אל על | בלעדי

משקיע חדש רוצה לקנות את אל על. רשות החברות: לשקול מחדש הסיוע הממשלתי

המתמודד השלישי הוא ד"ר דוד ספיר, איש עסקים שמחלק את זמנו בין רוסיה לישראל •
במכתב ששלח מנהל רשות החברות לאוצר הוא קורא לבחון את צמצום הסיוע הממשלתי לחברה

מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מטוס של אל על ממריא משדה תעופה בן גוריון / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

מנהל רשות החברות הממשלתיות קורא לאוצר לשקול מחדש את מתווה החילוץ לחברת אל על, על רקע הצטרפות משקיע נוסף, שלישי במספר, המבקש לרכוש את השליטה בחברה. ל"גלובס" נודע כי מדובר בד"ר דוד ספיר, איש עסקים ישראלי-רוסי השולט בחברות בתחומי הטלקומוניקציה והתיירות. נציגיו של ספיר פנו למזכירות אל על ופתחו בהליך של בקשה להיתר שליטה, שיאפשר להם להתמודד על הבעלות על החברה. ספיר מצטרף בכך לאלי רוזנברג, בנו של איש העסקים קנת' רוזנברג, שכבר קיבל היתר שליטה מהמדינה, ושל מאיר גורביץ', איש עסקים ישראלי בריטי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן ארזים. ואולם נראה כי שני הרוכשים החדשים לא יספיקו לקבל את היתר השליטה לפני מועד ביצוע ההנפקה של אל על, שנקבע ל-31 לאוגוסט.

"לאור ההתעניינות הרבה ברכישת השליטה (באל על, ע"ב) הרשות ממליצה למשרד האוצר לבחון מחדש את מתווה הסיוע, באופן שבו ההתעניינות של מספר משקיעים תמקסם את הערך הכלכלי למדינה ותבטיח את הקטנת חשיפותיה", כותב מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב (ינקי) קוינט במכתב למנכ"לית האוצר קרן טרנר, העומדת בראש הצוות הממשלתי במגעים להצלת החברה. קוינט גם מציין כי אם לא יידחה המועד האחרון לביצוע ההנפקה, העומד על 31 לאוגוסט, לא תוכל הרשות להשלים בזמן את הליכי הבדיקה של הבקשות החדשות.

המדינה מחויבת למתווה

קוינט מתייחס בפנייתו לשני סעיפים עיקריים במתווה הנוכחי: התחייבות של המדינה לרכוש מניות שלא יימצא להן רוכש במסגרת הנפקה בהיקף 150 מיליון דולר, שאל על אמורה לבצע לא יאוחר מ-31 באוגוסט; והסכמת המדינה למתן ערבות בגובה 75% להלוואה של 250 מיליון דולר שאל על אמורה לקבל מהבנקים. קוינט מציין כי הרשות התנתה את הסכמתה לבחון את הבקשה של רוזנברג בכך שהעסקה למכירת השליטה תהיה בשלב מתקדם או לחלופין שהדבר יניב למדינה תועלת כלכלית. מאחר שמאז התקבלו בקשות נוספות סבור קוינט כי מתחזק הצורך לממש את התועלת הכלכלית הגלומה בהתעניינות הרבה והמפתיעה, כשכוונתו היא לצמצום הסיוע הממשלתי לאל על.

באשר לתנאי הראשון, מציין קוינט כי למיטב ידיעת הרשות אף אחד מהפונים לא נמצא בשלבים מתקדמים במו"מ מול בעלי השליטה הנוכחיים באל-על לרכישת השליטה בחברה.

מבדיקת "גלובס" עולה כי עמדת האוצר נותרה בעינה והיא כי המדינה מחויבת למתווה שהציעה. גם באוצר הופתעו ממספר המתעניינים בחברה, שלא היה צפוי בעת גיבוש מתווה החילוץ. יחד עם זאת עמדת האוצר היא כי המדינה מחויבת להצעתה לאל על וכי עם כל השמחה על המשקיעים הרבים, אין להתעניינות שלהם בחברה תוקף משפטי מחייב, שניתן להסתמך עליו.

באשר לאפשרות של דחיית ההנפקה מפנים באוצר למכתבה של טרנר למנכ"ל אל על גונן אוסישקין בשבוע שעבר שבו היא מודיעה לו כי המדינה לא מתכוונת לשנות את לוחות הזמנים במתווה. הדדליין של 31 באוגוסט נקבע על ידי האוצר כחלק מהסכמתו לשחרור כספים בקופת הפיצויים של החברה. על פי אבני הדרך, המדינה הסכימה לשחרר ב-2 באוגוסט סכום ראשוני של 10 מיליון דולר כנגד החלטת דירקטוריון אל על לביצוע הנפקה עד 31 לאוגוסט. האוצר מנמק את התעקשותו שלא לדחות את הדדליין לביצוע ההנפקה בהתחייבות של המדינה למנוע את קריסת החברה, כשברקע הדברים החוב בסך 1.1 מיליארד שקל למחזיקי כרטיסי הטיסה שבוטלו - חוב שמועד פירעונו נדחה לאחרונה בכנסת לאוקטובר.

מיהו הרוכש המסתורי החדש

איש העסקים ד"ר דוד ספיר אינו מוכר בישראל ואין לו פעילויות עסקיות כאן. ההתעניינות שלו באל על יכולה להיות מוסברת ברצון לייצר סינרגיה עם פעילויות עסקיות אחרות שיש לו בתחום התיירות הבינלאומית. על פי קורות החיים שלו ספיר נולד בגיאורגיה ב-1959 בשם ספיאשווילי ועבר בשנות השמונים לסנט-פטרסבורג ללימודים באוניברסיטה. בתקופת הפרסטרויקה החל לעסוק בתחום התיירות וב-1993 רכש חברת טלקומוניקציה ממשלתית שהופרטה. החברה, בשום Giprosvyaz, נחשבת לאחת החברות הבולטות כיום ברוסיה בתחום תשתיות הטלקומוניקציה. ספיר קיבל דרכון ישראל ב-2018 והתגורר בבת ים לפני שרכש בית בסביון. על-פי קורות החיים שלו הוא שוהה מרבית השנה ברוסיה אך מרבה לבקר בישראל ומגדיר את עצמו ציוני ותומך נלהב של ישראל. ספיר מחזיק בתואר דוקטור לכלכלה מאוניברסיטת סנט-פטרסבורג ומציין ברשימת תחביביו יצירות אמנות מהמאות ה-17 עד ה-20. הוא גם מחזיק באוסף של שעונים עתיקים.

ספיר (61) מצטרף לאלי רוזנברג (27) בנו של איש העסקים קנת' רוזנברג, המתגורר בארה"ב ועוסק בטיפולים רפואיים, שכאמור קיבל כבר היתר שליטה מהמדינה. בשבוע שעבר דיווח "גלובס" כי גם איש העסקים הישראלי בריטי מאיר גורביץ' פנה למזכירות החברה בבקשה לקבל היתר שליטה. גורביץ' (65) מוכר בישראל בזכות שליטתו בחברת ארזים הציבורית הפעילה בתחום הנדל"ן בבריטניה, אך מעבר לכך יש לו פעילויות רבות נוספות בעסקי נדל"ן בעולם. בשנים האחרונות מתגורר גורביץ' בארה"ב.

ספיר מיוצג בישראל באמצעות עורכי הדין שמשון חן וליאור שבי ומשרד רואי החשבון פאהן קנה. משרדה של מירב לפידות מלווה את ספיר בייעוץ תקשורתי ואסטרטגי. 

אלי רוזנברג
תלמיד ישיבה בן 27, בעל אזרחות אמריקאית ובנו של איש העסקים קנת' רוזנברג • קיבל היתר שליטה

מאיר גורביץ'
בן 65, בעל אזרחות בריטית, עוסק בנדל"ן בארה"ב ובריטניה • ביקש היתר שליטה בשבוע שעבר

ד"ר דוד ספיר
בן 61, עוסק בתשתיות תקשורת ותיירות ברוסיה • התאזרח בישראל ב-2018 • ביקש היתר שליטה