המייל שחושף: כך בכירי טבע אישרו לכאורה "תרומות" שהיוו בפועל תשלומי שוחד

לפי התביעה, טבע שילמה בשנים 2006-2015 תשלומים לא חוקיים של יותר מ-300 מיליון דולר לשתי קרנות צדקה, לכיסוי תשלומי השתתפות עצמית ברכישת קופקסון • לפי מייל מ-2015, להעברות הכספים האלה נדרשו במקרים מסוימים אישורי המנכ"ל דאז (ארז ויגודמן) וסמנכ"ל הכספים (איל דשא)

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'
בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

התביעות המשפטיות שחברת התרופות טבע חשופה אליהן ממשיכות להעיק על המניה.  עדכונים מהליכים משפטיים שונים שהתפרסמו ביום שלישי, הובילו לנפילה של כ-10%  במחיר המניה בניו יורק, ולמחיקה של יותר ממיליארד דולר משווי השוק של החברה, והיום (ד') המניה נפלה גם בבורסת ת"א. כעת שווי השוק של טבע, המנוהלת על ידי קאר שולץ, הוא כ-11.4 מיליארד דולר, לאחר שבשנה האחרונה המניה עלתה ב-56%.

ההליכים המשפטיים המרכזיים שטבע חשופה אליהם
 ההליכים המשפטיים המרכזיים שטבע חשופה אליהם

מעבר להליכים המשפטיים, הנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים, ולתביעה העוסקת בתיאום מחירים בשוק הגנרי בארה"ב, אתמול (יום ג') נודע על הליך משפטי חדש: בתביעה שהגיש משרד המשפטים האמריקאי נגד טבע בבית המשפט בבוסטון, נטען כי החברה שילמה שוחד לצורך קידום מכירות התרופה המקורית שלה, קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה.

טבע כבר חשופה לנזקים בהיקף של מיליארדי דולרים בגין שתי התביעות הקודמות, וההערכות הן שהתביעה החדשה משקפת לה חשיפה של עוד כמיליארד דולר, ואף יותר מכך, אם כי טבע עשויה להגיע לפשרה ולצמצם את הנזק.

לפי התביעה, המעשים הלא-חוקיים בוצעו בשנים 2006-2015 - שנים שברובן הקופקסון היתה עדיין בבלעדיות של טבע, וללא תחרות גנרית משמעותית. בשנים אלה, כמה מנכ"לים התחלפו בטבע: ישראל מקוב פרש ב-2007 והוחלף על ידי שלמה ינאי; ב-2012 נכנס לתפקיד ג'רמי לוין; וב-2014, ארז ויגודמן. עם זאת, התביעה היא נגד החברה, והבכירים אינם נתבעים.

לפי התביעה, טבע שילמה תשלומים לא חוקיים של יותר מ-300 מיליון דולר, תוך הפרה ביודעין של החוקים, לשתי קרנות צדקה - Chronic Disease Fund ו-The Assistance Fund, לכיסוי תשלומי השתתפות עצמית ברכישת קופקסון במסגרת הביטוח הפדרלי Medicare. בכך, לפי התביעה, נוצרו תביעות כוזבות במאות מיליוני דולרים, ובמקביל הכנסות במאות מיליוני דולרים לטבע.

"טבע התכוונה להבטיח שהמטופלים בקופקסון לא ישלמו את המחירים הגבוהים שהיא גובה עבור התרופה", נכתב בתביעה. גרף שצורף לתביעה, מציג כיצד טבע העלתה באותה תקופה את מחירי התרופה בהדרגה מכ-17 אלף דולר בשנה ל-73 אלף דולר בשנה. "טבע שילמה לקרנות עשרות מיליוני דולרים בשנה, כי היא ידעה שהן ישתמשו בכסף לכסות את התשלומים לקופקסון, ובכך מכירות הקופקסון יגדלו ויעשירו את טבע בסכומים גדולים בהרבה מאלה ששילמה לקרנות", נכתב בתביעה.

עוד נטען כי ההנהלה הבכירה של טבע בישראל ידעה על כך ואישרה את התשלומים לקרנות, והתביעה אף מציגה מייל שנשלח בספטמבר 2015, תחת הכותרת "תהליך תרומות מדיקייר"; לפי המייל, תשלום של יותר מ-5 מיליון דולר דרש אישור של סגן נשיא בכיר בחברה, תשלום של יותר מ-15 מיליון דולר דרש אישור של חבר הנהלה בכיר (שמו של רוב קורמאנס מופיע שם), תשלום של 25 מיליון דולר דרש את אישור של מנהל הכספים הראשי (באותה עת, איל דשא), ומעל 25 מיליון דולר נדרש אישור מנכ"ל (אז, ארז ויגודמן).

מטבע נמסר בתגובה כי "טבע היתה מחויבת מאז ומתמיד לבריאות המטופלים ולהנגשת תרופות בנות השגה, ובכלל זה להבטיח גישה לטיפולים עבור מטופלים הסובלים מטרשת נפוצה. התוכנית לסיוע לחולי טרשת נפוצה נועדה לתמוך במטופלים הזקוקים לאפשרויות טיפול חשובות על ידי מתן תרומות לארגוני צדקה עצמאיים, שעזרו למטופלים לקבל גישה לתרופות שרשמו להם רופאיהם. תביעה זו שהוגשה על ידי משרד המשפטים בנוגע לתוכניות תרומות אלה, רק מבקשת להגביל עוד יותר את הגישה של המטופלים לתרופות חשובות ולשירותי בריאות. החברה תגן על עצמה בנמרצות מפני טענות אלה".

הקנסות עלולים להגיע לכמיליארד דולר

ירון פרידמן, מנהל דסק המניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, כתב היום כי "החוק אוסר על חברות התרופות להעניק תמריצים כלשהם שנועדו להעדיף את מוצריהן, ולכן אם טבע ביצעה את הנטען בכתב האישום, מדובר בהפרה של החוק. אמנם החוק בארה"ב מאפשר לחברות התרופות לתרום לקרנות פרטיות, שנועדו לסייע במימון תרופות למטופלים בעלי ביטוח בריאות פרטי, אבל הוא אוסר על סיוע למימון למטופלים הנעזרים בתוכניות הממשלתיות (כמו מדיקייר), כדי למנוע הטייה של תוכניות אלו לחלופות היקרות יותר בשוק.

"נוסף על כך, נטען כי חלק מהבקשות לתרופה היו כוזבות, כאמור - מה שמחמיר את כתב האישום. ההערכות בשוק הן כי אם טבע תורשע, עלולים להיות מושתים עליה קנסות בהיקף של עד כמיליארד דולר".

עם זאת, פרידמן ממליץ על מניית טבע ב"תשואת יתר" בסיכון גבוה מאוד, ומסביר כי "המצב של טבע טוב לאין שיעור מאשר לפני שנתיים-שלוש. הגנריקה מתייצבת, הקופקסון מוכר לא רע, וגם מצב החוב משתפר. הכותרת של אתמול כמובן רעה לטבע, אבל צריך להבין את הקונטקסט הנכון".

האנליסט רוני גל מ-BERNSTEIN סבור כי החשיפה של טבע יכולה להגיע עד למקסימום של 3-4.5 מיליארד דולר. לדבריו, התביעה דורשת שטבע תשלם פי שלושה מהנזקים שנגרמו וכן קנסות, וכן נטען בה כי הנזקים הם בגובה מאות מיליוני דולרים בתביעות כוזבות למדיקייר. לפיכך, מעריך גל, הכפלה פי שלושה של הנזקים תגיע עד לפחות מ-3 מיליארד דולר (לא כולל קנסות).

בחישוב נוסף, לפי נתוני חברת המחקר IQVIA לגבי מכירות הקופקסון, מציין גל כי כ-7.1% ממכירות התרופה בארה"ב ב-2017-2019 היו דרך מדיקייר. בהנחה שהשיעור ב-2006-2015 היה זהה, מדיקייר שילמה בתקופה זו כ-1.5 מיליארד דולר על הקופקסון, כך שהכפלה פי שלושה תביא לסכום של 4.5 מיליארד דולר.

למרות הסכומים הגבוהים, גל סבור שהיקף הנזק לא יהיה גבוה, בסופו של דבר. הוא מציין שהטיעון בתביעה אינו חזק: "ספק אם טבע פיתתה מישהו להשתמש באופן לא ראוי בתרופה לטיפול בטרשת נפוצה. ייתכן שהיא קיבלה נתח שוק לא הוגן לעומת תרופות אחרות בשוק, שהתמחור שלהן הוא בטווח דומה", הוא כותב.

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה של אי.בי.אי, סבור כי הירידה במחיר המניה אתמול לא מוצדק, ומעריך שטבע תגיע לפשרה, בדומה לחברות דומות בשנים האחרונות, ששילמו 120-360 מיליון דולר בתביעות דומות. "הליך משפטי צפוי להימשך מספר שנים, ולא יהיה פשוט לתביעה להוכיח את הנזק האמיתי. בסופו של דבר, טבע תגיע לפשרה, ולפי הערכות שלנו, סביר יותר שהיא תהיה בטווח שבין 150 ל- 350 מיליון דולר", כתב טפר.

עו"ד דן צוק פנה היום בשם בעלת מניות בחברה ליו"ר טבע, סול בארר, בבקשה לקבל מסמכים לפני הגשת תביעה נגזרת. במכתב נכתב שההנהלה הבכירה של טבע היתה מודעת להעברות הכספים. "מעשים אלה נעשו מתוך מודעות, ולכל הפחות מתוך רשלנות חמורה של טבע ומנהליה, וכתוצאה, טבע צפויה לשלם פיצוי עצום לממשל האמריקאי - פיצוי הצפוי לעלות בשיעור ניכר מאוד על הרווחים האסורים שהפיקה טבע מן ההתנהלות המפרה", נטען במכתב. "על המנהלים האחראים למעשים והמחדלים לשלם לטבע בעבור הנזק".

עוד תביעה בפרשת האופיואידים

במהלך יום המסחר אתמול נפלה על טבע "פצצה" נוספת: מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, הודיע על הגשת תביעה נגד טבע בפרשת האופיואידים, וציין כי החברה היתה אחראית על ייצור כ-20% מהאופיואידים שהגיעו לניו יורק ב-2006-2014 (למעשה, בעיקר דרך אקטביס, שטבע רכשה מאוחר יותר). 

מטבע נמסר כי "טענות אלה משכפלות את הטענות המצויות בתביעות האחרות, שעודן תלויות ועומדות. טבע ממשיכה לדחות את הטענות הללו וממוקדת בהשלמת מתווה ההסדר הארצי עם התובעים הכלליים שהוכרז באוקטובר האחרון".

על הודעת התביעה של ניו יורק כתב פרידמן מבנק הפועלים כי תביעה זו היא חדשה, ומצטרפת לשורה ארוכה של תביעות שהוגשו נגד טבע על ידי יותר מ-2,500 תובעים, ובהן מדינות, מחוזות, ערים ותובעים פרטיים בכל רחבי ארה"ב. פרידמן מזכיר כי טבע הגיעה לפשרה עם ארבעה תובעים כלליים באוקטובר 2019, ולפיה היא תשלם פיצויים במזומן בסך 250 מיליון דולר ותתרום תרופות בשווי כולל של 23 מיליארד דולר (מחיר מחירון). ההסדר ממתין לאישור על ידי כלל התובעים, והאישור מתעכב בשל מגפת הקורונה.

בשיחה עם "גלובס" העריך פרידמן היום כי ייתכן שהתביעה החדשה היא חלק מטקטיקה של מו"מ בקשר להסדר הפשרה. להערכתו, בהנחה שהפשרה תאושר, החשיפה של טבע היא כ-5 מיליארד דולר ל-10 שנים, בהיוון להיום.