יותר ממשחק: כך שואפת היחידה ללימודי חוץ בטכניון לשפר את מיצוב הנשים בהייטק

וגם: מכון אפקה להנדסה וכלכלה מעגלית גיבש קבוצת מומחים לפיתוח הנחיות לתכנון אריזות ירוקות, פיתוח טכנולוגיות מחזור יעילות יותר וגיבוש מדיניות ותקנים • וקצת חדשות טובות בימי קורונה

היחידה ללימודי המשך וחוץ בטכניון. משחקי תפקידים  / צילום: רות לואר
היחידה ללימודי המשך וחוץ בטכניון. משחקי תפקידים / צילום: רות לואר

בחודש אוקטובר, בשנת הלימודים הקרובה תיפתח היחידה ללימודי המשך בטכניון תוכנית לימודים ייעודית שמטרתה לספק מענה למחסומים המאפיינים נשים בהייטק, מנהיגות עסקית נשית בתחום. כדי להתאים לזירה העסקית, התוכנית החדשה פותחה בשיתוף Ge HealthCare ישראל, והיא תיערך בשיטת משחק - כלומר, תתקיים באמצעות אירועי סימולציה ממוחשבת ומהיחידה נמסר כי היא "משמשת את בתי הספר המובילים בעולם לניהול". עוד נמסר כי נושאי הלימוד יהיו, בין היתר, ניהול אסטרטגי, עבודת בצוות ניהולי, דוחות פיננסיים, הערכת ביצועים, ניתוח מתחרים, ניהול בתנאי אי וודאות, שיווק ותפעול, משא ומתן, ישיבת דירקטוריון, השקעות והערכת שווי של חברות ובנוסף יתקיים פאנל יזמיות ומנהלות - כל זאת, כאמור לנשים בלבד. במשחק יתרגלו המשתתפות "קבלת החלטות אסטרטגיות לטובת מיקסום הביצועים הכלכליים של החברה". ד"ר שרה לב, המנהלת האקדמית של התוכנית, ביקשה בשיחה עם "גלובס", להדגיש מהן הסיבות שהעלו את הצורך בתוכנית ייעודית שכזו. לדבריה של ד"ר לב: "באמת מעציב שעדיין, למרות שיש נשים מנהלות, יש צורך שגם עולה מהשטח ממנהלות בכירות לתוכנית כזו. ישנה הענות גדולה ותמיכה מצד מנהלות בתכנית החדשה, כיוון שנשים עדיין מרגישות שאין שוויון. השפה הניהולית עדיין גברית יותר כי ישנו רוב גברי בתפקידים אלה. נשים צריכות ארגז כלים מתאים על מנת להשתלב כי יש תחומים בהן הן עדיין מאחור. בנוסף, נשים מעדיפות ללמוד דברים מסוג זה באופן מקצועי ולגשת ביסודיות לתפקידים כאלה. הצלחת התוכנית לאורך זמן תימדד אם בשנים הבאות כבר לא יהיה בה צורך". את התכנים יעבירו מרצות ומרצים מעולמות תוכן שונים: שוק ההון, אסטרטגיות עסקיות, ואף משחק וקולנוע.

מאבק לא חד פעמי

הקורונה קטעה באחת קרב שתפס תאוצה בשנתיים האחרונות: המאבק בפלסטיק החד פעמי. אם לפני הקורונה היה נראה שיותר ישראלים משנים הרגלים ומפסיקים לצרוך את החומר הבלתי מתכלה והמזיק לסביבה, המגפה הובילה רבים דווקא לתעדף שימוש בו (למרות שאיננו בריאותי יותר מכלים רב פעמיים), והכניסה לחיינו גם מוצרים חד פעמיים נוספים בעלי השלכות סביבתיות, דוגמת כפפות גומי ומסכות. אם לא די בכך, מחיר הנפט נחתך בחדות בחודשים האחרונים, והפך את חומר הגלם הבתולי לזול יותר מהחומר הממוחזר. על רקע האתגרים שמציב התחום והמשבר הסביבתי שלא יחלוף לאחר מציאת חיסון לקורונה אלא צפוי להחריף, גיבש מכון אפקה להנדסה וכלכלה מעגלית קבוצת מומחים הכוללת נציגי האקדמיה מישראל ומעולם, התאחדות התעשיינים וחברות בעולם, במטרה לפתח הנחיות לתכנון אריזות ירוקות, פיתוח טכנולוגיות מחזור יעילות יותר וגיבוש מדיניות ותקנים. הקבוצה זכתה לאחרונה למענק בסך 300 אלף אירו מטעם הסוכנות לפיתוח תעשייתי של האו"ם, על מנת לקדם את הצטרפותה של ישראל למהלך העולמי לסגירת מעגלים בתחום הפלסטיק.

שני אשכנזי

מצנח הזהב:

איתי נברה מונה לתפקיד סמנכ"ל וראש תחום מוסדות פיננסים בחברת דירוג האשראי מידרוג. נברה יחליף את אבי בן נון שבמאי האחרון עזב את מידרוג, ומונה למנהל הסיכונים הראשי של כלל ביטוח ופיננסים. נברה יהיה אחראי על דירוג הבנקים, חברות הביטוח, חברות כרטיסי אשראי, בתי השקעות וחברות מימון חוץ בנקאיות. בעברו הוא שימש כמנהל מחלקת מימון ושוק ההון בחברת כרטיסי האשראי מקס, ולפני כן מילא מספר תפקידים בתחום המימון והבנקאות בסלקום.

■■■

שינויים פנימיים בחברת אפלייד מטיריאלס: רחל פישביין קליינר מצטרפת לצוות הנהלת משאבי אנוש העולמי של החברה, אותו תמלא מישראל. את תפקידה המקומי תתפוס ריקי אלוני, שתשמש כסמנכ"לית משאבי האנוש של החברה. עוד במינויים החדשים: דיוויד בלום שמונה לסמנכ"ל השיווק, במקומו של איתן בנימיני שעבר לנהל יחידה עסקית באפלייד.

חדשות טובות

כדי להירתם לטובת האמנים והעסקים הקטנים המקומיים, עורכת עיריית תל אביב-יפו  בשיתוף עם עמותת מעגל, מיזם בשם "מרימים את השאלטר", בגן החשמל בעיר. במסגרת הפעילות יציגו כ-60 אמנים את יצירתם בבתי העסק המקומיים.

■■■

חדש בדרום: המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל חנך את מתחם העבודה המשותף הראשון בירוחם - "קליקה ירוחם". 

■■■

עוד בנגב: בשבוע שעבר הושקה רשמית חממת INNEGEV, בפארק עידן הנגב שבצומת להבים-רהט. מטרת החממה להצמיח סטארט-אפים, תוך מתן עדיפות ליזמים תושבי הנגב ולמיזמים שיצמחו ויקודמו באזור. בראש החממה עומדים היו"ר אלי בן סימון והמנכ"ל אייל גינזברג.