת. גם בגזרה זו נרשמה החמרה. נכון לסוף יולי 230.5 אלף איש נחשבים לבלתי מועסקים (5.7% מכוח העבודה), עלייה של 20 אלף לעומת המחצית הראשונה של החודש.