טענות: רשות הכבאות משבשת הליך משמעתי נגד יו"ר ועד הכבאים ומתנכלת לעדים

לפי הנטען, הרשות ביצעה ביקורת פתע בתחנה של כבאי שהעיד לטובת אבי אנקורי • זאת, למרות שהובטח לו כי עדותו לא תשמש נגדו • ביה"ד דחה עתירה בעניין

משאית של שירותי הכבאות בישראל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
משאית של שירותי הכבאות בישראל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שלב ההוכחות בדינו המשמעתי של יו"ר ארגון הכבאים, אבי אנקורי, נפתח לפני כשבוע, והסערה לא איחרה לבוא. בדיון בבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה העידו שלושה כבאים מטעם התביעה על מנת להוכיח את האישום נגד אנקורי.

על פי הנטען בכתב האישום, אנקורי נתן הנחיה להתרים בקרב העובדים לטובת סיוע למימון ההוצאות המשפטיות של טפסר משה סויסה שהועמד לדין משמעתי ושימש באותה עת מפקד מחוז דרום ואף היה מועמד לתפקיד נציב הכבאות. בכך עבר לכאורה אנקורי על הוראות התקשי"ר הקובעות, כי אסור לעובד מדינה להתרים כספים זולת לאוצר המדינה ומתוקף תפקידו. איסור זה אמנם אינו חל על התרמה לטובת עובד השרוי במצוקה כלכלית, אך הדבר דורש אישור של מנכ"ל המשרד. האישור במקרה זה כלל לא התבקש וממילא לא ניתן. מנגד, אנקורי טוען כי לא נתן הנחיה שכזו, ואף טען לאכיפה בררנית.

בדיון העידו שלושה כבאים ותיקים וחיזקו את התזה של אנקורי. לטענתם, לא ניתנה הנחיה מחייבת מטעם אנקורי להתרים. עוד הוסיפו השלושה כי נוהג ההתרמות לטובת כבאים שבמצוקה כלכלית היה דבר שכיח. חגי סקורי, כבאי מתחנת אילת החבר במזכירות הארצית בארגון הכבאים, אף הגדיל והציג לביה"ד את הרשימות שנערכות בתחנה שבה הוא עובד באשר לתרומות והתרמות הנערכות גם בימים אלו. סקורי העיד לאחר שהוסבר לו על ידי אב בית הדין, כי הוא יכול להעיד בחופשיות וכי עדותו לא תשמש כנגדו ולא יעשה בה כל שימוש מחוץ לד' אמות ההליך.

אולם יומיים בלבד לאחר מתן העדות, הגיע מבקר רשות הכבאות, אבינעם בירן, וביצע ביקורת פתע בתחנת אילת שבה עובד סקורי. לטענת עורך דינו של אנקורי, עו"ד אלעד פלג ממשרד עו"ד בועז בן צור, בירן "החל לתשאל כבאים שעבדו באותו הזמן בתחנה ואת חשבת השכר ומחלקת משאבי האנוש בתחנה אודות התרומות וההתרמות אשר בוצעו בתחנת אילת על ידי ועד העובדים. בירן אף זימן אליו כבאים מחוץ למשמרת, בכדי לתשאל אותם אודות תרומות שבוצעו בתחנה ומעורבותו של ועד העובדים בתרומות אלו, תוך שהוא מצלם מסמכים במחלקת השכר בעניין ניכויים שבוצעו מהשכר לטובת תרומות - בדיוק כפי שהעיד בחופשיות סקורי בבית הדין".

יצירת האשמות

בבקשה דחופה שהוגשה לבית הדין המשמעתי, טען סקורי, באמצעות עו"ד פלג, כי "התובעת (בהליך נגד אנקורי, א' ג') חשה ככל הנראה שלא בנוח, ומטעמים ברורים, כאשר האמת הלכה ונחשפה בעת חקירת העדים אשר זומנו מטעם התביעה, באשר לתרומות וההתרמות הנערכות חדשים לבקרים בתחנות השונות ובדרגים השונים. זאת, ללא שנעשית בעניינן כל פעולת אכיפה - דבר אשר מוכיח באופן ברור את טענתו של אנקורי באשר לאכיפה הבררנית הנעשית בעניינו. על כן, זו מצאה לנכון לעשות שימוש פסול בכוח השררה לצורך יצירת האשמות ותלונות חדשות".

לדברי סקורי, "מעשיה הפסולים של רשות הכבאות נועדו להשיג שתי תוצאות: האחת - ניסיון לייצר, בדיעבד ובאופן מלאכותי, קו הגנה מפני הטענה הממשית לאכיפה בררנית (שאותה העלה אנקורי, א' ג'). וחמור מכך, השנייה: הטלת מורא על העדים אשר עתידים להעיד בהמשך ההליך (נגד אנקורי, א' ג') בנוגע לצפוי להם ככל שיספרו על התרומות וההתרמות המתבצעות בתחנה".

לטענת סקורי, הדבר מהווה כאמור שיבוש הליכי משפט וכי מדובר בניסיון של רשות הכבאות להטות לטובתה את ההליך המשפטי. זאת, באמצעות שליחת מסר ברור לכל העדים העתידים להעיד בהליך - לבל יעידו אמת אודות נוהג התרומות המושרש ברשות.

עוד נכתב בבקשה כי במעשה זה, המשיכה רשות הכבאות להוכיח פעם נוספת כי היא נטולת גבולות, וכי היא תעשה כל שביכולתה כדי להמשיך במסע הרדיפה האישי נגד אנקורי ונגד כל כבאי אשר יעז לעמוד בדרכה. זאת, גם אם הדבר כרוך בפגיעה בתקינות ההליך המשמעתי, בשיבוש חקר האמת וזיהום ההליך המשפטי.

העתירה נדחתה

לאור כל זאת התבקש ביה"ד להורות לרשות הכבאות לחדול משימוש במידע שהיא מגלה במהלך ההליך נגד אנקורי על מנת לנקוט בצעדים כנגד הכבאים, להפסיק לאיים, אף בעקיפין, על העדים ולהפסיק לשבש הליכי משפט.

אולם בקשה זו נדחתה על הסף ללא צורך בתגובת רשות הכבאות על ידי אב בית הדין עו"ד אורי כהן. לדבריו, "אין בידי להיעתר לבקשה מחמת היעדר תשתית עובדתית שהוכחה בפניי כדין, התומכת במתן הצווים האמורים". יש לציין כי עובדות המקרה כלל לא מוכחשות על ידי רשות הכבאות.

אב בית הדין הוסיף וכתב בהחלטתו כי "במהלך עדותו של סקורי, עלה כי בתחנת אילת מבוצעות לכאורה התרמות בניגוד מוחלט להוראות התקשי"ר ולחוק שירות המדינה". משום כך, לדבריו, הוא הסב את תשומת ליבו של העד שנוכח העובדה שלא הוזהר קודם למתן עדותו, כי הדברים שישמיע עלולים לשמש ראיה נגדו, יוענק לו החיסיון מפני הפללה עצמית. "עם זאת, אין בדברים האמורים כדי למנוע מרשות הכבאות לעמוד כדין, מתוקף סמכויותיה ואחריותה, על קיום הנהלים המחייבים ואכיפתם", קבע.

מנציבות כבאות והצלה נמסר בתגובה: "עניינה של פנייה זו מוזר ותמוה, ואין לנו אלא להצטער על כך שבחרתם לתת הכשר ולגיטמציה ציבורית לביצוע עבירת משמעת בניגוד להוראות התקשי"ר, לחוק שרות המדינה ולפסיקתו המנומקת וההחלטית של אב ביה"ד, שדחה עתירה זו. נגד אנקורי מתנהלים מספר הליכי משמעת וחקירות בגין אישומים חמורים הנוגעים לטוהר המידות, שימוש אסור בכספי עובדים וכספי מדינה ודיווחי נוכחות כוזבים.

"מן הראוי היה לחשוף כיצד אנקורי, השקוע באישומים עד צוואר, מממן לעצמו ארבעה עורכי דין במקביל, יועץ אסטרטגי ויועץ תקשורת שגם מקור מימונם חייב לכל הפחות בדיווח לעובדים. אנו סומכים ידינו על מוסדות אכיפת החוק שיגיעו לחקר האמת ומיצוי הדין".