ההזדמנות הישראלית: לאיחוד האמירויות יש כסף ותיאבון להשקעה בביוטק

תעשיית המכשור הרפואי והפארמה סומנה כאחד התחומים למיקוד בחזון דובאי 2030, והחברות הישראליות עשויות ליהנות מהכסף להשקעה • שתי חברות ביומד ישראליות - טרהגרופ ופלוריסטם - כבר חתמו על שיתופי פעולה

המעבדה של פלוריסטם. מזכר ההבנות נותן לחברה גישה למטופלים   / צילום: Baz Ratner , רויטרס
המעבדה של פלוריסטם. מזכר ההבנות נותן לחברה גישה למטופלים / צילום: Baz Ratner , רויטרס

בתחילת יולי השנה, עוד לפני שנודע על הסכם נירמול היחסים עם איחוד האמירויות הערביות, פורסם שחברת רפא"ל והתעשייה האווירית חתמו על הסכם עם חברת Group42, חברה מאבו דאבי, לפיתוח אמצעי לחימה בווירוס הקורונה. מיד אחרי ההכרזה על הסכם הנירמול, נחשפה עסקה נוספת - בין חברת טרה גרופ הישראלית לקרן ההשקעות הממשלתית של דובאי, APEX - וגם בה וירוס הקורונה במוקד.

חברה נוספת שכבר קפצה על ההזדמנות היא פלוריסטם, שהודיעה כי חתמה על מזכר הבנות להסכם שיתוף פעולה עם מרכז תאי הגזע של אבו דאבי (ADSCC), קליניקה לטיפול בתאי גזע שהוקמה ב-2019 ומפתחת טיפול מבוסס תאי גזע לקורונה.

טיפולים שעוד לא אושרו במערב

פלוריסטם, שהוקמה ב-2001, מפתחת תרופות על בסיס תאי גזע, ומוצריה לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים נמצאים בשלבים מתקדמים של ניסויים קליניים, אך עדיין אין לה מוצר בשוק. לחברה מפעל ייצור תאי גזע בחיפה. עם פרוץ מגפת הקורונה היא הצהירה שאחד המוצרים מתאים גם לטיפול במחלה.

במערב, טיפולים המבוססים על תאי גזע מוצעים היום באופן מסחרי במספר קטן של תחומים, למשל טיפול אימונולוגי לסרטן. הם נמצאים בניסויים קליניים לשימושים רבים נוספים, אך טרם אושרו עבור רובם. מרכז תאי הגזע של אבו דאבי מציע את הטיפולים למגוון התוויות שאין בהן היום טיפולי תאי גזע מאושרים במערב. החיבור בין החברות יכול לאפשר לפלוריסטם גישה למטופלים של ADSCC, לניסוי או לטיפול, בהתאם לרגולציה המקומית.

יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: דיוויד גראב
 יקי ינאי, מנכ"ל פלוריסטם / צילום: דיוויד גראב

מרכז תאי הגזע של אבו דאבי כבר החל בטיפול ניסיוני בתאי גזע בחולי קורונה. ביולי מסר המרכז כי מתוך 2,000 מטופלים שעברו את התהליך, 1,200 החלימו לחלוטין וממשלת האמירויות החליטה להציע את הטיפול חינם לכל תושבי המדינה.

מאמץ לשדרוג מערכת הבריאות המקומית

ההסכם עם איחוד האמירויות יכול להיות הזדמנות משמעותית לאומת ההייטק כולה, אבל במיוחד לחברות בתחום הרפואי. כמו בסין, יש שם כסף רב זמין ופנוי להשקעה, המכוון במידה רבה על ידי הממשלה. הכסף הזה מופנה לניסיון לבצע את קפיצת המדרגה הדרושה במערכת הבריאות של המדינה, במקביל לקפיצה בתחומי המדע בכלל.

במגפת הקורונה, מדינות נשפטו לפי איכות מערכות הבריאות שלהן וחדשנות הטיפולים המוצעים בהן. ראינו כיצד מובילות בתחום הזה יכולה להשפיע על היוקרה הבינלאומית של מדינה, וכתוצאה מכך על כוחה הפוליטי. המגמה הזאת לא נעלמה גם מעיני המנהיגים של איחוד האמירויות.

במסמך שנקרא "החזון לתעשייה של דובאי עד 2030" סומן תחום המכשור הרפואי והפארמה כאחד משישה תחומי מיקוד שבהם המדינה מעוניינת לשדרג את רמת החדשנות שלה באופן מהותי, וגם למשוך עסקים בינלאומיים. היום כבר פועלות עשרות חברות פארמה ומכשור רפואי בינלאומיות באיחוד האמירויות. הן הקימו שם מרכזים לוגיסטיים להפצה לכל אזור המזרח התיכון ודרום אסיה, אך כיום היצוא של מוצרים רפואיים שמפותחים באיחוד האמירויות הוא מינימלי.

בשנים האחרונות ניכר שהמדינה עושה מאמץ לשפר את סקטור הבריאות המקומי. מספר בתי החולים במדינה צמח מ-107 ל-137, ונוספו 13,200 מיטות אשפוז. כמו כן, נבנו במדינה כמה אוניברסיטאות עם בתי ספר חזקים לרפואה, המושכים סטודנטים מקומיים ומהמדינות השכנות. 80%-90% מהרופאים הפועלים שם כיום למדו בחו"ל, אך המדינה מעוניינת להפחית את התלות בחינוך בינלאומי באמצעות הכשרת רופאים מקומיים.

האמירויות הן גם שוק צומח מאוד לתיירות מרפא ממדינות שכנות (בימים שבהם התנועה אינה מוגבלת), וההכנסות מתחום זה מופנות לשדרוג הטכנולוגיות הרפואיות באותם בתי חולים המתבססים על כסף פרטי.

במקביל, האוכלוסייה הצעירה יחסית של האמירויות הולכת ומתבגרת. בזמן שאורח חיים מערבי הולך ומתבסס במדינה, מתגבר הצורך במוצרים למניעה ולטיפול במחלות כרוניות של הגיל המבוגר. כיוון שהשוק הזה מתפתח בימים אלה ממש, יש בו הזדמנויות לחברות שמעוניינות להפוך למובילות בשוק חדש, אם כי לישראלים האמירויות פחות מעניינות כשוק ויותר כמקור להון סיכון. ובתחום הזה, יש למה לצפות.

רוב ההשקעות בביוטק - מחוץ לאמירויות

איחוד האמירויות פועל בשנים האחרונות לגוון השקעות כדי לנצל את הכנסות הנפט לבנות כלכלה יציבה ובת קיימא. כיום ישנו הון רב במדינה, אולם החברות החדשניות הן צעירות עדיין ולא מספקות את כל התיאבון הזה להשקעות.

Mubadala Ventures, אחת מחברות ההחזקות, ההשקעות וההון סיכון מהגדולות באמירויות, שהשקיעה באחד המרכזים הרפואיים הבולטים באבו דאבי, הודיעה באפריל האחרון, בעיצומה של מגפת הקורונה ובעצם בגללה, על כוונתה להשיק קרן הון סיכון לתחום הרפואי בהיקף דומה או גדול מהקרנות הקודמות שלה, כלומר, מאות אלפי אירו. הקרן הכללית של Mubadala Ventures השקיעה בחברת הביוטק VIR שנהנתה מצמיחה נאה בקורונה.

קרנות בולטות נוספות הן TCM Healthcare, הממוקדת בבריאות ומשקיעה באזור אסיה ואפריקה, ו-BECO Capital, המשקיעה בחברות בשלבים מוקדמים במזרח התיכון. בימים אלה TCM מגייסת קרן שנייה בהיקף של 250-300 מיליון דולר.

הקרנות שמוכנות להשקיע בבריאות פוגשות בסטארט-אפים מקומיים שהם עדיין קטנים יחסית. הגדולים ביניהם גייסו עד היום רק כמה מיליוני דולרים, ובדרך כלל פועלים בתחום הבריאות הדיגיטלית. כך, רבות ההשקעות נעשות מחוץ למדינה, והחברות הישראליות בהחלט עשויות ליהנות מכך. 

מקור פוטנציאלי להון סיכון: דוגמאות לקרנות הפועלות באמירויות

Mubadala
חברת אחזקות, השקעות והון סיכון מהגדולות באמירויות
הון מנוהל: כ-28 מיליארד דולר. מתכננת השקה של קרן הון סיכון בתחום הרפואי בהיקף של כ-400 מיליון דולר
חברות פורטפוליו לדוגמה: בית החולים קליבלנד קליניק באבו דאבי, שהוקם בשותפות בית החולים האמריקאי המוביל

TCM Capital Healthcare
קרן ממוקדת בבריאות המשקיעה בכל אזור אסיה ואפריקה
הון מנוהל: מגייסת בימים אלה קרן שנייה בהיקף 250-300 מיליון דולר
חברות פורטפוליו לדוגמה: Amecath - חברת הקטטרים המובילה במצרים, שחמישה ממוצריה מאושרים על ידי ה- FDA

BECO Capital
השקעה בחברות בשלבים מוקדמים במזרח התיכון
הון מנוהל: 150 מיליון דולר בשתי קרנות
חברות פורטפוליו לדוגמה: Vezeeta - מערכת זימון תורים לרופאים שמקורה במצרים

Dubai investments
חברת החזקות הפועלת גם בתחום הבריאות
הון מנוהל: שוויה החברה בבורסה 1.3 מיליארד דולר
חברות פורטפוליו לדוגמה: Globalpharma, יצרנית תרופות (בעיקר גנריות) באמירויות